Nekromanti En Garde, plus fairies?

Saxifrage

Hero
Jag satt nyligen och läste i pdf:en av "Flashing Blades", ett historiskt rollspel i samma stil som det gamla svenska "En Garde". Bägge spelen utspelar sig i Europa under renässansen, med allt vad det innebär av värjfäktning, hatt med plym, kalasbyxor och annat skoj.

Renässansmiljön är ju intressant och spännande, och borde funka rätt bra även som bakgrund till en fantasymiljö. Särskilt älvafolken från Västmark skulle IMHO passa väldigt bra i kombination med furstendömen, maskerader och stadsäventyr. Den lite mörkare undertonen i Västmarks metaplott borde också matcha renässansäventyren.
(Det tål att sägas att jag inte är särskilt inläst på renässansens historia, men jag har i alla fall spelat En Garde! Det ni!)

Finns det något eller några rollspel som har utforskat kombinationen av europeisk renässans och älvfolk? Jag kan tänka mig att Gondica, DoD Chronopia och WFRP är något ditåt, men jag efterlyser framför allt något lite mer subtilt där icke-människor snarare är en skummitet i periferin än något man möter varje dag. Någon som har bättre koll än jag på rollspel i 1500-talsvärldar?

Feidu

Veteran
Finns det något eller några rollspel som har utforskat kombinationen av europeisk renässans och älvfolk? Jag kan tänka mig att Gondica, DoD Chronopia och WFRP är något ditåt, men jag efterlyser framför allt något lite mer subtilt där icke-människor snarare är en skummitet i periferin än något man möter varje dag. Någon som har bättre koll än jag på rollspel i 1500-talsvärldar?
Mage The Sorcerers' Crusade ligger bra nära, gärna med en stor dos Changeling. Att båda spelen är skrivna för att spela oknytt är inget hinder egentligen.

(Sen att vissa här på forumet verkar få apolexi så spelsystemet nämns är en annan femma :gremtongue: )

/Feidu

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, det är inte renässans utan 1700-tal, och det är bara på två sidor, men det vägs upp av att det är jag som har skrivit det: Höst :gremlaugh:

/Dimfrost