Nekromanti En här av odöda är lös men vad händer sedan?

Elk82

Veteran
Hej!

Senast när vi spelade D&D basic (svensk översättning naturligtvis) spelade vi äventyret Death frost doom. Hela spelargruppen mötte döden efter att de besegrat monstret i rum 22 och de 11 000 zombierna och skeletten animerades.

Enligt äventyret ska templet under stugan förstöras av jätten som bor under berget. Frågan är vad som kommer hända med armén av odöda som nu släppts lös på sikt. Cyris Carnithrax Maximus har inte släppts lös så det finns liksom inte någon ledning på hären av död och förnedring som väller ner från bergets sidor.
Frågan är liksom vad som händer här näst.
  1. Vad kommer bli nästa äventyr och
  2. hur kommer spelarnas nya rollpersoner att integreras med det som skett utan att det blir krystat?
Eftersom alla rollpersoner plockat ner skylten tänkte jag byta regelsystem och fortsätta spela med svärd & svartkonst eftersom det är ett superbra spel om man gillar OSR. Sen hade det varit kul att spela Spindelkonungens pyramid men det känns lite konstigt. En zombie holocaust håller på att sprida sig och rollpersonerna reser iväg till någon obskyr pyramid uppdiktat av Ander Fager. Men det kanske kan gå att få in på något sett. Man vill kanske inte ha Walking dead i fantasysetting, eller vill man det?

Som vanligt saknar jag en röd tråd i mina inlägg. Frågorna är många och alla typer av svar eller synpunkter är välkomna.

Tant Ragnar

Gamle usling
Det låter ju som upptakten till den lysande kampanjen om den femte konfluxen till drakar och demoner. Sno bra saker från den, eller från bokserien vars sista del kom ut förra året (även den författad av erik Granström)

slanfan

Hero
Ta en titt på dawn of the dead :)

Låt de nya rollpersonerna mötas i en belägrad borg. När borgen ofrånkomligen faller på grund av inre konflikter går du över till något walking dead-liknande där grupper av överlevare hankar sig fram i undeadfylld landsbygd.

2097

deleta mitt konto tack
Ge dom hints om att någon mcguffin som kan hjälpa mot odödhetshären finns i Spindelkungens Pyramid + låt skellisara härja lite med dom på vägen dit också

Jocke

Man med skägg
Landsändens nekromantiker kommer börja tampas om kontrollen på hären. Tiotusentals vandöda utan ledare, det är ju som att vinna en jackpot.

Folk kommer ganska snabbt att vänja sig vid att det trampar runt lite zombies och så på deras åkrar och kringresande odd-jobb personer som vanligvis slipar knivar och lagar kastruller kommer erbjuda sig om att ta hand om gårdens vandöda när de kommer förbi.

Drottningen har med sin fjärrsyn sett att det är rollpersonernas fel, de stämplas som fiender till riket och måste fly som fredlösa/vinna tillbaka sin heder.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jocke;n226361 said:
Drottningen har med sin fjärrsyn sett att det är rollpersonernas fel, de stämplas som fiender till riket och måste fly som fredlösa/vinna tillbaka sin heder.
Fast rollpersonerna som ställde till det hela strök ju med på kuppen. Är det vettigt att skicka fler äventyrare för att specifikt nacka 4 hasande zombies bland 10000? Fast det är klart, hade de juste loot, typ några magiska svärd eller en BoH med guld kan det ju vara värt det på andra premisser. :)

Jocke

Man med skägg
wilper;n226364 said:
Fast rollpersonerna som ställde till det hela strök ju med på kuppen. Är det vettigt att skicka fler äventyrare för att specifikt nacka 4 hasande zombies bland 10000? Fast det är klart, hade de juste loot, typ några magiska svärd eller en BoH med guld kan det ju vara värt det på andra premisser. :)
Jag läste slarvigt. Still, där har du ett uppdrag om något "hitta 4 Specifika zombies av några tusen, och för deras huvuden till slottet" Eller så ska de återupplivas för att kunna avrättas ordentligt inför folket.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jocke;n226365 said:
Eller så ska de återupplivas för att kunna avrättas ordentligt inför folket.
Vilket är ett steg i ritualen för att ta kontroll över hären. Så kan de nya rollspersonerna bli blåsta av drottning Johnson, som bakom alla spetsar och karamellstänger är ondare än Radiotjänst.

Låter som vi har en kampanj här.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För det första låter walking dead i fantasymiljö asfett!

För det andra, om du vill knyta ihop äventyr med förutsättningen så är 2097:s förslag klockrent;
2097;n226349 said:
Ge dom hints om att någon mcguffin som kan hjälpa mot odödhetshären finns i Spindelkungens Pyramid + låt skellisara härja lite med dom på vägen dit också
Pyramiden kan innehålla ett heligt föremål eller magiskt vapen som kan vara till hjälp i kriget mot odöda. Eller kanske information om hur man besegrar den. Du kan också dela upp prylen eller informationen i flera delar och låta varje äventyr resultera i en del av pusslet.

Cybot

Mest spelbar
Alltså. Det här är det perfekta tillfället för en schysst "Din förra karaktär är nu en av antagonisterna".

De förra rollpersonerna har blivit besatta av Lichkungens fyra generaler (sno så mycket du kan ifrån Apocalypsens fyra ryttare) och är nu fast halv emellan det förflutna och nuet. Medans zombiehorden river upp landskapet så letar generalerna och deras elitsoldater efter McGuffins som kan befria lichkungen (typ artefakter som kan rituellt representera underkastelse ifrån de härskare som en gång i tiden låste in honom).

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade eskalerat. Det första sigillet är brutet och apokalypsen har börjat. Det är en av de där långsamma apokalypserns med regn av brinnande blod och is, anti-pelor, Terasquen på en rampage... Gå nuts och förinta världen! ??

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n226438 said:
Jag hade eskalerat. Det första sigillet är brutet och apokalypsen har börjat. Det är en av de där långsamma apokalypserns med regn av brinnande blod och is, anti-pelor, Terasquen på en rampage... Gå nuts och förinta världen! ??
Det här är faktiskt en jäkligt cool idé. I DnD slutar man ju ändå som halvgudar (om man överlever) så varför inte gå steget ut och göra att efter en lite mer mundan upptackt så blir målet för kampanjen att nå upphöjelse till gudastatus för att på så sätt överleva apokalypsen och fortsätta in i nästa era där rollpersonerna i så fall kan vara med och forma den nästkommande världen enlgit deras egna önsknignar =)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
En zombie holocaust håller på att sprida sig och rollpersonerna reser iväg till någon obskyr pyramid uppdiktat av Ander Fager.
Tur jag hade ställt ifrån mig tekoppen.

Nämen, jag har inte läst spindelkonungens pyramid, men det låter som om det kan bli kul att spela rollpersoner som börjar litet in medias res med att drälla i en gammal ziggurat eller vad det är, och så börjar man få in zombieapokalypsen som backdrop under tiden. Så att om rollpersonerna överlever spindelkungen är de kanske rätt bra på sin grej och kan kastas in i att lösa det problemet, som alltså hände samtidigt som de var i pyramiden.

Att de förra RPna nu är fienden är en obligatorisk idé, det är ej längre okej att göra något annat.

2097

deleta mitt konto tack
Anti-Pelor? Erythnul? Om vi ska hålla oss till oeridiansk tro?

Elk82

Veteran
Shit vad mycket bra som trillat in!

Jag tänkte inte alls att de gamla rpna ska bli antagonister men det är givet. Jag ska försöka slänga in alltihop i kampanjen och se vad som händer. Förmodligen kommer de förra rollpersonernas antagonister att bli de nya rollpersonernas allierade.
Jag tänker såhär:
Introt för de nya rpna blir dawn of the dead fast i Guidos fort i modulen B5 som heter fasornas berg på svenska. Spelarna måste då ta sig ut från fortet och fly mot civilisationen på något sett eller alliera sig med Småtrollen i berget. Med andra ord kan det blir en konstig twist på den modulen
Sen kommer naturligtvis allt vara början på apokalypsen. Kampanjen utspelar sig i grunden i en parallell fantasyvärld av vårt eget 1500-tal i vad som kan beskrivas som fantasyfinnland under Erik XIV era. Känns som jordens undergång går att få med på ett snyggt sätt med hela bibelreferenserna och rubbet. Kanske kan Spindelkonungens pyramid bli andra sigillet på något sett osv.
Blev riktigt taggad att spåna vidare nu på helt galna koncept.
Tack för all hjälp.