Nekromanti En garde!

Targon

Hero
Rollspelet En garde! har man ju hört talas om några gånger. Men själv känner jag till det spelet väldigt dåligt. Så är följer några frågor som den insatte förmodligen väldigt enkelt kan besvara:

1. Vad handlar spelet om. Vad är det för värld och eventuell grundstory?

2. Vad gör spelarna? Eller med andra ord, vad är det för typ av äventyr. Skattjakt eller finna lösningen på de kosmologiska gåtorna?

3. Hur fungerar spelreglerna grovt sett? Med andra ord, vad är det för typ av system?

4. Är spelet bra, dåligt eller vare sig bu eller bä?

5. Går det fortfarande att få tag på i handeln om man skulle visa sig vara intresserad av att köpa eländet?

Nu är ju det här nästan överflödigt att säga men jag tror att spelet är fett svårt att få tag på nuförtiden i handeln. Men det kanske går med legend hobbyspels spelantikvariat.........

Rosen

Myrmidon
Har bara bläddrat i spelet, men lite löst ur minnet...

1. Vad handlar spelet om. Vad är det för värld och eventuell grundstory?

Det är ett historiskt rollspel som utspelas i 1600-talets Sverige.

2. Vad gör spelarna? Eller med andra ord, vad är det för typ av äventyr. Skattjakt eller finna lösningen på de kosmologiska gåtorna?

Rätt mycket intriger bland grefvar och baroner; giftmord och värjdueller i swenska herresäten o dyl. Man kan säkert slänga in lite skattjakter också; det fanns iaf regler för sjöfart såvitt jag minns.

3. Hur fungerar spelreglerna grovt sett? Med andra ord, vad är det för typ av system?

Minns ej.

4. Är spelet bra, dåligt eller vare sig bu eller bä?

Miljön intresserade inte mig nämnvärt, men det var skrivet av Gunilla Jonsson och Micke Petersén, så helt uselt kan det nog inte ha varit (Laglöst Land till Western ger en god vink om hur de skriver historiska spelgrejor).

5. Går det fortfarande att få tag på i handeln om man skulle visa sig vara intresserad av att köpa eländet?

Knappast; det var många år sen den syntes till i några butikshyllor.

--
Åke

Bjorn

Hero
Skulle väl vilja säga att det är snarare 1700 än 1600 tal, och dessutom är det på intet sätt knutet till att spela bara i sverige. (När vi spelade det var det oftast i paris man befann sig).

Vad gäller intriger så är det lite av ett swashbucklingspel, men spelet är så pass generellt att man kan spela nästan vad som helst under tidsperioden.

Spelreglerna är IMNSHO enkla och funktionella. Karaktärsgenereingsystemet är poängbaserat och stridsystemet är mycket enkelt. Om jag inte har missförstått saker allt för mycket så är systemet i Kult en vidareutveckling av det i En Garde och dess "systerspel" Skuggornas mästare" (samma system, fast modern tid.).

Gillar man perioden så är det ett ganska så kul spel, spelsystem är om jag minns rätt knappast banbrytande men det hade heller inga större brister, helt klart ett vetigt köp om du kan hitta det.

Du kan ju prova med SF-bokhandeln, författarna Jobbar ju där numera så om dom har något personligt restlager kvar så är det väl inte omöjligt att dom säljer ut det där. Jag vet att jag har sett antingen "En Garde" eller "Skuggornas Mästare" ståendes på hyllorna där någorlunda nyligen.

/Bjorn

Staffan

Myrmidon
Angående spelsystemet till En Garde har jag bestämt för mig att färdigheterna var T100-baserade, och slog du under en viss fraktion av ditt värde fick du särskilt eller perfekt. För att sedan avgöra exakt hur bra du lyckades slog man effekt med 1T20, och lade till 5 eller 10 om man fick just särskilt eller perfekt.

Fast det var bra länge sedan jag gjorde En Garde-RP, och jag tror aldrig vi faktiskt spelade spelet sedan... så jag kan ha fel.

Anders

Hero
Som tillägg till det de andra i tråden skrivit kan jag nämna att spelet gäller hela tidsperioden 1500-1800 och precis som Bjorn säger kan man spela varsomhelst.

Spelkonstruktörerna säger att En garde är inspirerat av bl a De tre musketörerna och Röda piraten och att man i första hand tänker sig att spelet ska vara fyllt av fäktscener, dueller, sjöslag, blind kärlek, illvilliga skurkar och politiska intriger.

Jag köpte mitt exemplar av spelet på Legend Spelantikvariat och det verkar som det var det sista de hade. Spelet är välgjort men det känns att det har en del år på nacken (det gavs ut 1987) så om det finns nyare spel som behandlar samma tidsperiod ska du nog inte anstränga dig alltför mycket för att hitta det. Ganska trevlig läsning dock! /images/icons/smile.gif

Weatherman

Hero
Vilket format är spelet i? Är det boxat? Har det kommit ut några andra produkter i linjen?

weatherman -- hoppas att det kanske går att sno några idéer till Gondica...

Anders

Hero
Barnafödande i En garde, extremt OT

Slängde ett öga på avsnittet Barnafödande i En garde. Hittar bl a följande:

"Om rollpersonen inte gör något för att förhindra att bli med barn, är det 10% chans att hon ska bli gravid varje gång hon älskar."

"Rollfigurer med ett regelbundet sexliv har 15% chans att bli gravida varje månad om de inte gör någonting för att hindra eller underlätta det."

Utifrån detta kan man dra slutsatsen att cirka en och en halv gång i månaden är "regelbundet" i En garde. Borde inte de stackars rollpersoner som inlåter sig i dessa frestelser få ha kul oftare än så? /images/icons/smile.gif

En anmärkningsvärd (nåja) grej är för övrigt att Barnafödande står med i kapitlet Sjukdomar. Visserligen kan barn vara enerverande emellanåt, men att låta dem stå med bredvid böldpest, rabies m m tycker jag är elakt! /images/icons/baby.gif

Till de som eventuellt tyckte att detta var ett mycket ointressant inlägg kan jag bara framföra mitt djupa beklagande... /images/icons/wink.gif

Anders

Hero
Såvitt jag känner till gav man ut Skuggornas mästare och Dolkarnas natt som supplement till En garde, men det är stor varning för osäkra uppgifter här...

Spelet består av en bok i A4-format på 150 sidor. Ingen gammal skön box att lägga längst in i garderoben tyvärr... /images/icons/smile.gif

Kitzune

Swashbuckler
Re: Barnafödande i En garde, extremt OT

En anmärkningsvärd (nåja) grej är för övrigt att
Barnafödande står med i kapitlet Sjukdomar.

Ett citat jag såg en gång i tiden:

"Livet är en sexuellt överförbar sjukdom"
- För mig okänd källa

/Alexander Gyhlesten

Rosen

Myrmidon
Re: Det fanns ju en gång ...

... ett annat En Garde. Utgivet 1975, revised ed. 1977

GDW:s första spel, ja. Det var dock inte renodlat rollspel i dagens bemärkelse, utan ett karaktärs-figurspel (i brist på annat ord) där man iofs spelade en gubbe men allt rollhanterande sköttes med tennfigurer. Bläddrar man i boken ser det först ut som ett renodlat figurspel, men reglerna tar upp hur man tar sina tennfigurer på värdshus, sköter en dialog o dyl.
En liten felande länk till genre som det kom ut några spel i under ett begränsat antal år.

--
Åke

Krille

Super Moderator
"Såvitt jag känner till gav man ut Skuggornas mästare och Dolkarnas natt som supplement till En garde, men det är stor varning för osäkra uppgifter här..."

Skuggornas mästare är ett självständigt rollspel. Spelvärlden har lite eller inget gemensamt med En Garde.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Fanken, nu börjar jag inse att det faktiskt finns ett värde bland min polares gamla böcker. Han har ju faktiskt En Garde! boken, i perfekt skick dessutom. Det sorgliga är ju att vi aldrig spelar det.

Organ

Out of time, out of mind

>"Livet är en sexuellt överförbar sjukdom"

Tillägg: "Med en hundraprocentig dödlig utgång" /images/icons/smile.gif

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

>"Rollfigurer med ett regelbundet sexliv har 15% chans att bli gravida varje månad om de inte gör någonting för att hindra eller underlätta det."
Utifrån detta kan man dra slutsatsen att cirka en och en halv gång i månaden är "regelbundet" i En garde. Borde inte de stackars rollpersoner som inlåter sig i dessa frestelser få ha kul oftare än så?

Nu är jag knappast nån expert på ämnet, men jag tror knappast att ha sex två gånger fördubblar chansen/risken till graviditet jämnfört mot att ha det en gång. Om det vore fallet skulle chansen gå över 100% om man gjorde det sju gånger eller mer per månad.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Om jag inte missminner mig helt var Dolkarnas natt det enda supplement till En Garde! som gavs ut.

/Anders

Staffan

Myrmidon

Om man ser det ur en rent matematisk synvinkel, och antar att det grundläggande påståendet att sex med 10% sannolikhet leder till graviditet blir sannolikheten att N instanser leder till graviditet: 100%* (1-(0,9^N)).

Detta leder till att chansen att vara gravid efter att ha haft sex två gånger är 19%, efter tre gånger 27%, och efter 10 gånger 65%.

Sedan är det en helt annan femma att det grundläggande påståendet antagligen inte stämmer, om inte kvinnor var väldigt mycket mer fertila under tidsperioden i fråga.

Anders

Hero

"Nu är jag knappast nån expert på ämnet"

Inte jag heller, och det är jag glad för! /images/icons/laugh.gif /images/icons/devil.gif

"men jag tror knappast att ha sex två gånger fördubblar chansen/risken till graviditet jämnfört mot att ha det en gång."

Det påstår jag inte heller, utan jag räknar på det sätt som Staffan visar, vilket ger att en och halv gång på en månad innebär en risk/chans på 14,62% (det var därför jag skrev cirka 15%). Sen kan man ju iofs fråga sig hur den halva gången går till, men det är en annan femma... /images/icons/wink.gif

Widde

Warrior
Re: Det fanns ju en gång ...

Det funkar lysande som PBM.
Vi körde en kampanj i Växjö omkring 1984, där vi lämnade drag till moderatorn i samband med att vi samlades för rollspel (AD&D) varje lördag. Ack! Nostalgi.

-W