Nekromanti En isande vind...

Muggas

Hero
En isande vind slår mot dig, biter huden i ditt ansikte och får dig att dra dina pälsklädnader tätare intill din kropp. Kylan får dina ögon att tåras och du blinkar för att hålla stelheten borta från dem. Ditt riddjur gav vika för den obarmhärtiga kylan föregående natt och du tvingades fortsätta din färd över snövidderna till fots. Tröttheten, din ständiga följeslagare och värsta fiende, viskar fagra löften om vila i ditt sinne, bara du släpper lös den fördämning av utmattning som väntar på att överskölja hela ditt väsen. Men du vet att om du ger efter, om du sätter dig ner och sluter dina ögon, så kommer du aldrig att resa dig igen. Kisande i den tilltagande vinden försöker du skönja något tecken på civilisation vid horisonten i detta till synes ändlösa snölandskap. Den gnagande hungern tär på både kropp och själ, och du känner hur dina krafter, sakta men säkert, ebbar ut.

Du vet inte hur lång tid som förflutit när du märker att dina ben ger vika under dig. Under tiden du faller upptäcker du att smärtan i dina frusna leder har upphört. En känsla av behaglig värme sprider sig inuti dig och snart sluter sig en fridfull tystnad och ett barmhärtigt mörker kring ditt sinne. När din kropp slår i den snötäckta marken har du upphört att känna något överhuvudtaget.

Du återfår kontakten med verkligheten igen när en våg av värme slår emot dig och återger dig känseln i din nedkylda kropp. Stötar av smärta pulserar genom dig och tilltar gradvis i intensitet, tills du finner det nästintill outhärdligt. Du stönar svagt, och med en enorm viljeansträngning slår du upp ögonlocken. Den tjutande vinden har lagt sig och nattens mörker har omslutit det snötäckta landskapet. En enorm skugga, källan till den värme som slår emot dig, täcker större delen av ditt synfält och i periferin ser du att stjärnor tänts på den till synes molnfria natthimlen. Allt eftersom din syn återfår sin skärpa framträder skuggans konturer tills dess att du med fasa inser vad som döljer sig framför dig i mörkret. Du ser inte varelsens ögon, men du känner tydligt hur den tittar på dig. Av din hembys åldringar har du hört talas om varelser som denna, i blodisande berättelser från den tid då världen härjades av ständiga krig. Och grymmast av alla på slagfältet var drakarna. Historier om dessa uråldriga vildsinta bestar som slet tungt bepansrade krigare i stycken jagade ständigt skräck i samtliga åhörare som samlats för att höra om forna tiders skeenden. Draken sänker framdelen av sin väldiga kropp och du känner hur skräckens kalla hand obevekligt sluter sig kring dig i ett krossande grepp. En mindre skugga lösgör sig från drakens rygg och förflyttar sig långsamt nedåt, tills den når marken. Skuggan, en mänsklig gestalt, närmar sig med bestämda, tunga kliv tills den står vid dina fötter. I mörkret kan du endast vagt skönja hur stjärnljuset speglas i gestaltens ögon. Övriga anletsdrag är dolda under en tjock pälshuva. När personen talar till dig med en hård stämma, genomsyrad av både misstänksamhet och nyfikenhet, inser du att rösten tillhör en kvinna. Även om hon talar ditt hemlands tungomål oklanderligt uppfattar du en svag brytning som skvallrar om hennes nordlandshärkomst.

"Jag är Elithia, Geriaths dotter och drakryttare av högsta rang. Tacka Isherren för att han låtit våra ödens vägar korsas denna natt."

Anledningen till att jag skriver denna text är för att jag vill höra forumiters åsikter om beskrivande texter i rollspel. Ovanstående text är ett exempel på hur jag tänkt mig att en introduktionstext till mitt rollspel Drakeld kan se ut. Spelvärlden är en värld där vintern håller samtliga länder i ett järngrepp. Befolkningen är liten och spridd över världens yta i små populationer som ständigt kämpar mot isande kyla, brist på föda och monster, framför allt drakar av olika slag. I Drakeld är de flesta drakar ointelligenta, men kan med mycket möda (och blodspillan) tämjas. Jag ska inte gå in närmare på hur varelser överlever i ett så kargt, ogästvänligt landskap (de har sina metoder...) utan istället fokusera på om texter som ovan passar in i rollspel.

Jag hade tänkt mig att man, under tiden man presenterar speltekniska fakta om spelvärlden, serverar läsaren portioner av en persons upptäcksfärd genom världen. Ju längre beskrivningen fortgår, desto fler detaljer om spelvärlden (och personen som texterna "handlar om") uppdagas för läsaren. Kort sagt överlåter jag en del av spelvärldsbeskrivningen till en fiktiv världsinvånares uppfattning av olika platser och företeelser ur ett "spelarperspektiv". I texterna "är du" personen som upplever världen, och den fiktiva spelledaren beskriver (jag, författaren av rollspelet) hela tiden händelseförlopp och sinnesintryck av relevans för dig, så att du som läsare på bästa sätt kan sätta dig in i olika aspekter av spelvärlden. Nu vill jag veta:

* Fungerar texter av ovanstående typ bra?

* Hur långa och beskrivande ska de vara för att fånga läsarens intresse?

Tack för visat intresse för detta relativt långa inlägg! Hade svårt att sova, och då blir det så här... Men nu ska jag försöka knyta mig ett par timmar, trots allt... :gremcrazy:

Minimoni

Homelander
Hallå!

Bra berättelse! När man läste den så infann sig suget att få veta vad som ska hända härnäst. Så jag antar att målet med texten fungerar.

Ja då. Jag har sett liknande upplägg i andra rollspel. Tror att MC hade små berättelser i varje modul som beskrev spelvärlden på ett sätt inte allt för olikt ditt.

Berättelserna som helhet kan vara ganska långa. Delberättelserna bör väl kanske inte vara så där jätte långa av utrymmesskäl. Kan tänka mig att berättelsen beskrivs i marginalen på varje sida eller något liknande.

Tzimisce

entomophobiac

Low Prep High Play

Jodå. Det enda jag reagerade på i din text var en viss överrepresentation av "du" former; du, din, ditt etc. Men jag tyckte det var en bra text i övrigt.

Så länge de är välskrivna och intressanta, och framförallt inte avvikande från spelet i övrigt, så är de helt suveräna. Särskilt om de är placerade på ett sådant sätt att man själv kan välja om och när man läser dem. Till exempel i början av kapitel, som det ser ut i AFMBE.

En av texterna i AFMBE tyckte jag så mycket om att den blev grunden för en minikampanj på två scenarier. Då har verkligen skribenterna lyckats, i min mening, för om rollspelet faktiskt uppmuntrar till just rollspel så underlättar det givetvis för både spelare och spelledare att läsa dem.

Johan K

Gammal & dryg
Förtsätt såhär !!

U ja !!
Den texten var lovligt bra ! En klar spännande läsning rakt igenom. Så jag tror absolut att den här texten kommer att funka.

Tror att om du håller dig till till den längden som du har på den text som du skrev här funkar bra ! Blir den för kort så känns det lite väl avhugget & om den är för lång så kan man tappa intresset. Sen så var det helt ok beskrivning åxå ! Man flöt verkligen med i texten !

Troberg

Sinister eater
Jodå, om de är så här bra.

Ungefär som den här. Ett alternativ är att ha en historia som gradvis utvecklas genom små korta avsnitt genom hela boken. Det sporrar till att läsa vidare, man vill se vad som händer.

Om jag får komma med en kommentar så tycker jag att texten du skrivit är bra, man känner kylan, man känner vinden, men när man kommer till sista stycket så blir hennes kommentar alldeles för uppstyltad, man tappar direkt känslan du byggt upp. Försök få den lite naturligare.

Undvik dessutom uttrycket riddjur. Man tänker inte på det man rider på som ett riddjur, man tänker på det som en häst/kamel/elefant/åsna/whatever, men inte som ett riddjur.

Muggas

Hero
Tack för berömmet!

Du har rätt i att känslan försvinner i sista stycket. Berättelsen liksom "huggs av" (just dialog i berättelser är det jag alltid haft svårast med att få till naturligt)... Ska hitta på ett bättre sätt att avsluta på... "Riddjur" är inge bra, håller med...

Ett alternativ är att ha en historia som gradvis utvecklas genom små korta avsnitt genom hela boken

Precis så hade jag tänkt mig det... När jag har några preliminära sidor klara får jag se om jag tycker att det fungerar bra (och ni, om jag postar resultaten här och ber om råd :gremwink:)

Muggas

Hero
Det enda jag reagerade på i din text var en viss överrepresentation av "du" former, du, din, ditt etc. Men jag tyckte att det var en bra text i övrigt

Jo, jag är medveten om att det blir mycket så. Jag hade svårt att komma runt det när jag skrev texten, men jag var lite trött då, så jag ska ögna igenom den och se om det går att ändra till det bättre. Annars, tack så mycket!

För övrigt så tror jag att man får idéer till övrig världsbeskrivning (och ev regelmakande) genom att skriva sådana här texter. Världen känns mer levande för en själv och man tappar inte inspirationen till att fortsätta utveckla den lika lätt...

Muggas

Hero
Får väl undersöka andra rollspel som har liknande lösningar för att se hur jag tycker att det verkar... Tack för feedbacken!

Troberg

Sinister eater
När jag har några preliminära sidor klara får jag se om jag tycker att det fungerar bra (och ni, om jag postar resultaten här och ber om råd )
Gör det, du har en bra börja, trots mitt småaktiga gnäll!

entomophobiac

Low Prep High Play
För övrigt så tror jag att man får idéer till övrig världsbeskrivning (och ev regelmakande) genom att skriva sådana här texter. Världen känns mer levande för en själv och man tappar inte inspirationen till att fortsätta utveckla den lika lätt...

Intressant... Så du ser skrivandet som en cirkulär process? "Skriver man detta, så innebär det att man har inspiration till att skriva detta... etc."

Själv brukar jag kvotera hur mycket jag ska skriva, alternativt producera en viss mängd rå brödtext och sedan ägna min tid åt att raffinera den. Givetvis med tydligt uppsatta mål och en övergripande projektplan så jag vet exakt vilket material som behövs.

Detta är faktiskt nödvändigt av flera anledningar (bla bla):

1) Du kan få en god överblick över projektet, och vet vad du behöver fokusera dig på jämfört med vad som redan är gjort.

2) Om andra människor är med i projektet så kan du ge dem del av det övergripande materialet och på så sätt kan de så smärtfritt som möjligt börja tillföra sitt egna material.

3) Man kan fort se om projektet blir för stort för att vara överskådligt eller för litet för att vara värt att lägga tid på.

...typ.

Muggas

Hero
Jo, det underlättar nog om man lägger upp en projektplan med delmål o s v så man inte tappar den röda tråden och så att andra kan se vad man håller på med. Kan vara bra att göra så om man man hade tänkt bli klar med sitt projekt innan man är pensionär... Att jag skriver stämningstexter ser jag mer som ett sätt att underlätta idékläckandet och ge inspirationen en vitamininjektion när man utvecklar enskilda element i den övergripande planeringen av ens rollspel. Och kan man använda texterna i rollspelet för att få eventuella läsare intresserade så är det ju kanon!

Sen får jag väl erkänna att jag tänker mer projektorienterat när det gäller uppgifter som har med min utbildning att göra, främst p g a den begränsade mängden tid man har till sitt förfogande. Min utvecklingsplan för mitt rollspel är lite mer "otydlig" faktiskt... Kanske borde man sätta upp lite tydligare "milstolpar" i projektplaneringen av ens rollspel och tidsbegränsa dem, så att man kommer ngn vart lite snabbare... Jag misstänker dock att om jag tittar realistiskt på omfattningen av mitt rollspelsprojekt, så är det egentligen för mycket för mig att slutföra själv inom en rimlig tid (en vanlig iaktagelse bland rollspelsmakare, misstänker jag)... Återstår i så fall att be om hjälp (be någon hjälpa en att slutföra projektet) eller minska ambitionsnivån... Jag undrar just hur lätt det är att få andra människor (=kompisar) att delta i ens rollspelsmakarprojekt. Och om de gör det, vill de säkert ändra på ens grundläggande uppbyggnad av spelsystem, spelvärld o s v. Bättre om folk kommer med idéer och jag får sista ordet isf. Jag vet ju bäst! :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag undrar just hur lätt det är att få andra människor (=kompisar) att delta i ens rollspelsmakarprojekt. Och om de gör det, vill de säkert ändra på ens grundläggande uppbyggnad av spelsystem, spelvärld o s v.

Det är därför man har en projektplan. En definition på vad projektet skall vara. Helst bara en mening - max en paragraf - som sammanfattar projektet och bestämmer vilka ramar deltagande skribenter har att leka med.

Annars kan man delegera särskild uppgifter. Om du exempelvis behöver en beskrivning av en SLP i spelet så kan du ge någon tillgång till det material som behövs för den relevanta figuren, och sedan får den stackaren helt enkelt skriva denna SLP. Givetvis med fria händer efter det givna materialet, men i slutänden kommer ju projektbeskrivningen att bestämma vad han/hon skriver.

Men sedan beror det också på hur, ursäkta uttrycket, "seriöst" ett projekt är. Om ambitionen är att trycka ett spel så måste det kännas konsekvent och det måste fylla åtminstone några av den genomstnittlige spelarens förväntningar, även om det skapar innovationer på andra områden.

Om ambitionen däremot är att bara ha något kul att göra någon timma udda veckor... då finns det inga som helst krav :gremwink: