Med andra ord, att man inte anser att män och kvinnor har olika roller alls? Jag antar att det är möjligt. Annars brukar det oftare (enligt min erfarenhet) röra sig om att man uppfattar könsrollerna som primärt biologiskt betingade. Eller att könsrollerna är likvärdiga alt. män är i underläge. Eller flera av ovanstående. Men jag vill inte lägga ord i folks mun, jag vill bara veta ungefär vilken baslinja man kan hitta, den punkt där vi kan vara tillräckligt överrens om tingens ordning för att påbörja ett respektfullt samtal, eller i vart fall undvika områden som inte funkar. Om det finns de som anser att själva konceptet "könsroll" går på tvärs med deras världssyn så behöver jag antagligen vara mer försiktig framöver =)Eksem said:Jag tror det är möjligt att inte acceptera "könsroller" som ide till att börja med.
Grejen är ju att man i och med att man beskriver något som "kvinligt", i mina ögon, begränsar egenskapen till något som "borde" finnas i kvinnor och "inte borde" finnas i män. Jag tycker ju att det är något dåligt att vi könar egenskaper på det viset. Så för mig fungerar inte den grundpremissen.gizmo said:För jag upplever ofta stark motstånd när jag säger något är "kvinnligt". Som om jag hade sagt något förolämpande. Men man måste ju ha ett ord.
När det är så pass laddat, kanske om man kom bort from manlig och kvinnlig i ordvalet och använder något koncept som yin och yang istället? Fast det byter ju bara ut ord medan saken förblir samma, för mig skulle det inte göra någon skillnad, men kanske gör det det för andra?
För mig är ordet inte färgat negativt eller positivt, det är rent deskriptivt (förutom när jag menar det positivt/negativt, men det kan man ju göra med alla ord).
Alltså, du kan ju kalla det "bananbegreppet" om du vill det, men så länge du förutsätter att jag (eller vem du nu diskuterar med) skriver under på teorin om "könsmaktsordningen", med de hypoteser som är knutna till begreppet, så spelar det ingen roll - du har redan bestämt arena och förutsättningar för debatten, och jag kommer att ha ett helvete att försöka möta dig i någonting om kan uppfattas som konstruktivt. Om du debatterar med andra feminister så gör det absolut ingenting (eftersom de flesta feministiska inriktningar skriver under på begreppet, mig veterligen).krank said:Tycker du att "ordning vad gäller könsrollerna" hade varit ett bättre ord än "könsmaktsordningen" i det här fallet? Eller är det också något som kräver en feministisk grundsyn?
Men jag vill ju komma BORT från just "de hypoteser som är knutna till begreppet". Det jag menade var ju att om vi tar bort "män står över kvinnor"-delen och fokuserar enbart på att det finns könsroller, oavsett vilken åsikt man har om det eventuella relativa maktförhållandet dem emellan - upplever du fortfarande att jag bestämt arena och förutsättningar?Vitulv said:Alltså, du kan ju kalla det "bananbegreppet" om du vill det, men så länge du förutsätter att jag (eller vem du nu diskuterar med) skriver under på teorin om "könsmaktsordningen", med de hypoteser som är knutna till begreppet, så spelar det ingen roll - du har redan bestämt arena och förutsättningar för debatten, och jag kommer att ha ett helvete att försöka möta dig i någonting om kan uppfattas som konstruktivt.
Jag plockade som sagt bort förutsättningen "män står över kvinnor".Vitulv said:Liksom, jag kan inte diskutera hur evolutionen påverkat arterna med någon som förespråkar teorierna om intelligent design, vi kan helt enkelt inte mötas vad de gäller de mest grundläggande uppfattningarna.
Ah, du vill med andra ord ha ett rakt svar från mig som person?krank said:Men jag vill ju komma BORT från just "de hypoteser som är knutna till begreppet". Det jag menade var ju att om vi tar bort "män står över kvinnor"-delen och fokuserar enbart på att det finns könsroller, oavsett vilken åsikt man har om det eventuella relativa maktförhållandet dem emellan - upplever du fortfarande att jag bestämt arena och förutsättningar?Vitulv said:Alltså, du kan ju kalla det "bananbegreppet" om du vill det, men så länge du förutsätter att jag (eller vem du nu diskuterar med) skriver under på teorin om "könsmaktsordningen", med de hypoteser som är knutna till begreppet, så spelar det ingen roll - du har redan bestämt arena och förutsättningar för debatten, och jag kommer att ha ett helvete att försöka möta dig i någonting om kan uppfattas som konstruktivt.
Jag plockade som sagt bort förutsättningen "män står över kvinnor".Vitulv said:Liksom, jag kan inte diskutera hur evolutionen påverkat arterna med någon som förespråkar teorierna om intelligent design, vi kan helt enkelt inte mötas vad de gäller de mest grundläggande uppfattningarna.
Om jag säger "det finns könsroller", är det något du kan gå med på? Är det en förutsättning du kan acceptera?
Alltså, jag är uppriktigt nyfiken på hur djup den här klyftan är. Hur mycket som skiljer oss, var den gemensamma marken ligger. Även om det skulle visa sig att vi i princip måste ner på "men have a penis, women have a vagina"-nivå. För det tror jag att vi är någorlunda överens om att det åtminstone rent statistiskt sett stämmer.
EDIT: Och jag är inte först och främst ute efter att diskutera genus med dig. Jag är däremot intresserad av hur jag ska kunna låta bli. Om jag vet vilka grundläggande förutsättningar vi kan vara överens om så kan jag ju, när jag så önskar, undvika allt som ligger "över" det. Om du inte håller med om att det finns könsroller, men håller med om att det finns kön (till exempel) så kan ju jag prata om kön men undvika könsroller. Om du håller med om att det finns könsroller men inte könsmaktsordning så kan jag prata om könsroller men undvika könsmaktsordning.
Och så vidare.
Tråden gäller ju hur vi skapar samtal som funkar, och då tror jag det är bra att försöka hitta minsta gemensamma nämnare.
Ok, då vet jag. Att jag inte kan basera ett utbyte på den grundpremissen.krank said:Grejen är ju att man i och med att man beskriver något som "kvinligt", i mina ögon, begränsar egenskapen till något som "borde" finnas i kvinnor och "inte borde" finnas i män. Jag tycker ju att det är något dåligt att vi könar egenskaper på det viset. Så för mig fungerar inte den grundpremissen.
Ok, det kan jag leva med. Men hur beskriver vi dem då?krank said:Jag kan gå med på att vissa mänskliga egenskaper rent statistiskt är vanligare hos kvinnor än hos män eller vice versa, däremot. Jag är däremot inte beredd att beskriva egenskaperna som könade.
Alltså jag för min del behöver ett ord för en sak om jag ska prata om en sak. Och om saken jag menar är en som beskriver något som är t ex vanligare i kvinnor, jo, då ser jag just nu ingen väg förbi att använda något ord som på något sätt hänvisar till detta faktum.krank said:Du säger att man "måste ha ett ord". Måste man det? Och måste ordet vara knutet till könet?
Men se där! Då har vi ju en alldeles utmärkt grund att stå på redan där.Vitulv said:I så fall ja - jag anser att det existerar könsroller! Jag anser dessutom att dessa ser olika ut i olika kulturer, organisationer och andra sociala konstruktioner. Jag anser dessutom att könsrollerna har olika stor betydelse i olika kulturer, organisationer och andra sociala konstruktioner*. Och jag anser att könsrollerna är en produkt av biologiska och kulturella förutsättningar.
Begränsningen, upplever jag, är implicit i språket. Beskriver jag omhändertagande som något kvinligt eller bilmekande som något manligt så blir det en ganska simpel associationskedja: "med 'man' menas personer av hankön, och det är jag ju. Men jag är inte bra på att meka med bilar. Betyder det att jag är en sämre/onormal man?"gizmo said:Men då intresserar mig nu mest: varför finns det detta "borde" för dig? Jag upplever ingen sådan begränsning av typ "borde finnas/borde inte finnas" alls! Hur kan det vara så olika? Ok, ja, ibland stöter man på folk som menar det så, men det är ju igen något man kan göra mad alla ord och koncept, och det betyder ju inte att det menas så generellt.
När är det relevant att veta könet på egenskaperna?gizmo said:Ok, det kan jag leva med. Men hur beskriver vi dem då?
Jag upplever sällan behovet av att beskriva en egenskap som manlig eller kvinlig. I vilka sammanhang behöver man göra det?gizmo said:Alltså jag för min del behöver ett ord för en sak om jag ska prata om en sak. Och om saken jag menar är en som beskriver något som är t ex vanligare i kvinnor, jo, då ser jag just nu ingen väg förbi att använda något ord som på något sätt hänvisar till detta faktum.
Nu måste jag bara fråga, anser du, Vitulv, att män som grupp inte är överordnad kvinnor som grupp? Eller driver du bara denna fråga till förmån för dom som har den åsikten?Vitulv said:Fast bara genom att förutsätta att folk skriver under på begreppet "könsmaktsordning" så visar du att feminismen har tolkningsföreträde, eftersom hypotesen i den teorin är att män är överordnade kvinnor som grupp.Zimith said:Jag tror det kan funka med utgångspunkten Vad är kön och genus för dig? Vad i rådande könsmaktsordning funkar eller funkar inte för just dig?Arvidos MC said:Hur kan vi få genus att bli gött?
Min uppfattning är att män som grupp i vissa sammanhang är överordnade kvinnor, och i vissa sammanhang är underordnade kvinnor, så redan där kan du se att jag inte har möjlighet att skriva under på begreppet könsmaktsordning. Det är (som du säkert känner till) dessutom mer komplext än hypotesen att "män som grupp är överordnade kvinnor som grupp".Zimith said:Att män som grupp är överordnade kvinnor som grupp i ett maktperspektiv är inte en politisk åsikt eller något som drivs av en liten grupp extreme feminister.Vitulv said:Fast bara genom att förutsätta att folk skriver under på begreppet "könsmaktsordning" så visar du att feminismen har tolkningsföreträde, eftersom hypotesen i den teorin är att män är överordnade kvinnor som grupp.Zimith said:Jag tror det kan funka med utgångspunkten Vad är kön och genus för dig? Vad i rådande könsmaktsordning funkar eller funkar inte för just dig?Arvidos MC said:Hur kan vi få genus att bli gött?
Eftersom du i andra sammanhang sagt är du är ironisk eller vill ta på dig rollen som djävulens advokat, frågar jag för tydlighetens skull: är det din åsikt att män som grupp inte är överodnade kvinnor som grupp?
Om det tvärtemot vad du skriver är begreppet som känns kontroversiellt, inte sakfrågan, kan jag använda ordet genusordning istället, för att beskriva samma sak; det är sant att könsmaktsordning är ganska politiserat!
Okej, jag är med. Och håller med, faktiskt. Centralt för mig är att genus ger oss olika möjligheter och hinder, både män och kvinnor. Jag är främst inte ute efter att driva frågan om genus utifrån kvinnans underordning, detta är jag alltför egoistiskt för Jag är också medveten om att verkligheten ibland är mer komplex än definitionen av ordet könsmaktsordning.Vitulv said:Min uppfattning är att män som grupp i vissa sammanhang är överordnade kvinnor, och i vissa sammanhang är underordnade kvinnor, så redan där kan du se att jag inte har möjlighet att skriva under på begreppet könsmaktsordning. Det är (som du säkert känner till) dessutom mer komplext än hypotesen att "män som grupp är överordnade kvinnor som grupp".
Edit; såg att du ändrade ditt inlägg medan jag skrev mitt svar, men jag tror att jag fortfarande svarar på frågan.
Jag låter bli att svara på det i den här tråden, eftersom vi då går in i en diskussion om feminism/genus/jämställdhet etc. och som jag förstod det så var det inte syftet. Syftet var istället att få till en metadiskussion om hur vi kan göra genusdiskussioner mer hanterbara och mindre aggressiva. Det var därför jag ville påpeka att det är problematiskt att använda begreppet könsmaktsordning, eftersom det bygger på teorier som inte nödvändigtvis är sanna för båda sidor.Basenanji said:På vilka sätt menar du att män är underordnade kvinnor?
Ja, jag är uppriktigt nyfiken och utgår inte från att det finns något "facit" på den frågan.
Faktum är att jag nog skulle kunna tänka mig att gå med på att hon behöver kämpa precis lika mycket. Nu tror jag att det inte stämmet, men i mina ögon skulle ju problemet finnas även om kvinnors och mäns individuella ansträngningar ledde precis lika långt.Basenanji said:Alltså: hur kommer det sig att kvinnor, för att de råkar vara kvinnor, måste förhandla till sig en konkurrenskraftig lön medan män generellt inte behöver göra det? För visst är det så att vi som individer alltid avkrävs handling och personligt ansvar. Det problematiska är bara, enligt feministisk teori, att människor inte ses som individer eller personer i samhället, utan att deras kön faktiskt också påverkar vilka individer de "blir" och "kan vara" i samhället. En kvinna kan då inte ta som regel att hon kommer få lika hög lön, utan måste acceptera att något (könsmaktsordning el whatever) tvingar henne att bli mer initiativrik än den genomsnittlige mannen. Hon måste kämpa för att få lika hög lön som hennes manliga kollega.