Nekromanti En idé... (till Riotminds)

BoGGiT

Veteran
Re: Svårt och dyrt ...

Hmmm... Tänkte inte på det där med tillstånd från författarna etc... utgick ifrån att riotminds ägde typ fulla rättigheter för samtliga dod-produkter, men det kanske bara är namnet, eller hur är det?

Men sen det andra... Visst, WotC använder säkert gamla digitala orginal i de flesta ESD-modulerna, men det finns ju också fall (exempelvis "palace of the silver princess) där modulen är från tidigt 80-tal. Man har då scannat in modulen, och iallafall PotSP ser helt okej ut, förutom att kanske kartorna inte är sådär himla mycket att hänga i julgranen... Visst, det är säkert mycket jobb med korrekturläsning och inscanning, men ett par stycken (inklusive mig) har väl mer eller mindre anmält sig som frivilliga om projektet skulle bli verklighet.

Riddaren

Swashbuckler
Lagligt bjefs

"Hmmm... Tänkte inte på det där med tillstånd från författarna etc... utgick ifrån att riotminds ägde typ fulla rättigheter för samtliga dod-produkter, men det kanske bara är namnet, eller hur är det?"

Beror på fler saker.

1) Kontrakten mellan Target Games och vardera skribent/illustratör etc...
2) Kontraktet mellan Target Games och Riotminds
3) Tidsperioden

Nämns inget om hur det är med texter vid en försäljning av DoD i kontraktet mellan Target och skribenten tillföll dessa texter skribenten just i det tillfället som Riotminds skrev på kontraktet med Target Games.

Stod det något om detta i kontrakten gäller det.

Vad står i kontraktet mellan Target och Riotminds? Här skall det också framgå vad som gäller varje skribent och text.

Tidsperioden är också en del...Allt som skrevs åtminstone före 1985 och inte är utgivet igen efter denna tid har oavsett kontrakt återfallit till varje skribent (upphovsman). Det är 15 år (kan ev. vara 10, står i lagen, i så fall gäller 1990). Nu är tiden 1986 och 1991 eftersom det är nytt år.

Observera att alla kontrakt i en modul måste följa detta, felar bara ett så måste dessa texter strykas, eller leta rätt på upphovsmannen för ett nytt kontrakt.

Vill det sig illa har Riotminds bara namnet egentligen, det hela beror på hur alla kontrakt mellan parterna är utformade. Annars får man hoppas på att Riotminds har fått kontakt med alla personer som gjort något av det som finns i Riotminds regelbok som är hämtat från tidigare versioner av DoD.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

kalcidis

Hero
Först är ju formatet på de gamla versionerna ganska dåligt att ha i pdf format sen så skulle jag nog helst vilja ha det lite upprustat. Kanske snyggare design? Dessutmo borde väl reglerna putsas upp lite (eller om det är EDD lämnas orörda)

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat

Weatherman

Hero
Formatet är väl A5 i de gamla böckerna? Mycket lätt att skriva ut.
Jag tror att hela idén faller om man ska följa din vilja... Om alla moduler ska uppdateras till DoD6:s system blir det ett jävla arbete, tid är pengar och då blir det olönsamt att ge ut det gratis. Och om man skulle nöja sig med att ändra layout måste man likväl fan skriva in all text på dator för att ordna det, då jag är osäker på att allt material finns på kompatibel hårdvara. Enkelheten med idén är ju att de bara behöver scannas in och göras till .pdf och sen är allt i princip klart. Jag tycker inte att det ska "putsas upp någonting", RiotMinds kan lägga sin arbetslust på sina egna projekt istället.

weatherman - en fin kille, egentligen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Scanna in och göra till pdf» ...

Du har ingen aning om hur mycket arbete det krävs för att göra det snyggt va?

Jag ska på skoj göra en pdf av en mycket, mycket gammal drakarpryl som jag råkar äga (jag tänker inte sprida den vidare eller sälja den eller något sådant lagstridigt). Jag ska noggrannt dokumentera hur många timmar varje moment tar att utföra (och jag vet precis hur man ska göra) så får vi se hur enkelt det är.

/Dante

P.S. Formatet i de flesta gamla drakarböcker är B5, inte A5. D.S.

Eksem

Champion
Re: »Scanna in och göra till pdf» ...

Jamen vilken jävla hater du är! Om nu ett antal innehavare av gamla Drakar&Demoner moduler vill scanna in dem och lägga upp dem gratis på internet så länge de inte blir åtalade borde du väl fan inte vara så jävla negativ. Du kan väl skita i det om det stör dig att någon annan lägger ner arbete för att vara hygglig utan egen vinning.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu är det så...

...att Dante helt enkelt inte vill att någon får några förhoppningar om att detta är en enkel och snabb procedur att genomföra, och sedan sitter och surar för att Riotminds inte gör det. Eller låter någon annan göra det.

Det verkar som om det finns en förhoppning om att detta skulle vara gjort i en handvändning. Det är inte det...

Och om det börjar dyka upp pdf:er på gamla grejor, och RiotMinds har okejat det (hypotetiskt alltså) så är det de som får skiten till slut, om filerna är hundratals MB stora, och inte går att läsa, och bilderna är kassa, bara för att man inte scannat på rätt sätt.

Visst det är en intressant idé. Men hur genomförbar den är utan att det blir en massa arbete för Riotminds är svårt att säga. Vi kommer att veta mer om det efter att Dante gjort sitt experiment.

Som han gör för att vara schysst, och för att hjälpa till att kolla om det överhuvudtaget är rimligt att göra försöket.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Eksem

Champion
Re: Nu är det så...

True, true.
Jag stör mig bara på hans negativa attityd och det känns som han gör sitt "experiment" mest för att visa hur jobbigt och onödigt det är.

Men mitt nya huvudsakliga förslag är att vi som ställer upp förhoppningsvis blir rätt många så de som ställer upp kanske scannar in en eller två moduler var. Så även om bara typ 5 stycken ställer upp blir det iaf 5-10 moduler!

Då kan vi också hålla RiotMinds utanför det här så länge det är lagligt. Så kan man snacka ihop sig. Jag kan fixa en del webbutrymme och om tillräckligt många är villiga att hjälpa till blir det inte så fruktansvärt mycket arbete men ändå ganska mycket gjort.

Och PDF filer får INTE den storleken. Det är liksom meningen. Och eftersom det skulle vara gratis så tycker jag inte att folk borde ha så väldigt höga krav på bilder och liknande. De flesta vill nog ändå åt texten. Annars KAN man ju köpa begagnat på Legend Spelauktion eller nåt.

Rosen

Myrmidon

<I>Och PDF filer får INTE den storleken. Det är liksom meningen. Och eftersom det skulle vara gratis så tycker jag inte att folk borde ha så väldigt höga krav på bilder och liknande. De flesta vill nog ändå åt texten.</I>

Vill folk bara ha texterna kan man väl lika gärna lägga upp dem i html... klart enklare att göra, och filerna blir ännu mindre.

Jag tvivlar; av den allmänna tonen i diskussionerna låter det mer som om folk vill ha den Officiella Digitala Utgåvan av de gamla grejorna, och då bör det vara gjort med lite kvalitet om det ska vara nån mening med det hela.

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du sätter fingret på spiken...

...eller vad det nu heter.

Och PDF filer får INTE den storleken.

Om man vet hur man gör. Vilket är Dantes poäng. Det är inte bara att scanna in och spara som pdf. Då får du en fet bild som läggs i ett pdf-dokument, och den blir stor utav bara den.

Och detta just för att det är texten de flesta är ute efter. Om den ska bli bra måste du scanna i hyfsat hög upplösning = feta filer.

Och Svavelvinterboxen är på 84+32 sidor, plus en färgkarta. Lägg ihop antalet sidor, och säg att du ändå lyckas få ner storleken på en sida till 500 kb. Slutfilen blir kanske runt 50 Mb totalt. Och det är en</B> produkt.

Annars kan man, som Dante säger, OCR-scanna, och då tar det istället lång tid, och kräver en massa mer jobb.

Sen går det inte att hålla vare sig Riotminds eller Target, eller upphovsmännen eller nån av dem som äger materialet utanför. Om man vill använda deras material, måste man visa respekt och kolla med dem.

Och eftersom det skulle vara gratis så tycker jag inte att folk borde ha så väldigt höga krav på bilder och liknande.

Du missade helt uppenbarligen all skit jag, Peter och Dante fick för att Vinterskogens Hemlighet, som är gratis, inte innehöll högupplösta bilder och inte publicerades i tryckkvalitet?

Tro mig, att det skulle vara gratis har ingenting att göra med vilka krav som ställs på det som produceras.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Eksem

Champion
Re: Du sätter fingret på spiken...

Va? Fick ni skit för det? Det var jävligt dålig stil. Men vad ska dom göra? Dom kan ju inte kräva pengarna tillbaka? fast det ser ut som projektet inte blir av då. Synd. Fast jag kanske gör en piratsida under hemlig pesudonym =) Jag har ju redan gjort an assnygg meny juh (orkar inte gå till skolan)!

Eksem

Champion

Fyfaan va bortskämda alla är då! Liksom, får man nånting gratis ska man fan inte klaga. Man MÅSTE ju inte ladda ner grejjerna...
Jävla rollspelsnördar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad har jag nu gjort för gammal ost? ...

Så fruktansvärt negativ var jag väl ändå inte?

Jag tror bara inte att folk inser hur mycket jobb det krävs för att få ett bra slutresultat.

Om RiotMinds ska stå bakom en digital nyutgivning MÅSTE kvaliteten vara hög. Det innebär mycket arbete ÄVEN om man vet vad man gör.

/Dante

P.S. Trevligare ton vore inte helt fel, särskilt om du tänker envisas med att svära åt moderatorerna! D.S.

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Piratsida under hemlig pseudonym är nog inte så smart, det går nog alltid att spåra tillbaka till din dator via loggar osv.

Har du förresten testat själv att scanna in någon bok? Vet du hur mycket arbete som krävs för att få det snyggt?

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin

Eksem

Champion

Jag kan påstå att jag kan en hel del om datasäkerhet så att lägga upp en piratsida är faktiskt inget problem. Å andra sidan var det menat som ett skämt.

Jag har scannat in böcker förr och gått kurser i tryckteknik (inkl. reproduktion av inlästa tryckta bilder) och är medveten om problemen. Men tanken är faktiskt inte att det ska bli någon jätteorganisation. Det finns inte heller något vinstintresse. Jag har inte heller krävt att någon annan ska göra arbetet åt mig.

Jag undrar bara om det finns några som är intresserade av att scanna in gamla moduler hemma så att man kan lägga upp dom på internet. Om det finns väldigt många som skulle vara intresserade av något liknande så kan man väl börja diskutera eventuella problem då.

Jag blir så jävla trött på alla jävla rollspelsnördar som utan någon som helst anledning ska spela smarta och berätta hur onödigt det är. Det är inte onödigt om det finns folk som faktiskt är villig att satsa lite tid på det här.

Det enda riktiga problemet (förutom alla töntar som ska bråka med en och säga samma sak hela tiden bara för sakens skull) är just lagen. Därför sk jag försöka få tag på någon från Riotminds för att ta reda på om det vore lagligt eller inte.

Eksem

Champion
Re: Vad har jag nu gjort för gammal ost? ...

Jag är inte rädd för censur. Jag svär åt vem f*n jag vill =)

Men åter till saken. Jag har aldrig menat att Riotminds ska stå bakom någonting. Bara ge sitt tillstånd.

Nerosuferoth

Swordsman
Snyggt ska det vara

Är det bara jag som tror att RiotMinds kanske inte är så sugna på att anlita flertalet frivilliga scannare vars resultat troligtvis kommer variera väldigt mycket till utseendet och sedan lansera det som officiella produkter?

Det handlar inte bara om att scanna in och pdf:a böckerna, om det ska vara intressant för både företaget och konsumenten måste det hålla hög kvalitet och göras på samma standard.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

Nerosuferoth

Swordsman

Då kan vi också hålla RiotMinds utanför det här så länge det är lagligt.

Tror du verkligen att RiotMinds vill lämna ut rättigheterna bara så där? Det verkar som om du tycker att det inte ska vara officiella produkter, utan det ska bara vara tillåtet att scanna in och ladda upp gamla DoD-produkter utan deras insyn eller godkännande. Det tror inte jag kommer hända. Och om projektet blir av som officiella produkter, så måste det var ett högkvalitativt och enhetligt slutresultat, vilket man inte får genom att 5 personer gör om vars två böcker till Acrobat Reader-format.

Ashley Riot

Nerosuferoth

Swordsman

Jag blir så jävla trött på alla jävla rollspelsnördar

Då föreslår jag att du tar dina j*v*a åsikter och drar någonstans där det finns lite mindre rollspelsnördar. Om vi är så förbannat jobbiga som inte håller med om dina åsikter så förstår jag verkligen inte varför du är beredd att lägga ner all tid det skulle ta (som ju lyckligtvis, eftersom du säger att det är så, handlar om mycket mindre tid än vad det egentligen är) på att göra gamla rollspelstillbehör tillgängliga digitalt. För om du ska scanna så förutsätter jag att du äger böckerna. Och då gör du väl det för vår skull, kanske?

Ashley Riot, som är av den åsikten att har inte RiotMinds gjort det eller godkänt det, så är det ointressant

Nerosuferoth

Swordsman

Fyfaan va bortskämda alla är då! Liksom, får man nånting gratis ska man fan inte klaga. Man MÅSTE ju inte ladda ner grejjerna...
Jävla rollspelsnördar.

Du gör verkligen själ för ditt namn, Eksem. Jag tänkte vänligen framföra att du är en riktig pain in the [censur].

Ashley Riot