Nekromanti En himla massa titlar - vem gör vad?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag hittade en lista med medeltida titlar. Kan ni berätta för mig vad dessa gör och om det finns någon svensk översättning till dessa så man kan använda dem till sina SLP i fantasyrollspel.

CIVIC OFFICERS
Ale conner
Almonger
Anchorite
Arbiter
Bailiff
Bannerman
Barrister
Beadle
Boarman
Boorman/chalmers
Bridgeman
Burgomaster
Butler
Captain of the guard/watch
Castellan
Catchpoll
Cavalier
Chamberlain
Common weigher
Constable
Councilor
Crier
Customs agent
Duputy
Dumbjohn/jailer/keeper
Elector (solon)
Falconer
Forster
Gard (guard)
Garth
Hallard (manager)
Hanger
Harbormaster
Hayward (one who allots land)
Herald
Jent
Jester
Justice
Magistrate
Man-at-arms
Marshal
Marshall
Mayor
Paige (page)
Pardoner
Patrolman
Port authority
Prefect
Provost
Provost-marshal
Purveyor
Ranger
Reave
Reeve
Regent
Scribner
Seneschal
Sergeant
Sergeant at arms
Sheriff
Shrieve
Squire
Stewart
Strike
Sumpner
Tax assessor
Tax collector
Tronager
Umpire
Usher
Wait
Ward
Warden
Warder
Watch
Watchman
Yeoman

COURT OFFICERS

Arbiter
Bailiff
Barrister
Beadle
Constable
Councilor
Hanger
Hearld
Justice
Magistrate
Paige
Dumbjohn/jailer/keeper
Pardoner
Proctor
Provost
Provost-marshal
Regent
Scribner
Sergeant at arms
Sheriff
Shrieve
Stewart
Supmner (issues summons)
Tax assessor
Tronager
Umpire

Cybot

Mest spelbar
A till C

Ale conner: En offcier tillhörande den lokala polismyndigheten vars ansvar var att se till att öl och andra matvaror dels var av god kvalite och dels såldes till rättvisa priser.

Almonger: Ansvarar för utdelningen av almosor.

Anchorite: Religös stads-eremit

Arbiter: Domare vid rättstvister

Bailiff: Kan vara alltifrån en ordningsvakt vid domstolen till en Sheriff assistent eller en ståthållare.

Barrister: Licensierad advokat

Beadle: Kyrklig ordningsvakt

Bridgeman: Brovakt

Burgomaster: Borgmästare

Castellan: Någon som styr ett kastell (en slags borg/torn). Kastellan

Cavalier: En kavalleriman (etymologiskt ursprung till Kavaljer). Kan vara adlig.

Chamberlain: Hög tjänsteman. Högste ståthållare samt skattmästare.

Common weigher: En tjänsteman som hade till uppgift att se till att alla vikter var av korrekt vikt och vågar mätte korrekt.

Constable: Polisofficer/konstapel

Councilor: Rådsman

Crier: Utropare (av allt ifrån nyheter till edikt)

Customs agent: Tulltjänsteman.

Nightowl

Champion
Anakoreter

Anchorite: Religös stads-eremit
Anakoret på svenska. Och ja, man kan vara en eremit i en stad - en traditionell anakoret sitter stilla på en plats och ber/mediterar och ignorerar eventuella personer som passerar förbi eller försöker prata med honom. Han lever på allmosor som folk ger honom. Åtminstone i helgonlegender gillar anakoreter att sitta på toppen av en pelare eller uppe i ett träd, därav ordet pelarhelgon. Tänk en sorts kristna fakirer.

Erik

Storuggla

Champion
Re: Anakoreter

"Åtminstone i helgonlegender gillar anakoreter att sitta på toppen av en pelare eller uppe i ett träd, därav ordet pelarhelgon. Tänk en sorts kristna fakirer"

Pelarhelgonen belv för övrigt en politisk maktfaktor i den Bysantinska riket. Fråga mig eller Herr Nils för mer info, vi älskar pelarhelgonen.

Storuggla, just sittin'

Nightowl

Champion

Precis - för inget kan ju vara mer förtroendegivande än en man som aldrig tvättat sig, som suttit i sin skit i en månad och under denna tid varken ätit eller sovit och därför just nu hallucinerar att Gud vill att just dina politiska fiender ska dö, helst efter att man skurit av väl valda kroppsdelar och släpat dem genom Konstantinopel.

Erik

Targon

Hero

vi älskar pelarhelgonen
Jag också. En annan har ju besökt resterna av St. Symeon den äldres (390-359) pelare i St. Symeonklostret i norra Syrien och även St. Symeon den yngres (517–592) pelare strax väster om Antakya (Antiokia) i Turkiet. :gremcool:

Targon

Hero

Jepp. Fast anakoret har dock egentligen inte ett dugg med stadsaskes att göra. Att vara anakoret betyder ju terminologiskt sett att dra sig tillbaka någon annanstans därför att man är trött på hela skiten ("ana" - upp, tillbaka, åter, etc; "chora" - plats, land). Användes generellt som en term på asketiska eremiter som lämnat staden och begivit sig ut i den egyptiska öknen för att under flera år leva i total isolering.

Targon

Hero

Nä, men du kan få en bild :gremsmile:

Den bifogad bilden visar vad som finns kvar av St. Symeon den yngres pelare utanför Antiokia.

Eagle

Swordsman
Toppenbra feedback! Hur ser D till W ut? (NT)

NT = No Text (Ingen text)

Jarre

Swordsman

Vem sponsrade med pelaren? Jag antar att han inte släpade dit stenen själv och högg ut den. Generellt svar kanske är lättare att ge, än ett specifikt i denna fråga.

Targon

Hero
Om St. Symeons pelare

Det var klostren som sponsrade byggandet av pelarna, både med material och personal. Sitter just nu med en engelsk översättning av 400-talsbiskopen Theodoretos av Kyrrhos helgonbiografi över St Symeon den äldre och läser ett stycke om hur han som ansedd helig man ansattes av sina fans och därför fann sig vara tvungen att bygga en pelare för att helt enkelt komma undan.

"Since the visitors were beyond counting and they all tried to touch him and reap some blessing from his garments of skins, while he at first thought the excess of honor absurd and later could not abide the wearisomeness of it, he devised the standing on a pillar, ordering the cutting of a pillar first of six cubits, then of twelve, afterwards of twenty-two and now of thirty-six [16,2 meter]- for he yearns to fly up to heaven and to be separated from this life on earth."

Leon

Leo carcion

Jag gråter tårar av blod för att jag missade densamma: men så kom jag aldrig till Aleppo heller, trots att jag varså långt norrut som Ugarit... :/

Leon

Leo carcion

Och folk undrar varför jag är så förtjust i Bysans :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Flyttad tråd [ANT]

Tråden är flyttad från rollspelsforumet. Att den kan ha anknytning till rollspel är inte tillräckligt för att den ska höra hemma på rollspelsforumet.

/Dimfrost