En snabbkoll på Parallel Worlds.
Hej jag tycker att det är ett bra projekt.
Tänkte rabbla av mig de synpunkter jag fick genom en snabb genomkoll.
SVÅRIGHETSGRADER OCH TÄRNINGSLAG:
Svårighetsgrad / Slumpmässig nivå / Fast nivå:
En T6as fasta nivå borde ligga på 3,5 istället för 4.
t.ex. när nivån ligger på 2T6 borde Fast nivå vara 7.
Det finns ett sjysst program för att räkna ut tärningsresultat, Smallroller från Fnordistan:
http://www.fnordistan.com/smallroller.html
Jag har gjort en sannolikhetsberäkning för 2T6:
<=
2. 2,78%
3. 8,33%
4. 16,67%
5. 27,78%
6. 41,67%
7. 58,33%
8. 72,22%
9. 83,33%
10. 91,67%
11. 97,22%
12. 100,00%
Fummelchansen ligger för närvarande på 1/216 tycker det känns lite för lågt.
STAVFEL:
I ’Omladdning’ står det pistpl om pistol. ’och10’, mellanslag saknas.
SAKNADE MELLANSLAG:
MAGI: mellan: ’elixirer,trolldrycker.’ ’ spelet,inte’
FLERA MOTSTÅNDARE, ordet ’dom’, borde ersättas med ’dem’
SKJUTVAPENSREGLERNA:
Ett ständigt huvudbry för rollspelskonstruktörer. Speciellt regler för flera skott i en runda.
SEMIAUTOMATISKA VAPEN:
Ett skott per runda avlossar man nästan aldrig under strid, om man inte har haft möjlighet att sikta omsorgsfullt och ska avrätta någon med t.ex. ett huvudskott.
Kanske kan man införa ’eldskurar’ för semiautomatiska vapen också? Förutom kanske tunga pistoler som Desert Eagle.
AUTOMATELD:
18 skott med 3T6 träffar.
3T6 träffar tycker jag låter lite saftigt. Låter kanske rimligt om man sprayar med kpist på nära avstånd. Men passar inte riktigt för automatgevär på längre avstånd t.ex.
FÖRSLAG:
Det här med antal kulor som avlossas i förhållande till hur många som träffar, och skada har alltid varit krångligt i rollspel. Jag funderar på om det skulle fungera med abstrakta beskrivningar på ovanstående. Och man istället utgår från ’spelighet’ när det gället eldstridsattacker.
Spel man kanske kan inspireras av är kanske: Warhammer 40k, Necromunda för spelighet. Eller kanske Twilight 2000 (för automatspray). I annat fall kanske CoC om man vill ha BRP förslag på enkla regler för eldhastighet.
Eller så gör man så att man tar en modifikation på hur många skott som träffade så man utgår på något sätt från hur bra man lyckades med attacken. (kanske beroende på vapen oxo..)
TERMER:
’Stå på knä’ kanske borde ersättas med något annat, ’huka sig’ kanske? Man står inte ’på knä’ i strid om man inte förväntar sig halshuggning eller nackskott.
Skottsäker väst:
Här kan någon som gjort lumpen eller någon annan kunnig hjälpa till att fylla i:
’Skottsäker väst’ Ordet har alltid varit missvisande. Kanske kan man byta ut mot ’kroppskydd’ som används i lumpen ibland. Eller ’skyddsväst’? Någon som gjort lumpen kanske kan komma med ett bra förslag.
Enbart västar skyddar i regel inte alls mot gevärseld, kulan går rakt igenom. Likaså kraftiga pistoler som .357 och 44. magnum. Västarna kan ev ge skydd på längre avstånd.
För att kunna skydda mot gevärskulor finns det västar med fickor över bröstet där man stoppar in sk ’rifle plates’. Som sägs kunna stoppa kanske 5-7 gevärskulor framifrån. Om de träffar i en snedare vinkel vet jag inte vad som händer.
Om man vill ha en nutida kampanj så kanske man kan ha 2 rustningstyper?
” En pistolkula går rakt igenom bröstplåten på en helrustning.” Beror på vad det är för pistol. Läste någonstans att officerare i amerikanska inbördeskriget ibland hade tunga plåtharnesk som ibland räddade dem från prickskyttar. För en modern pistol på nära avstånd tror jag det inte år något problem att penetrera iaf.
”En modern, lätt skottsäker väst ger inga negativa modifikationer på attacker eller
Fysikslag.” Låter troligt att ifall det är riktigt varmt utomhus, släpper inte igenom luft och kan bli väldigt svettiga.
VAPEN OCH RUSTNINGSTABELLERNA
Armborst och pilbågar.
Man kanske kan göra en speligare skillnad på dem? Armborst har i regel mycket bättre penetrationsförmåga mot rustningar, samt att de inte behöver lika mycket träning som båge för att kunna träffa. Pilbågars penetration skiljer sig nog mycket mellan olika avstånd. Det beror såklart på piltypen, men läste en artikel (eller var det tv-dokumentär) om långbågar vs bra tillverkad ringbrynja(vadderad under). En snubbe hade blivit skjuten 3 gånger, pilarna hade trängt igenom precis men stoppats av vadderingen under, ett bra skydd alltså. På under 10 meters avstånd kunde det vara farligare däremot.
Man kan såklart ta bort och ersätta några modeller i tabellerna.
Desert Eagle: 44. magnum har 8 skott i magasinet. 3.57 har 9.(finns annan modell med 7)
AUTOMATGEVÄR:
7.62 vs 5.56
7.62 N är större kula och har mer krut.
5.56 kom till under vietnamkriget i relation till M-16 geväret. Man tyckte att 7.62 var onödigt kraftfull, ammunitionen vägde onödigt mycket(man kunde inte bära lika mycket) och man hade tagit fram statistik som visade att det i modern krigsföring var viktigare att få iväg så många skott som möjligt. Ofta så satt man bakom skydd, täckte varandra och sprayade kulor på kortare avstånd. Medan ens polare försökte flanka etc. På längre avstånd använde man tyngre vapen som kulsprutor, granater etc. 7.62 ans längre räckvidd var ofta onödig för den enskilde soldaten. Skadan på en människa kan man ju spekulera i. Men 7.62 kan ofta bara flyga rakt igenom, medan 5.56 ibland kan råka få spinn och byta riktning inuti kroppen.
Mitt förslag är att man låter:
7.62 Attack/skademod. +2/+3 och räckvidd 400 m
5.56 Attack/skademod. +3/+2 och räckvidd 300 m
Ammunitionen:
Nato använder 7.62×51 i sina gevär H&K G3(AK4), och FN Fal.
7.62 × 39 mm är den typ av ammunition som Sovjet använde i gamla AK-47, det är samma storlek på kulan som Natos 7.62. men mindre hylsa, ’skadan’ skulle kunna räknas som 5.56. Många ombygda AK-47 or, och nyare varianter av geväret som AKM andvänder numera 5.56. (smidigare att byta patroner mellan vapen.)
5.56 x 45 används i gevär som M-16/Colt M4/FN FNC(ak5),
7.62 x 54 Är en specialare som används i bl.a. ryska snipergeväret SVD Dragunov.
Att finputsa vapentabellerna skulle kunna vara en uppgift för kanske medlemmar på Rollspelsforum.
Hej jag tycker att det är ett bra projekt.
Tänkte rabbla av mig de synpunkter jag fick genom en snabb genomkoll.
SVÅRIGHETSGRADER OCH TÄRNINGSLAG:
Svårighetsgrad / Slumpmässig nivå / Fast nivå:
En T6as fasta nivå borde ligga på 3,5 istället för 4.
t.ex. när nivån ligger på 2T6 borde Fast nivå vara 7.
Det finns ett sjysst program för att räkna ut tärningsresultat, Smallroller från Fnordistan:
http://www.fnordistan.com/smallroller.html
Jag har gjort en sannolikhetsberäkning för 2T6:
<=
2. 2,78%
3. 8,33%
4. 16,67%
5. 27,78%
6. 41,67%
7. 58,33%
8. 72,22%
9. 83,33%
10. 91,67%
11. 97,22%
12. 100,00%
Fummelchansen ligger för närvarande på 1/216 tycker det känns lite för lågt.
STAVFEL:
I ’Omladdning’ står det pistpl om pistol. ’och10’, mellanslag saknas.
SAKNADE MELLANSLAG:
MAGI: mellan: ’elixirer,trolldrycker.’ ’ spelet,inte’
FLERA MOTSTÅNDARE, ordet ’dom’, borde ersättas med ’dem’
SKJUTVAPENSREGLERNA:
Ett ständigt huvudbry för rollspelskonstruktörer. Speciellt regler för flera skott i en runda.
SEMIAUTOMATISKA VAPEN:
Ett skott per runda avlossar man nästan aldrig under strid, om man inte har haft möjlighet att sikta omsorgsfullt och ska avrätta någon med t.ex. ett huvudskott.
Kanske kan man införa ’eldskurar’ för semiautomatiska vapen också? Förutom kanske tunga pistoler som Desert Eagle.
AUTOMATELD:
18 skott med 3T6 träffar.
3T6 träffar tycker jag låter lite saftigt. Låter kanske rimligt om man sprayar med kpist på nära avstånd. Men passar inte riktigt för automatgevär på längre avstånd t.ex.
FÖRSLAG:
Det här med antal kulor som avlossas i förhållande till hur många som träffar, och skada har alltid varit krångligt i rollspel. Jag funderar på om det skulle fungera med abstrakta beskrivningar på ovanstående. Och man istället utgår från ’spelighet’ när det gället eldstridsattacker.
Spel man kanske kan inspireras av är kanske: Warhammer 40k, Necromunda för spelighet. Eller kanske Twilight 2000 (för automatspray). I annat fall kanske CoC om man vill ha BRP förslag på enkla regler för eldhastighet.
Eller så gör man så att man tar en modifikation på hur många skott som träffade så man utgår på något sätt från hur bra man lyckades med attacken. (kanske beroende på vapen oxo..)
TERMER:
’Stå på knä’ kanske borde ersättas med något annat, ’huka sig’ kanske? Man står inte ’på knä’ i strid om man inte förväntar sig halshuggning eller nackskott.
Skottsäker väst:
Här kan någon som gjort lumpen eller någon annan kunnig hjälpa till att fylla i:
’Skottsäker väst’ Ordet har alltid varit missvisande. Kanske kan man byta ut mot ’kroppskydd’ som används i lumpen ibland. Eller ’skyddsväst’? Någon som gjort lumpen kanske kan komma med ett bra förslag.
Enbart västar skyddar i regel inte alls mot gevärseld, kulan går rakt igenom. Likaså kraftiga pistoler som .357 och 44. magnum. Västarna kan ev ge skydd på längre avstånd.
För att kunna skydda mot gevärskulor finns det västar med fickor över bröstet där man stoppar in sk ’rifle plates’. Som sägs kunna stoppa kanske 5-7 gevärskulor framifrån. Om de träffar i en snedare vinkel vet jag inte vad som händer.
Om man vill ha en nutida kampanj så kanske man kan ha 2 rustningstyper?
” En pistolkula går rakt igenom bröstplåten på en helrustning.” Beror på vad det är för pistol. Läste någonstans att officerare i amerikanska inbördeskriget ibland hade tunga plåtharnesk som ibland räddade dem från prickskyttar. För en modern pistol på nära avstånd tror jag det inte år något problem att penetrera iaf.
”En modern, lätt skottsäker väst ger inga negativa modifikationer på attacker eller
Fysikslag.” Låter troligt att ifall det är riktigt varmt utomhus, släpper inte igenom luft och kan bli väldigt svettiga.
VAPEN OCH RUSTNINGSTABELLERNA
Armborst och pilbågar.
Man kanske kan göra en speligare skillnad på dem? Armborst har i regel mycket bättre penetrationsförmåga mot rustningar, samt att de inte behöver lika mycket träning som båge för att kunna träffa. Pilbågars penetration skiljer sig nog mycket mellan olika avstånd. Det beror såklart på piltypen, men läste en artikel (eller var det tv-dokumentär) om långbågar vs bra tillverkad ringbrynja(vadderad under). En snubbe hade blivit skjuten 3 gånger, pilarna hade trängt igenom precis men stoppats av vadderingen under, ett bra skydd alltså. På under 10 meters avstånd kunde det vara farligare däremot.
Man kan såklart ta bort och ersätta några modeller i tabellerna.
Desert Eagle: 44. magnum har 8 skott i magasinet. 3.57 har 9.(finns annan modell med 7)
AUTOMATGEVÄR:
7.62 vs 5.56
7.62 N är större kula och har mer krut.
5.56 kom till under vietnamkriget i relation till M-16 geväret. Man tyckte att 7.62 var onödigt kraftfull, ammunitionen vägde onödigt mycket(man kunde inte bära lika mycket) och man hade tagit fram statistik som visade att det i modern krigsföring var viktigare att få iväg så många skott som möjligt. Ofta så satt man bakom skydd, täckte varandra och sprayade kulor på kortare avstånd. Medan ens polare försökte flanka etc. På längre avstånd använde man tyngre vapen som kulsprutor, granater etc. 7.62 ans längre räckvidd var ofta onödig för den enskilde soldaten. Skadan på en människa kan man ju spekulera i. Men 7.62 kan ofta bara flyga rakt igenom, medan 5.56 ibland kan råka få spinn och byta riktning inuti kroppen.
Mitt förslag är att man låter:
7.62 Attack/skademod. +2/+3 och räckvidd 400 m
5.56 Attack/skademod. +3/+2 och räckvidd 300 m
Ammunitionen:
Nato använder 7.62×51 i sina gevär H&K G3(AK4), och FN Fal.
7.62 × 39 mm är den typ av ammunition som Sovjet använde i gamla AK-47, det är samma storlek på kulan som Natos 7.62. men mindre hylsa, ’skadan’ skulle kunna räknas som 5.56. Många ombygda AK-47 or, och nyare varianter av geväret som AKM andvänder numera 5.56. (smidigare att byta patroner mellan vapen.)
5.56 x 45 används i gevär som M-16/Colt M4/FN FNC(ak5),
7.62 x 54 Är en specialare som används i bl.a. ryska snipergeväret SVD Dragunov.
Att finputsa vapentabellerna skulle kunna vara en uppgift för kanske medlemmar på Rollspelsforum.