Nekromanti En hund begraven: Kapitel

solvebring

Superhero
Ja, jag tänkte helt enkelt döpa mitt deckarlir till En hund begraven. Det klingar gött! =)

Så, jag funderar över vilka kapitel jag vill ha med.

De kapitel jag hittills skrivit kladd på är följande:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Handlingar
[*]Färdigheter
[*]Strid
[*]Rollpersonen[/list]
De kapitel jag i övrigt (sammanlagda med ovanstående) tror att jag vill ha är följande:
(... Plus en jävla massa underrubriker och delavsnitt)
Edit:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Presentaion:
[*]- En hund begraven
[*]Regler:
[*]- Handlingar (kladd skriven)
[*]- Färdigheter (kladd skriven)
[*]- Strid (kladd skriven)
[*]Spelet:
[*]- Rollpersonen (kladd skriven)
[*]- Spelgruppen (kladd skriven)
[*]- Spelmiljö (kladd skriven)
[*]- Scenariot
[*]Att spela:
[*]- Att spela detektiv (Edit: Tillagd)
[*]- Allmänna tips
[*]- Spelledaren[/list]
Kommer ni på något mer?
Förövrigt har jag inte funderat närmare på ordningen kring kapitlen. De kommer säkerligen att byta plats, namn osv. Men något sådant...

Tacksam för feedback.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Grymt bra namn!

Utan att ha kollat närmare på ditt spel, behöver du verkligen speciella stridsregler? De flesta deckare jag läst skulle kunna "simuleras" med ett enkelt motståndsslag på den fronten. :)

solvebring

Superhero
wilper said:
Grymt bra namn!

Utan att ha kollat närmare på ditt spel, behöver du verkligen speciella stridsregler? De flesta deckare jag läst skulle kunna "simuleras" med ett enkelt motståndsslag på den fronten. :)
Tackar! :gremlaugh: Ja, jag funderade över namn en längre stund och ville ha något... så där lite oskyldigt och rart. Gillar det själv som tusan om jag ska vara ärlig.

Du har så rätt så rätt. Jag har tagit upp det här med strid i en tråd nu. Faktum är förövrigt att grundprincipen för strid går via slag för konflikt. Så på sätt och vis har jag tänkt smart först men sedan överarbetat alltsammans.

Jag funderar dock på 1. Slopa stridsregler helt, 2. bara nämnda det lite förbigående kring konfliktslag i kapitlet för handlingar, 3. gör ett ytterst tunt system för det.

Rickard

Urverk speldesign
wilper said:
Ja, jag skulle föredra om färdigheterna sade åt mig vilka följdeffekter ett misslyckat slag ger.

Något jag gillar med MouseGuard är att misslyckade slag kan ge olika tillstånd, om spelledaren inte kommer på en ny situation som det misslyckade slaget kan utmynna i. Hungrig, trött, arg, sårad. Nu är väl inte hungrig någonting man direkt ska spela ut men sårad är ett vettigt tillstånd för någon som är med i strid. Medvetslös, tillfångatagen med mera är fler tillstånd för stridsfärdigheter.

Så först och främst bör ett slag ge en ny situation. Om spelledaren inte kommer på något ska spelsystemet ge förslag på tillstånd.

/Han som gärna hade velat ha tillstånden för de olika icke-deckarfärdigheterna på spelledarskärmen

Möller

Hubert Hortlax
Ser ju bra ut!

»Scenariot«, eller alltså en text som hjälper en att skapa deckargåtor, känns som det viktigaste kapitlet. Men det visste du säkert redan.

solvebring

Superhero
Han said:
wilper said:
Ja, jag skulle föredra om färdigheterna sade åt mig vilka följdeffekter ett misslyckat slag ger.

Något jag gillar med MouseGuard är att misslyckade slag kan ge olika tillstånd, om spelledaren inte kommer på en ny situation som det misslyckade slaget kan utmynna i. Hungrig, trött, arg, sårad. Nu är väl inte hungrig någonting man direkt ska spela ut men sårad är ett vettigt tillstånd för någon som är med i strid. Medvetslös, tillfångatagen med mera är fler tillstånd för stridsfärdigheter.

Så först och främst bör ett slag ge en ny situation. Om spelledaren inte kommer på något ska spelsystemet ge förslag på tillstånd.

/Han som gärna hade velat ha tillstånden för de olika icke-deckarfärdigheterna på spelledarskärmen
Bra poäng. Ska fundera över det där.