Nekromanti En hög frågor om vapen.

Mini

Veteran
Var hälsade.
Under senaste veckan har jag drabbats av funderingar angående vapen. Jag betar av dem och hoppas att någon har ett bra svar

För det första så gäller det magasinet i Henry-geväret. I en film som jag nyligen tittade på, så såg jag en person som laddade ett vapen som såg ut som ett Henry. Det som gjorde mig förvånad var att luckan som skyddade patronröret var placerade vid mynningen på geväret. Dessutom verkade inte magasinet ha något fjädermotstånd. Betyder det att man fick rikta mynningen uppåt för att kunna mata in en ny patron?

Nästa fråga hänger ihop med föregående: Var man tvungen att rikta mynningen neråt på de gevär som hade rörmagasin i kolven?

Sista frågan för den här gången handlar om revolvergevär. När jag bläddrade i ett gammalt nummer av tidningen Western (nr 3 1993), sprang jag på en kort informationssida om just detta vapen. Vissa av mordellerna såg ut som förvuxna peppardosor.
Men hur vanliga var de egentligen? Var de bara en lokal företeelse i Texas eller fanns de på fler håll?

Så där, det får räcka för den här gången. på återseende
önskar

Mini

SirDr

Veteran
har letat uppp henry rifle på lite olika plattser, och allt jag kunde komma fram till var att det laddades undertill och sannolikt hade en fjädermekanism som tryckte tillbaks patronen till ommladdningsmekanismen(hittade ingen schematisk bild eller uppgift om det).
hur pass tillförlitlig filmen är, vet jag inte, men vad jag tittat på var en replika på militärversionen (that Darn yankee rifle) som laddades undertill. Samt har en förstärkning i strukturen för att tåla de hårda tag som den utsattes för i strid.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Mini

Veteran
Var hälsad, Lord Doc.
Efter en seriös undersökning inne på biblioteket kom jag fram till följande:

Jag fann att tydligen fanns det ett vapen som påminde om Henryn som laddades genom en lucka vid pipmynningen. Dock fann jag att denna lucka kunde vara mycket bred och innehålla en fjäder för att skjuta patronerna mot mekanismen.
Ska försöka hinna med ett nytt anfall mot bokhyllerna så fort som jag hinner.
Ha det gott önskar

Mini