Nekromanti En helt ny typ av rollspel söker provspelare.

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Hej!
Jag söker folk som skulle tycka det var sköj att vara med och provspela ett spel jag och två vänner skapat under 8 års tid. Det är ett rollspel med tillhörande spelbräde. Det finns ingen spelledare utan historien rör sig framåt baserat på hur spelarna själva agerar och reagerar. Det handlar mycket om spelarinteraktion och påhittighet. Sandbox. Spelet själv har en "motor" som slänger in händelser och påverkar situationen kontinuerligt.

Det utspelar sig i en stad full av korrupta poliser, ficktjuvar, affärer, laboratorier, travhästar, våld, machiavellisk list, politik och såklart pengar. Det finns mycket pengar att tjäna för den som kan rucka på moralen en smula, men spelet går inte för alla ut på att bli rik, även om pengar betyder makt. Varje spelare skapar en egen karaktär och målet är att spela sin karaktär och ha kul medan man gör det. Det finns alltså inget sätt att "vinna". Sina egna mål och delmål bestämmer man själv. Huvudsaken är att interagera med andra spelare, leva i miljön och hantera de situationer som dyker upp.

En spelomgång kan hålla på hur länge som helst (nuvarande har hållit på i fyra månader) och varje spelträff är endast ett avsnitt i historien (tänk er en TV-serie). Staden har, precis som en vanlig stad, ett eget liv och bryr sig föga om vem som befinner sig i den för stunden. Man kan komma och gå och vara så aktiv som man själv vill. Sålänge man är minst 6st spelare så kan man ha en spelträff och det spelar ingen roll vilka av spelarna det är.

"Men om jag hoppar in såhär sent kommer jag ju inte ha nån chans mot de som vuxit sig stora och starka" är en vanlig tanke har jag märkt. Men i själva verket är det så att det är lättare att komma igång med sin karaktär när det finns andra spelare som redan har gjort grovjobbet och kanske har tjänat ihop en liten förmögenhet som kan användas till att få saker gjorda. Helt plötsligt finns det saker som behövs göras (kanske sabotera för en konkurrent, smuggla varor i hamnen, sprida rykten, beskydda ett territorium, ansvara för en verksamhets lönsamhet, mord, stöld, pengatvätt osv) och spelare som kan betala bra för att få jobbet gjort.

Hela idén är att man inte är beroende av de andra spelarna för att kunna spela. Det handlar mycket om att samarbeta, motarbeta och göra affärer, uppgörelser och pakter/allianser/organisationer med andra spelare.

Om du fick leva ut dina skurkfantasier, utan några gränser, vem skulle du vara då?


Vi ses någon gång i månaden och spelar. Vi hade setts oftare om vi hade fler spelare. Just nu bor det 15 spelare i staden och vi brukar få ihop 6-10 pers varje gång. Oftast håller en träff på hela dagen men man väljer själv hur länge man vill vara med.
Det finns inget maxtak på antalet spelare som kan vara med vid ett tillfälle. Ju fler desto bättre fungerar spelet. Jag förstår att det finns mycket frågor.

Det hade varit jättekul om du vill vara med. Jag ansvarar själv för att då förklara ytterligare och stötta och hjälpa dig med att komma in i spelet. Vi spelar i Göteborg med omnejd.

Maila mig isåfall på: kristofferodman@hotmail.com


Mvh
Kristoffer
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,975
Location
Stockholm
Spännande!

Har du någon mekanik för att hantera intrigspelet, alltså det här med att "samarbeta, motarbeta och göra affärer, uppgörelser och pakter/allianser/organisationer med andra spelare"?

Varför måste man vara sex spelare för att kunna spela?

Välkommen till forumet!
odman said:
Om du t.ex är mästare på att spränga skåp/valv och har gjort en stöt med någon som är bra på att ta sig förbi larm, någon som kan stå vakt och kanske till och med någon som kan köra flyktbilen så har ni upprättat ett samarbete och fördjupat er relation. Det går ofta lättare att göra saker ju fler man är som hjälps åt. Samtidigt är det ju viktigt att spela sin roll. Man kanske inte vill dela med sig av vinsten till sin rival eller hens vänner.
 

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Vissa saker kräver att man samarbetar eftersom att kompetensen (färdigheterna) som krävs är mer än vad endast en karaktär kan äga. Ju fler spelare desto komplexare sociala strukturer och nät kan skapas. Är man för få får spelarna för mycket plats. Det underlättar om det är trångt. Ju trängre det är i staden desto större spänning.
 

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Vi har skapat spelet så att konkurrens skall uppstå naturligt. De spelare som spelar karaktärer á la Don Vito Corleone som vill vara marionettspelaren med stora maktlystna monetära ambitioner kan stöta på komplikationer då de inte är ensamma om den inställningen. Då skapas konflikter högt upp i "hierarkin" som kräver åtgärder. Vips så har det skapats spännande "quests" eller "jobb" åt den som specialiserar sig på att lösa den sortens konflikter. (Är det fler som specialicerat sig på samma sak kanske det blir konkurrens om VEM som skall lösa situationen och tjäna pengarna och framförallt äran.)

Detta är EN förklaring. Vi har försökt göra så att det skall uppstå konkurrens på många plan och detta är ett exempel.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Hej!
Det låter som ett jättecoolt spelprojekt! All lycka med det!

Men jag blir lite fundersam. Vad menar ni med att speltypen är helt ny? Spellerarlösa spel där spelmekaniken och samberättandet leder storyn framåt har varit på modet de senaste 10-15 åren ungefär? Att använda spelbräde för att repsentera detta är också ett grepp som används i ett antal av spelen. Att berättelsena flyter paralellt och kan berättas oberoende av varann förutom de tillfällen spelarna interagerar är också ganska vanligt. Likaså regler som fyller "spelledarens roll" och simulerar vad som sker i världen.

Allt från Zombie Cinema, Svavelvinter, While the World Ends, Primetime Adventures, Fallen Reich, The Academy, Fiasco, Kagematsu, Hillfolk, Storium, diverse play by text spel, med mera använder liknande element.

Er design är utan tvivel unik i just exaht hur ni kombinerar de olika elementen, men alla andra spel som använder liknande element är också unika i sin kombination.

Jag får som utifrån ert inlägg känslan av att ni under utvecklingstiden av ert spel inte spelat så mycket andra spel som är nyskapande och använder likande tekniker som de ni gör som publicerats de sista 15 åren. Jag tror att vill ni verkligen förbättra er produkt så behöver ni inte bara speltestare (speltestare är asbra) utan ni måste ut och testa lite andra spel som leker med liknande designer och lära av dom.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag tycker det låter spännande och tittar gärna förbi nån gång. Men inte på lördag, då är jag upptagen med verklighetens intriger och maktkamp.
odman said:
Kul. Skicka gärna ett mail till mig så lägger jag in dig på maillistan.
 

Nes

Veteran
Joined
3 Oct 2013
Messages
31
Jag skriver här också, så att andra på forumet ser att även den lite anonyma Nes vill vara med och spela. (Jag har alltså redan varit i kontakt med Odman) Kul om du vill spela också slanfan, för dig har jag ju iallafall träffat en gång innan.
 

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Kul Slanfan och Nes att ni är intresserade. Lovade Nes att skicka lite mer info om spelet and I'm on it, skall bara skriva lite bra sammanfattande info först.

w176
Tack för alla tips på spel. Det är sant att vi inte provspelat så många spel. Vi har mest varit TV-spelare back in the days och inte rollspelat jättemycket på detta vis. Vi provade Svavelvinter för snart ett år sedan, har även spelat D&D och Eon men inga andra av de spel du nämner.

Min bild av vad som redan finns är såklart bristfällig då jag inte spelat mycket rollspel så vi kanske inte är "nya" på så många plan som jag trodde. Det är ju som du säger såklart ett unikt spel i sig, precis som alla andra spel är unika på sitt vis.


Vi är ju inte färdiga med spelet än utan våra spelträffar är nyttiga för oss eftersom att vi då kan få input från speltestarna. Det är vårt främsta syfte. Det roliga är dock att vi har kommit såpass långt att det faktiskt är möjligt att provspela det utan större gnissel från maskineriet.
Vi har skapat ett spelbräde med hundratals byggnader, vägar, affärer och andra verksamheter som fungerar på olika vis. Vi har även fyra olika sorters spelkort, en kalender, ägare- och andra register samt en brevlåda via vilken spelarna kan kommunicera med varandra utan att någon annan vet om det.


- Formatet. Ett rollspel med spelbräde och utan spelledare. Tidsbestämda turer där alla agerar samtidigt. Inget mål eller "slut". Kan pågå hur länge som helst, om historien är rolig. Kan startas om när man vill.

- Spelbrädet är i form av en stad. Open-world. Crime/Maffia-vibb. Det finns olika platser och verksamheter med olika funktioner. Förflyttning och transport kan ske på flera olika vis.


- Karaktären skapas som sig bör med olika färdigheter och egenskaper. Kan även använda sig av spelkort och föremål för att påverka dessa i vissa situationer.
Kan utvecklas ännu mer.


- "Historien" skrivs i princip helt och hållet av spelarna och dess karaktärer. Ställer krav på spelaren men ger också total frihet. Med hjälp av händelser och dylikt "skapar" spelet också viss dramatik och vissa intriger av sig självt.


- Spelet sker lika mycket bredvid brädet som på brädet. Lögner, allianser, ränker, planering etc. äger rum i direkta samtal mellan spelarna, närsomhelst. Man får ljuga och bluffa hur mycket man vill så det är ett väldigt socialt spel. Men karaktären styr. Man behöver inte vara en social spelare för att ha en viktig roll.


- Spelkort, droger, mutor, föremål, pengar och framförallt interaktionen med andra spelare är viktiga verktyg för få planer att gå i lås.
 

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Har tittat runt lite på några av de spel du tipsade om w176 och en sak jag tror skiljer sig är att i vårt spel berättar man inte för de andra vad som händer, händelserna händer av sig självt och den som ser det (vars karaktär är med i stunden då det händer) eller hör om det senare (genom att någon berättar att det hänt) vet om det. Övriga spelare vet ingenting. Man behöver inte redogöra för sina handlingar för de andra spelarna. Ens handlingar sker dolt, såvida man inte VILL visa de andra när man gör dem.

Man sitter heller inte runt ett bord utan spelbrädet ligger på ett bord och enda stunden då spelarna uppmanas att komma till bordet är när timern har tjutit och det är dags för alla spelare (som vill) att samtidigt flytta sina pjäser på spelbrädet.

Vissa händelser är svårare att dölja. Mord på en annan spelares karaktär t.ex har hittills skett väldigt sällan och det tenderar därför att bli en del uppståndelse, dvs folk samlas kring striden och hänförs av spänningen :). Men annars så sker mycket i det fördolda.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tycker det här verkar superintressant och hoppas att jag får möjlighet att prova det någon gång (tyvärr är jag inte i närheten av Göteborg). Ett rollspel som hanterar dolda intriger mellan spelare utan SL-godtycke låter i varje fall i mina öron som något nytt och fräscht, och något jag själv suktat efter. Lycka till!
 
Top