Nekromanti En Garde!

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln En Garde!
19 år efter första utgåvan kommer den andra reviderade utgåvan av En Garde! - Ett rollspel i furstarnas stormiga tid.

Produkt: En Garde!

Produktlinje: En Garde!, Mindless Gaming KB

Författare: Toni Engström, Gunilla Jonsson och Michael Petersén

Omfång och format: 320 sidor A4, limbunden mjukpärm

ISBN: 91-85626-00-7
Cirkapris: 350 kr

Mycket har förändrats på rollspelsfronten under de 19 år som gått sedan första utgåvan av En Garde! gavs ut. Det gör en

återupplivning ... (3178 fler tecken)

Gå till artikeln

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns oerhört mycket fakta om hur livet och världen såg ut på 1650- till 1750-talet, vilket inte alls är konstigt i och med att det ska vara ett "historiskt rollspel".
Är det här en diskret pik till något annat historiskt rollspel som saknar den biten? :gremwink:

/tobias

Asynja

Veteran
Bortförklaringarna

Jag skulle bara vilja försvara ett par saker om jag får. :gremtongue:

Angående illustrationerna så fick vi ta vad vi hade tillgängligt då vi i kombination med en viss tidsbrist inte hade råd med något bättre och den som har bidragit mest (faktiskt min mor som bidrog med 160 bilder om man räknar med vapenbilderna) är lite ojämn i sitt tecknande så fick det bli som det blev på vissa ställen. Sedan har vi mig i andran änden av skalan som inte kan låta bli att teckna så bra jag kan, vilket tyvärr kanske bara ökar ojämnheten i bildkvalitén. Lyckas vi sälja tillräckligt av det här spelet för att det ska löna sig att göra en revidering av den här reviderade versionen kommer vi naturligtvis att göra något åt det hela (jag får väl göra allt själv som vanligt :gremcrazy:).

Angående regelmotorn så fick vi inte göra precis som vi ville. Att använda just den regelmotorn var en del av licensavtalet. Efter en hel del testspelande tycker jag dock att den fungerar riktigt bra bara man får en stund att vänja sig vid den. Jag skulle också vilja påstå att typisk swashbuckling fungerar alldeles utmärkt att hantera med de reglerna som finns till spelet, vilket främst baseras på den sista spelomgången vi hade innan spelet gick i tryck (ett litet råd till er som kanske kan tänka er att spela vårt lilla spel: använd gärna hjältepoängen på rätt sätt :gremwink:).

Så till alla myter som bankas sönder och samman. Jag kan inte riktigt hjälpa det men jag har en förmåga att vilja ha med så mycket korrekt information som möjligt, sedan är det tänkt att spelledaren själv ska avgöra hur historiskt korrekt saker och ting faktiskt ska vara (vilket ska stå nämnt på några ställen, annars får någon vara elak mot redigeraren... eller vänta... det är ju jag).

Och så till registret... att ett sådant inte kom med beror på ett antal saker (varav allt egentligen bara är dumma bortförklaringar :gremblush:): dels beroende på bristande layout- och designvana (första gången jag gör något sådant), dels beroende på en viss platsbrist (och ja något annat kunde a strukits) och dels beroende på en kombination av dumhet, lathet och tidsbrist. Men men... vi får se om vi kan få med det och lägga det i spelledarhjälpmedelsgodispåsen vi hade planerat utifall att någon köper spelet.

/Toni som börjar känna sig lite dum för att hon försvarar vissa saker från en recension, men ändå inte kunde låta bli att skriva det här

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Bortförklaringarna

Det är helt okej att kommentera sakerna jag har anmärkt på, det har jag inte det minsta emot. Tvärtom kan ju förklaringar om begränsningar "ursäkta" saker som jag tagit upp i recensionen. Liten budget brukar vara ett problem i en mager hobby som rollspelshobbyn, så det går helt klart att relatera till, till exempel. :gremsmile:

Jag hörde något rykte om att det var någon deal kring reglerna och licensen och jag tycker att det är lite synd, för jag tror att En Garde! hade gynnats av ett friare och lättare regelsystem. Men det är inte hela världen, och jag är som jag skrev övertygad om att reglerna fungerar alldeles utmärkt.

"Jag kan inte riktigt hjälpa det men jag har en förmåga att vilja ha med så mycket korrekt information som möjligt"

Det i sig är inte fel, det finns spel som helt saknar information om världen och då föredrar jag mycket information av världen, även om den är korrekt. :gremwink: En Garde! är ett bra historisk rollspel, inget snack om saken.
Och att man som spelledare får ändra och välja lite som man vill står, men det är ju produkten jag recenserar och då kan jag ju inte riktigt ta hänsyn till vad spelledare kan ändra på i spelet. :gremsmile:

"Och så till registret..."

Man ska aldrig underskatta behovet av ett register, så jag får verkligen hålla tummarna för att spelet säljer så att ni kan lägga med det i "spelledarhjälpmedelsgodispåsen". :gremsmile:

"Toni som börjar känna sig lite dum för att hon försvarar vissa saker från en recension"

Gör inte det. Recensioner är ju rätt subjektiva och kan du med dina kommentarer sprida ljus över saker jag anmärkt på så är det bra, antar jag. Även om det inte påverkar recensionen i sig kanske det påverkar de som läser den?

Lycka till med försäljningen av En Garde! :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Skamlös propp

"Jag hörde något rykte om att det var någon deal kring reglerna och licensen och jag tycker att det är lite synd, för jag tror att En Garde! hade gynnats av ett friare och lättare regelsystem."

En Garde! är en fin såsbok till Höstdimma. ;-)

När jag sneglade i en beta så fanns det masstridsregler som var uppsnabbade, att köra med dem som standard borde funka bra.

Skulle jag spelleda EG! så hade jag nog tvingat spelarna att räkna in sin skadebonus osv i vapenskadetabellerna, så man kan ta tärningsutfallet direkt och läsa av, hellre lite bök när man skriver upp än varje anfall, som det kan bli flera av per runda.

Asynja

Veteran
Re: [OT] Skamlös propp

En Garde! är en fin såsbok till Höstdimma. ;-)
Se där, nu har även ni som inte hade tänkt spela just En Garde utan bara Höstdimma trots det en anledning att köpa spelet. :gremgrin:

På tal om att köpa så borde spelet ha kommit in på SF-Bokhandeln i Stockholm idag och om jag har förstått det rätt så finns det att köpa imorgon.

När jag sneglade i en beta så fanns det masstridsregler som var uppsnabbade, att köra med dem som standard borde funka bra.
Nästan rätt, det är inte så mycket masstridsregler som just snabbregler. En stridsrunda bygger i princip på ett motståndsslag och ska vara en hel del mycket snabbare än standardreglerna. Och javisst ska de fungera som standard om man vill det.

Skulle jag spelleda EG! så hade jag nog tvingat spelarna att räkna in sin skadebonus osv i vapenskadetabellerna, så man kan ta tärningsutfallet direkt och läsa av, hellre lite bök när man skriver upp än varje anfall, som det kan bli flera av per runda.
Det är faktiskt en ganska bra idé. Det är bara till att dra ifrån en eventuell positiv skadebonus från varje värde i vapenskadetabellerna. Det kan dock se lite konstigt ut med "Skråma: -3 - 7" men det ska i alla fall fungera utan problem. :gremsmile:

/Toni

Asynja

Veteran
Re: Bortförklaringarna

Det i sig är inte fel, det finns spel som helt saknar information om världen och då föredrar jag mycket information av världen, även om den är korrekt. En Garde! är ett bra historisk rollspel, inget snack om saken.
Hihi, tack. :gremsmile:

Och att man som spelledare får ändra och välja lite som man vill står, men det är ju produkten jag recenserar och då kan jag ju inte riktigt ta hänsyn till vad spelledare kan ändra på i spelet.
Som jag skrev på vårt forum om det här... "När jag läser recensionen så verkar det också som om jag inte riktigt har nått fram när det gäller att förmedla hur man kan spela spelet på olika sätt och i olika miljöer; det kanske borde har följt med ett kapitel bara om detta istället för som det är nu bara några rubriker och textstycken med information om att man faktiskt kan modifiera historisk fakta för att passa den spelstil man vill ha samt informationen som finns om hur man lägger in övernaturliga fenomen i kampanjer om man nu vill ha med sådant."

Jag tror helt enkelt jag ska ta och skriva ihop ett kapitel om just detta till den där "spelledarhjälpmedelsgodispåsen", saker som vilka regler man bör fokusera på, vilken fakta man bör bortse från och hur man bör lägga upp olika händelseförlopp allt beroende på vilken typ av kampanj eller spelstil man använder sig av. :gremtongue:

/Toni

kängtrollson

Veteran
Som ansvarig utgivare av spelet, skulle jag bara vilja påpeka att det är fullkommligt möjligt att strippa ner regler till en nivå som kan liknas vid friform. Du kan klara dig med effektslag och snabbstridsregler, samt om man använder hjältepoängen rätt, är det möjligt att göra "Heroiska manövrar" a lá Errol .

Det står även klar och tydligt att man kan bortse ifall man vill spela "Pirates" istället för att följa "fakta".

Annarst har jag inget att tillägga, förutom att det var jag som ville skippa register eftersom jag aldrig använder dem. Tittar man bara i innehållsförteckningen så hittar man relativt bra och vår testgrupp klagade inte heller på avsaknaden av ett sådant.

Förmodligen så börjar vi snart med spelhjälpmedlen
"Godispåsen", där vi ger lite mer info om hur vi tänkt att man skall tolka reglerna, beroende på vilken stil man vill spela.

Tack för visat intresse.

Tyckte att det var roligare att ta med ett äventyr.

Troberg

Sinister eater
Liten fråga

Det här är väl en uppföljare till det gamla En Garde som kom ut för sådär 15-20 år sedan? I så fall, borde det inte heta Två Garde?

*springer för livet medan folk laddar sina musköter*

Johan K

Gammal & dryg
Re: Lite fråga

För att hinan före de som gjort spelet, jag det är en uppföljare av den "gammla" En Garde.

& jag säger det igen: Troberg, din humor är så bottenlös sjuk så det finns inte !!
Fortsätt med det !

/ Joghan K, som tyvärr inte hunnit köpa En Garde ännu samt undrar om vi komemr att få se skaparn på CalCon ?

Troberg

Sinister eater

& jag säger det igen: Troberg, din humor är så bottenlös sjuk så det finns inte !!
Fan, jag brukar sikta på poänglös sjuk.

Asynja

Veteran
Re: Liten fråga

* laddar muskedundret *

Tre Garde! Fyra Garde! Fem Garde! Ge eld! :gremtongue:

/Toni som också har dålig humor...

kängtrollson

Veteran

Ja, mig och håkan kommer du definitivt att få se, samt en kille ur vår testspelgrupp. saken är den att vi har blivit ombedda att ta hand om rollspelarren på Cal Con. Syftar du på Toni? Vi får se, Toni är Fokskygg och umgås helst inte med mer än typ 5 pers samtidigt.
Anton som var med och spellede på Halmicon kommer dock att närvara under konventet.

Johan K

Gammal & dryg

Trevligt att höra. Då lär vi synas där.
& se mig som inbokad på era arrangemang ! :gremlaugh:

Asynja

Veteran
Register

Jag ville bara säga att jag har börjat på ett register, vilket verkar bli ganska stort (...jag har lite svårt att läta bli att göra saker i måttliga mängder ibland :gremblush:). Plats- och persondelarna är redan färdiga och resten blir nog klart till helgen. Det kommer sedan att finnas för nedladdning i vårt forum i posten med allt annat gratismaterial.

/Toni, som för övrigt är lite nyfiken på om någon faktiskt har köpt spelet. :gremwink: