Nekromanti En idé till hur man kan spela arvssystemet

Troberg

Sinister eater
Under en diskussion om vilka ändringar i arvsrätten månggifte eventuellt skulle medföra så kom jag på en idé. Here goes:

Som ni kanske vet, så, om man inte har anhöriga, så tillfaller ens tillgångar, om man inte testamenterat annorlunda, allmänna arvsfonden, dvs de pytsas in i statskassan.

Det har man inte så stor nytta av. Idealet är kanske då att bränna sina tillgångar på skojigheter så att de är slut precis när man dör, men dels så kan man inte bränna alla tillgångar (typ fastigheter och värdeföremål), dels vet man inte i förväg när man ska dö (förhoppningsvis).

Så, min idé:

Om de som inte har anhöriga som ärver testamenterar sina pengar till en fond. När någon av dessa delägare i fonden dör, så fördelas pengarna från arvet ut till de andra.

Med andra ord, den som dör först, well, han tjänar inget, men å andra sidan är han död, så han bryr sig inte. De andra får löpande en extra slant då och då som de kan använda för att förgylla tillvaron.

Coolt va?

Well, det blir ännu bättre. En del av pengarna man får kommer man naturligtvis att leva upp, men många kommer också att köpa kapitalvaror av olika slag för dem. När de i sin tur dör, så kommer ju pengarna, återigen, att trilla in i fonden och ut till delägarna. På det sättet så kommer värdet konstant att öka, och medlemmarna att få mer och mer pengar att röra sig med.

Har jag missat något i mitt resonemang (bortsett från risken att det dyker upp en psykopatiskt "There can only be one"-mördare), eller skulle det vara genomförbart?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
om man inte testamenterat annorlunda, allmänna arvsfonden, dvs de pytsas in i statskassan.
Det har jag nog inga större problem med, faktiskt.

Fonden skall verka för att med innestående medel främja verksamhet av ideell karaktär till förmån för barn, ungdom och personer med funktionsnedsättning.
Verkar ju rätt hyggligt. Jag menar, jag har ju ingen nytta av pengarna oavsett, och arv till privatpersoner är ändå ett jävla helvete (framför allt i de övre klasserna där arv betyder att ungjävlarna inte ens kan låtsas som att de förtjänat sina förmögenheter). Så om det kan hjälpa ungdomar och personer med funktionsnedsättning så har jag inget att klaga på. Kanske man rentav borde testamentera direkt dit, eller till något motsvarande?

Troberg

Sinister eater
Svarte faraonen said:
Det du beskriver är en tontine, något som så vitt jag vet är förbjudet i lag.
Hmm, intressant, men jag tycker ändå att min variant har lite twists som gör den fördelaktig för deltagarna (framför allt att den inte ger annat än fördelar så länge man lever), och därför kanske inte bör klassas i samma hög som tontinerna.

Nåja, i vilket fall, det var intressant att läsa om tontiner!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Troberg said:
Svarte faraonen said:
Det du beskriver är en tontine, något som så vitt jag vet är förbjudet i lag.
Hmm, intressant, men jag tycker ändå att min variant har lite twists som gör den fördelaktig för deltagarna (framför allt att den inte ger annat än fördelar så länge man lever), och därför kanske inte bör klassas i samma hög som tontinerna.

Nåja, i vilket fall, det var intressant att läsa om tontiner!
Ja, det är ju inte helt och hållet samma sak, och jag är ingen jurist, men det är nog värt att vara försiktig med det i vart fall.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Troberg said:
om man inte testamenterat annorlunda, allmänna arvsfonden, dvs de pytsas in i statskassan.
Det har jag nog inga större problem med, faktiskt.
Inte jag heller, men det hindrar ju inte att man kan tycka att en teoretisk diskussion om systemets spelbarhet är intressant.

Troberg

Sinister eater
Svarte faraonen said:
Ja, det är ju inte helt och hållet samma sak, och jag är ingen jurist, men det är nog värt att vara försiktig med det i vart fall.
Åh, jag tänker inte genomföra idén, jag har folk som jag vill ska ärva mitt stuff (bara de lovar att rensa browserhistoriken på datorerna först... :gremsmile: ).