Nekromanti En garde!

Anders

Hero
Skuggornas mästare

OK, jag har helt enkelt tagit för givet att det hade med En garde att göra eftersom det var samma tillverkare. I vilken miljö utspelar sig Skuggornas mästare? Är det välgjort?

Nightowl

Champion
Re: Skuggornas mästare

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I vilken miljö utspelar sig Skuggornas mästare? Är det välgjort?

<hr></blockquote>

"Miljön" är en sorts freakad variant av nutiden där alla B-filmer i utkanten av de fantastiska genrerna - techno-thrillers där farmaceutiska företag redan kan klona folk, konspirationshistorier där CIA samarbetar med onda aliens, skräckfilmer där zombies och djävulsbesatta tonårsflickor existerar, och kung fu-filmer där ninjas kan stanna sin hjärtrytm och klättra uppför släta väggar. Danger International från Hero Games är den närmaste ekvivalensen jag kan tänka på.

Rollpersonerna har alla en Hemlig Identitet och är därför lite insatta i den här världen: de kan vara ninjor, hemliga agenter eller maskerade brottsbekämpare. Reglerna tillåter inga regelrätta "superkrafter", magi eller dylikt för rollpersoner, men spelets "fördelssystem" tillåter rena gränsfall här: begränsade psikrafter, cybernetiska implantat, att man inte åldras, mm.

Jag måste säga att spelet har ganska hög corny-faktor, men dels uppskattar jag sådant, dels går det utmärkt att köra mer "seriösa" äventyr också, A-filmer istället för B-filmer. En hel del av Kenneth Hites utmärkta artiklar i serien Suppressed Transmissions (finns dels i nättidningen Pyramid, dels publicerade som två utmärkta moduler från Steve Jackson Games) skulle gå utmärkt att spela med Skuggornas Mästare.

Faktum är att jag själv spånat på en "occult imperialism"-kampanj under elisabethansk tid, och ditt lilla misstag gav mig idén att köra den som Skuggornas Mästare blandat med En Garde - systemen är ganska lika, även om Skuggornas Mästare är lite mer strömlinjeformat.

Nightowl, som vill tillägga att det är förhållandevis välgjort, men det visuella lämnar mycket att önska och teamet Jonsson/Petersen hade inte nått sin topp än.