Re: Rollspelsskapararean rekommenderas
Jag gör en medeltid värld.. Som passar till alla medelitids rollspel..
Kul! Jag tycker själv att det är mycket roligare att spelleda i världar man själv konstruerar än att använda någon annans grej - särskilt publicerade saker som ofta innehåller kompromisser mellan olika spelstilar.
Det Lambi var inne på var att den här tråden inte har så mycket med DoD specifikt att göra, utan snarare hör hemma under Rollspel eller Rollspelsmakande. Bli inte stött om någon moderator flyttar tråden dit en vacker dag.
Hur som helst: en sak som funkar bra för mig är att utgå från någon enskild känsla eller bild eller situation eller varelse eller någonting annat som känns extra spännande och typiskt för den värld jag vill skapa. Sedan, så snart man funderar över hur någonting skall vara i ens värld går man tillbaka till den där spännande grejen och lever sig in i den. Då får man inspiration till vad man nu håller på med. Faktiskt.
Det finns urton saker att tänka på när man beskriver en värld. Vi människor har ju inte ens lyckats beskriva vår egen värld på ett sätt som alla tycker funkar, så man är i gott sällskap. Det viktigaste tycker jag är att du skriver ner det du tycker är kul att skriva ner. Du gör ju trots allt detta för att det är kul, och då skall du inte låta dig tyngas av att skriva sådant du tycker är onödigt och trist. T ex, när jag gjorde min första spelvärld tyckte jag det var jättekul med regentlängder, så jag gjorde sådana för alla länderna. Tog en massa tid, var rätt onödigt, men det var kul att göra och gav mig sedan en känsla för de olika ländernas historia.