Nekromanti en ide till äventyr

fatlizard

Veteran
en mörk natt mycket rengn och rusk spelare åker bil och får motorstop. i en blixt som lyser upp himmlen ser dom ett ruskigt litet hus högst upp på en kulle dom går dit (typ låna telefån) knakar på dåren öpnas av en ruggig liten man(som är vampyr) han har ingen telefon så dom får stanna över natten. Sen släper man lös helvetet. dom ser inga skuggor hittar en likista i källaren mannen äter inget alla dörarar låsta och alla fönster är igen bomade osv . väk dom mitt i natten och låt jakten börja BWAHAHAHA!!!!
Fatlizard

Rising

Vila i frid
Jorå. Det är en riktig klassiker. Tyvärr måste jag säga att det inte behöver bli riktigt läskigt. Det påminner helt enkelt för mycket om de vampyrhistorier som man sett på b-filmer och svartvita klassiker. Man blir alltså inte överraskad.

Tänk dig själv; du spelar ett rollspel där ni åker bil mitt ute i ingenstans och det regnar och åskar. Vad tror du skall hända härnäst? Jo, antingen hittar vi något mystiskt på vägen, eller så kör vi av vägen/får motorstopp.

Det är de klassiska, förutsägbara händelserna. Ingen kommer alltså bli förvånad över motorstoppet. När de ser det läskiga huset kommer de att tänka "där bor säkert någon läbbig typ". De blir alltså inte förvånade.

Jag spelade en gång gamla Chock med en spelledare som älskade gamla skräckfilmsklassiker. Hans äventyr hade alla klassiska vampyringredienser. Det blev riktigt tröttsamt till slut. "Jag dricker inte... vin" osv. Hur förutsägbart som helst. Man visste precis vad som skulle hända hela tiden.

När jag spelleder skräck försöker jag alltså alltid röra till det ordentligt, sätta rollpersonerna i helt nya situationer där de inte har en aning om vad som väntar dem. När dina rollpersoner kommer upp till huset förväntar sig de alltså något otäckt där. Sätt ett vänligt gammalt par där istället. Rollpersonerna tror att de är vampyrer, men de är helt vanliga (och trevliga) människor. Okej, då tror rollpersonerna att huset är besatt av en ond ande. Nejdå, det är inga konstigheter. Vad tusan! Då tror rollpersonerna att huset ligger på en gammal indiansk kyrkogård eller att det finns ett hemligt laboratorium i källaren. Det är dock inga konstigheter med huset. Spelarna har jagat upp sig i onödan.

Nästa morgon är det en perfekt vårdag. Spelarna fattar ingenting. När de går ut är däremot deras bil borta. Och det gamla parets hund likaså. "Har ni gjort något med Fido?" frågar värdinnan dem förskrämt.

Då kan äventyret börja. Att få spelarna att sänka sin gard är något av det viktigaste som finns i ett skräckrollspel. Låt dem få uppleva något som inte är fyllt med vanliga skräckkonventioner. Låt dem få uppleva något där deras liv inte är i fara. Låt dem få ta det lite lugnt. Sedan kan det mystiska börja hända.

/Rising

fatlizard

Veteran
jag gillar klassiker

nu hör till saken att jag har extremp hariga spelare som som hoppar upp i taket om jag säger BU till dom men jag tycker iallafal att man kan göra det förutsägbara någ så skrämande. tänk bara på när man ska öppna garderoben(som är tom) alla tycker det är skit läskigt ändå . Alla vet att det är farligt att gå ner till källaren så alla peppar varann till att få det mer läskiga läskigare och när späningen är på topp ja då behövs det egentligen inte så mycket.
Fatlizard
BWAHAHA!!

Johan K

Gammal & dryg
Klassiskt !!

Där så har vi väll kärnan i klassisk skräck !!!! :gremgrin:
Sen så kanske man kommer på mer hemskheter nu när det är Halloween.....

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet inte hur gammal du är eller hur många svartvita skräckfilmer du sett, men detta låter precis som ett manus till dem.. Filmen brukar sluta med och någon pålar den stackars vampyren och själv sitter jag och undrar varför jag plågar mig igenom alla dessa dåliga skräckfilmer.. :gremsmile: Fast det kanske blir annorlunda i rollspel..? Jag tänkte ge ett förslag, för kommentarer och förslag var väl vad du ville ha ut av tråden?

Nu vet jag inte vilken sorts karaktärer som dina spelare har, men jag tänkte föreslå byte av genre under tiden ni spelar.. Du börjar med action och slutar med skräck.. Dina spelare spelar snutar, sheriffer eller FBI-agenter (alla verkar vilja spela i USA, så jag antar att du gör det också) som jagar en skurk (eller flera) i en vild biljakt.. Släng bara in dem i jakten och säg att de är ute på landet.. Action direkt! Under tiden som du spelleder biljakten så berättar du varför rollpersonerna jagar skurkarna.. Gör gärna så att någon tar uppdraget personligt och är ute efter skurken/någon skurk i gänget..

Biljakten slutar med att båda fordonen kraschar.. Hur du ska kunna rälsa det och få det trovärdigt får du tänka lite på.. Kanske skjuter rollpersonerna hål på däcken på skurkbilen och för att inte kollidera med så måste polisföraren väja undan (ett slag som misslyckas) och hamnar i diket.. Du kan göra de båda fordonen måste över en bro och skurkarnas kör ut över broräcket medan polisbilen måste väja för några som rör sig på bron (som sedan försvinner spårlöst).. Äh, jag vet inte.. Du får fundera lite.. Meningen är iaf. att båda fordonen ska bli kvaddade.. Sedan kan en eldstrid utbryta mot skurkarna om du inte vill att rollpersonerna ska ha mycket ammo på sig.. Om det inte spelar någon roll så jagar de bara en skurk som slås medvetslös.. Huvudsaken är att en skurk överlever för att ha någon att offra mot vampyren.. I en eldstrid kan även fordonen göras obrukbara om de inte gjordes det i kraschen.. För att göra det lite svårare kan det vara på natten och spöregna.. Det är då mer troligt att det blir en bilkrasch..

Mobiltelefonerna har ingen täckning (tråkig klassiker), är vattenskadade (av floden), skottskadade eller skadade av explosion (bilen kan ju explodera).. De ser att det lyser från fönstren på huset, de går dit, en gammal man bor där, din historia tar vid.. Det skulle nog också vara roligare om gubben inte var vampyren.. Kanske hans bror som bor nere i källaren.. Gubben bedriver en fårfarm för att kunna ge blod åt sin bror.. På natten försvinner gubben, antingen blir uppkäkad av vampyren som bara har djuriska instinkter kvar eller flyr undan för att brodern ska få mat (rollpersonerna + fånge) eller för att rollpersonerna ska ta kål på vampyren för att gubben har inte hjärta att ta död på sin egen bror..

Hmmm.. Ska nog köra detta äventyr själv och se hur det blir.. Antagligen så kommer jag nog att köra allt som händer innan biljakten också.. Ska nog använda In the Dark så spelarna tror att det ska var skräck men sedan tror att jag bara kör actionbetonat (har sagt att jag ska köra action med ItD:s regler).. En liten konstighet är dock vampyrens matglädje.. Varför vill han ta kol på alla rollpersonerna eller kommer vampyren att nöja sig med en?

Jaja, tänk skräck och inte action.. Beskriv kusligt istället för fartfyllt.

~Själv har [color:\\"green\\"]Han[/color] gjort misstaget att berätta en förhistoria som lika gärna hade kunnat spelats under en spelkväll

<FONT SIZE=1>Rälsa: Styra spelarnas rollpersoner så att de håller sig till det som du planerar för dem</FONT>