Nekromanti En hastig idé: NORDMENN

Ape of Wrath

DOWN WE GO
NORDMENN: Ett OSR-spel i en pseudohistorisk miljö där man räddar världen iklädd hjälm med horn.

VAD GÖR MAN?
- Kliver ner i hemska tempel och avbryter ceremonier som ska återuppväcka slumrande kosmiska gudomar.
- Jagar artefakter med gudalika krafter som hjälp i sin kamp att rädda världen från säker undergång.
?- Seglar sitt drakskepp till kuster långt bort för att undersöka rykten om havshybrider.
?- Tar tjänst hos härskare söderut för att undersöka rykten om avgudadyrkan i palatsets katakomber.

VILKA ÄR MAN?
Man är antingen folk från ett kargt rike i norden eller väsen från detta rikes fantastiska mytologi.
Spelbara raser är: Nordmenn, Hamnskiftare, Troll, Draug, Gast och Havsfolk
Möjliga henchmen är t.ex: Tomtar, älvor, rån, knytt och mylingar.

VILKA SLÅSS MAN MOT?
Allehanda kultister, deras yngel och servitorer, monstrositeter från bortom tid och rum samt en och annan katt från rymden.

MEN MAGI DÅ?
Jodå, man kan åkalla förfädersandar, naturandar eller käka flugsvamp.

luddwig

Lawful evil
Jag förespråkar Nördmenn, skrivet i samma typsnitt som Motörheads logga, för med prickar blir allting coolare.

Skämt åsido: Jag tycker att det låter bra. Som ett Blood & Bronze i den kalla norden. Håll det bara tillräckligt rått.

luddwig

Lawful evil
Hörru herr apa, om du utvecklar konceptet så posta gärna här på forumet till nyfikna nördars beskådan.

2097

deleta mitt konto tack
Ape of Wrath;n240507 said:
Möjliga henchmen är t.ex: [...] älvor.[...]
man kan [...] käka flugsvamp.
????????????
?????

Ape of Wrath

DOWN WE GO
luddwig;n240782 said:
Hörru herr apa, om du utvecklar konceptet så posta gärna här på forumet till nyfikna nördars beskådan.
Jag ska försöka. Jag tänker väldigt låg ambitionsnivå just nu, för att ge mig själv chans att faktiskt få klart något.

Förra projektet ZVERIGE ligger ju fortfarande och pyr och har speltestats 4-5 tillfällen men jag blir liksom aldrig nöjd med det. Det är iofs ett större projekt än ett minimalistiskt OSR-lir (inbillar jag mig).

Ja, förhoppningen är ju att få något klart. Lovar att uppdatera när något händer.

?Mitt stora problem är ju dock att såna här idéer endast kommer vid tillfällen när min lilla hjärna behöver tänka på annat, såsom nästa DnD5-äventyr eller nästa TfTL-äventyr.

luddwig

Lawful evil
Tänker du dig ett helt spel eller enbart en setting? Jag tänker mig att du kan låna regelsystemet från något befintligt OSR-spel och lägga krutet på att beskriva spelvärlden samt lite specialregler för betydelsen av hjälmhornens storlek, hur bra du faktiskt trippar på 1T6 flugsvampar och annat relevant.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
luddwig;n240830 said:
Tänker du dig ett helt spel eller enbart en setting? Jag tänker mig att du kan låna regelsystemet från något befintligt OSR-spel och lägga krutet på att beskriva spelvärlden samt lite specialregler för betydelsen av hjälmhornens storlek, hur bra du faktiskt trippar på 1T6 flugsvampar och annat relevant.
?Ja, det är lite där jag tänkte lägga ribban. Sitter och lusläser SoS (SåS???) nu.

Världen kommer nog mest beskrivas i form av slumptabeller vars resultat är talande för världen.

zonk

muterad
Känns jävligt rätt! "Bärsärk på flugsvampar går du fram som en svärdförsedd virvelvind bland älvfolket, och lämnar efter dig ett veritabelt småfolkens slakthus, en älv-massaker, ett tomtarnas blodbad.. Inte en toppluva är hel i dina fotspår."

2097

deleta mitt konto tack
Nej Zonk T_T
Dom hjälper en om man tar svampen
Dom är ju charmiga.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja, småknytt och väsen från folktron kan frammanas eller anlitas som henchmen.

?Fiender kommer vara t.ex. kultister, galna flöjtister, ögonhögar, flygkrakar, rumshundar och gruvkräftor.

luddwig

Lawful evil
Ape of Wrath;n240837 said:
Sitter och lusläser SoS (SåS???) nu.
Du menar S&S? ;)

Jag gillar S&S men det är inte mitt förstahandsval till en setting med vikingar och övernaturligheter. Blood & Bronze som jag nämnde ovan tycker jag känns mer passande. Reglerna där har lite mer moderna influenser och magin är mer mystisk. Fantasy! skulle också kunna vara en grund att bygga vidare på. Annars gillar jag Into The Odd men det är nog väl avskalat för detta.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
luddwig;n240848 said:
Du menar S&S? ;)

Jag gillar S&S men det är inte mitt förstahandsval till en setting med vikingar och övernaturligheter. Blood & Bronze som jag nämnde ovan tycker jag känns mer passande. Reglerna där har lite mer moderna influenser och magin är mer mystisk. Fantasy! skulle också kunna vara en grund att bygga vidare på. Annars gillar jag Into The Odd men det är nog väl avskalat för detta.
Blood & Bronze har jag inte alls kikat i men Fantasy! har jag ju lirat en del av. En smula trött på pölar bara.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
OT på mig själv nu men men :) Vad är det för skillnad på gratisversionen av Into The Odd och köpeversionen?

luddwig

Lawful evil
Ape of Wrath;n240849 said:
Blood & Bronze har jag inte alls kikat i men Fantasy! har jag ju lirat en del av. En smula trött på pölar bara.
Blood & Bronze är pölar så du får undvika det också då. Själv är jag trött på T20 men står ut med det i Exemplars & Eidolons som är regellätt som OSR men klart mer episkt. Systemet med gifts - som täcker allt från magi till stridsförmågor och social status - är briljant. Skulle kunna vara något för dig att snegla på. Finns som gratis pdf.

2097

deleta mitt konto tack
Exemplars & Eidolons var betaversionen av GODBOUND som inte är gratis. Men det är bra men det är för gudar. Använd S&S, Apes!

kloptok

Pensionerad astrolog
Ape of Wrath;n240856 said:
OT på mig själv nu men men :) Vad är det för skillnad på gratisversionen av Into The Odd och köpeversionen?
Jag kan minnas fel men jag har för mig att gratisversionen bara är reglerna och ingen världsinfo eller äventyr. Kan kolla upp det hemma.