God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,510
Scenario: En hertiginnas liv och lustar
Av: Tina Engström & Nikolai Butler Persson
Till: Pirater! & En Garde!
När: 2016
Året är 1731 och Georg II är den mest dekadenta kungen han kan vara i en dekadent tid. Spelarkaraktärerna är dekadenta personer från de lite lägre grenarna av adeln och försöker se till att vara så dekadenta som möjligt medan de håller sig väl med mäktigare och ännu mer dekadenta människor. Medan karaktärerna försöker navigera sin glittrande värld av exotiska födelsedagspresenter, duellglada libertiner och extravagant lättja snubblar de in i en mordisk komplott som kan påverka hela Europa.
Det fantastiska med det här scenariot är inte att man spelar normala människor som dras in i något över deras huvud, för man är inte egentligen normala människor. Men är redan från början i äventyret personer i en väldigt speciell position där risken för komplotter, dueller och att förlora allt för att någon med äkta makt plötsligt inte tycker om en längre är väldigt verklig. Man är folk som redan lever på rakbladets egg… Men bara inte på sättet som man plötsligt gör det i det här scenariot. Karaktärerna har de exakt kompetenserna som krävs för att deala med äventyret, det är bara att de brukar använda de färdigheterna för att överleva en fruktansvärd politisk maskin som varje sekund hotat att krossa dem. Det är också karaktärer som valt att flyga väldigt nära maktens flamma för att där finns inte bara de värsta riskerna men också de största belöningarna. Så när skiten verkligen träffar fläkten är det inte förvånande att de agerar.
Den historiska miljön är fantastisk presenterad och fokuset läggs lika mycket på att skildra var världen är idéhistoriskt som att skildra miljöerna och mer materialistiska aspekter. Men inget av det stör. Det här är ett snabbt och levande scenario som mer eller mindre rullar med att spelarna nog känner till tidiga 1700-talet men som inte heller kräver så mycket kunskaper. Det är mycket viktigare att kunna lösa ett mysterium och navigera sociala nätverk än att ha koll på historiska detaljer.
Scenariot är kul i sin struktur i att det mer eller mindre drivs framåt av spelarnas handlingar men ändå är ganska rakt. En komplott pågår bakom ridåerna och spelarna kan mer eller mindre få reda på vad som pågår. Men det handlar mer om ifall de är beredda när saker händer eller om de inte är det. Saker kommer hända oavsett. Hur de händer är däremot mycket i händerna på spelarna.
Äventyret fungerar både med reglerna från Pirater! Och En Garde! men det här är tematiskt mycker närmare En Garde! Det är palats och maskeradbaler i Europa för alla slantarna.
Det här är en riktigt bra one-shot som jag tror fungerar ganska dåligt i kampanjformat, om det inte är så att det är första äventyret i en kampanj. Det visar En Garde!s tematiska styrkor och är nog en superkul kväll av spelande för en grupp som föredrar spännande sociala scenarion över mer blodiga sådana.
4 av 5
Av: Tina Engström & Nikolai Butler Persson
Till: Pirater! & En Garde!
När: 2016
Året är 1731 och Georg II är den mest dekadenta kungen han kan vara i en dekadent tid. Spelarkaraktärerna är dekadenta personer från de lite lägre grenarna av adeln och försöker se till att vara så dekadenta som möjligt medan de håller sig väl med mäktigare och ännu mer dekadenta människor. Medan karaktärerna försöker navigera sin glittrande värld av exotiska födelsedagspresenter, duellglada libertiner och extravagant lättja snubblar de in i en mordisk komplott som kan påverka hela Europa.
Det fantastiska med det här scenariot är inte att man spelar normala människor som dras in i något över deras huvud, för man är inte egentligen normala människor. Men är redan från början i äventyret personer i en väldigt speciell position där risken för komplotter, dueller och att förlora allt för att någon med äkta makt plötsligt inte tycker om en längre är väldigt verklig. Man är folk som redan lever på rakbladets egg… Men bara inte på sättet som man plötsligt gör det i det här scenariot. Karaktärerna har de exakt kompetenserna som krävs för att deala med äventyret, det är bara att de brukar använda de färdigheterna för att överleva en fruktansvärd politisk maskin som varje sekund hotat att krossa dem. Det är också karaktärer som valt att flyga väldigt nära maktens flamma för att där finns inte bara de värsta riskerna men också de största belöningarna. Så när skiten verkligen träffar fläkten är det inte förvånande att de agerar.
Den historiska miljön är fantastisk presenterad och fokuset läggs lika mycket på att skildra var världen är idéhistoriskt som att skildra miljöerna och mer materialistiska aspekter. Men inget av det stör. Det här är ett snabbt och levande scenario som mer eller mindre rullar med att spelarna nog känner till tidiga 1700-talet men som inte heller kräver så mycket kunskaper. Det är mycket viktigare att kunna lösa ett mysterium och navigera sociala nätverk än att ha koll på historiska detaljer.
Scenariot är kul i sin struktur i att det mer eller mindre drivs framåt av spelarnas handlingar men ändå är ganska rakt. En komplott pågår bakom ridåerna och spelarna kan mer eller mindre få reda på vad som pågår. Men det handlar mer om ifall de är beredda när saker händer eller om de inte är det. Saker kommer hända oavsett. Hur de händer är däremot mycket i händerna på spelarna.
Äventyret fungerar både med reglerna från Pirater! Och En Garde! men det här är tematiskt mycker närmare En Garde! Det är palats och maskeradbaler i Europa för alla slantarna.
Det här är en riktigt bra one-shot som jag tror fungerar ganska dåligt i kampanjformat, om det inte är så att det är första äventyret i en kampanj. Det visar En Garde!s tematiska styrkor och är nog en superkul kväll av spelande för en grupp som föredrar spännande sociala scenarion över mer blodiga sådana.
4 av 5