Jag vet inte hur gammal du är eller hur många svartvita skräckfilmer du sett, men detta låter precis som ett manus till dem.. Filmen brukar sluta med och någon pålar den stackars vampyren och själv sitter jag och undrar varför jag plågar mig igenom alla dessa dåliga skräckfilmer..
Fast det kanske blir annorlunda i rollspel..? Jag tänkte ge ett förslag, för kommentarer och förslag var väl vad du ville ha ut av tråden?
Nu vet jag inte vilken sorts karaktärer som dina spelare har, men jag tänkte föreslå byte av genre under tiden ni spelar.. Du börjar med action och slutar med skräck.. Dina spelare spelar snutar, sheriffer eller FBI-agenter (alla verkar vilja spela i USA, så jag antar att du gör det också) som jagar en skurk (eller flera) i en vild biljakt.. Släng bara in dem i jakten och säg att de är ute på landet.. Action direkt! Under tiden som du spelleder biljakten så berättar du varför rollpersonerna jagar skurkarna.. Gör gärna så att någon tar uppdraget personligt och är ute efter skurken/någon skurk i gänget..
Biljakten slutar med att båda fordonen kraschar..
Hur du ska kunna rälsa det och få det trovärdigt får du tänka lite på.. Kanske skjuter rollpersonerna hål på däcken på skurkbilen och för att inte kollidera med så måste polisföraren väja undan (ett slag som misslyckas) och hamnar i diket.. Du kan göra de båda fordonen måste över en bro och skurkarnas kör ut över broräcket medan polisbilen måste väja för några som rör sig på bron (som sedan försvinner spårlöst).. Äh, jag vet inte.. Du får fundera lite.. Meningen är iaf. att båda fordonen ska bli kvaddade.. Sedan kan en eldstrid utbryta mot skurkarna om du inte vill att rollpersonerna ska ha mycket ammo på sig.. Om det inte spelar någon roll så jagar de bara en skurk som slås medvetslös.. Huvudsaken är att en skurk överlever för att ha någon att offra mot vampyren.. I en eldstrid kan även fordonen göras obrukbara om de inte gjordes det i kraschen.. För att göra det lite svårare kan det vara på natten och spöregna.. Det är då mer troligt att det blir en bilkrasch..
Mobiltelefonerna har ingen täckning (tråkig klassiker), är vattenskadade (av floden), skottskadade eller skadade av explosion (bilen kan ju explodera).. De ser att det lyser från fönstren på huset, de går dit, en gammal man bor där, din historia tar vid.. Det skulle nog också vara roligare om gubben inte var vampyren.. Kanske hans bror som bor nere i källaren.. Gubben bedriver en fårfarm för att kunna ge blod åt sin bror.. På natten försvinner gubben, antingen blir uppkäkad av vampyren som bara har djuriska instinkter kvar eller flyr undan för att brodern ska få mat (rollpersonerna + fånge) eller för att rollpersonerna ska ta kål på vampyren för att gubben har inte hjärta att ta död på sin egen bror..
Hmmm.. Ska nog köra detta äventyr själv och se hur det blir.. Antagligen så kommer jag nog att köra allt som händer
innan biljakten också.. Ska nog använda
In the Dark så spelarna tror att det ska var skräck men sedan tror att jag bara kör actionbetonat (har sagt att jag ska köra action med ItD:s regler).. En liten konstighet är dock vampyrens matglädje.. Varför vill han ta kol på
alla rollpersonerna eller kommer vampyren att nöja sig med en?
Jaja, tänk
skräck och inte action.. Beskriv kusligt istället för fartfyllt.
~Själv har [color:\\"green\\"]Han[/color] gjort misstaget att berätta en förhistoria som lika gärna hade kunnat spelats under en spelkväll
<FONT SIZE=1>Rälsa: Styra spelarnas rollpersoner så att de håller sig till det som du planerar för dem</FONT>