Nekromanti En konstnärlig försiktighetsprincip

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
2012 går hårt åt världen -- hela världen?? -- nej inte riktigt som följande artikel, saxad ur i Washington Post, visar:

[2012] shows both St. Peter's Basilica in Rome and the towering Christ the Redeemer statue in Rio being destroyed, but no Islamic or Jewish sacred landmarks. [...] [E]xpecting to find any theological sensitivity from a Hollywood blockbuster is like expecting to find nutritional value in a jelly donut. On the other hand, there's no doubt that Emmerich was aware of at least some of the theological implications of his work. In an interview before the movie's premiere, Emmerich said the screenplay included the disintegration of the Kaaba in Mecca, Islam's most holy site. "Well, I wanted to do that, I have to admit," Emmerich says. "But my co-writer Harald said 'I will not have a fatwa on my head because of a movie.' And he was right . . . Christian symbols fall apart, but if you would do this with (an) Arab symbol, you would have ... a fatwa, and that sounds a little bit like what the state of this world is. So it's just something which I kind of didn't (think) was (an) important element, anyway, in the film, so I kind of left it out."

Så Rushdie-fatwan har fått sina vidsträckta konsekvenser. Är detta något som har visat sig i rollspel också?

!Paxen

Swashbuckler
Så fånigt, var det inte så att det var någon scen i Armageddon där någon muslimskt helig symbol förstördes? Eller är det fel film jag tänker på? Iaf så blev det väl inget rabalder där (rätta mig någon).

Personligen så skulle inte jag ta illa upp av en sån sak. Visst, jag är ju inte muslim, men dom muslimer jag känner skulle tycka att det var lite coolt att folk "vågar" göra såna saker.

Arfert

Facit
Lycan said:
I rättvisans namn verkar de ju varit lika rädda för judiska kverulanter.
lider ju lite brist på judiska ikoniska byggnadsverk, som en bred biopublik kan identifiera, och som dessutom ser coola ut när de raseras.

Ska väl vara Klagomuren kanske då, med då ryker ju hela tempelberget, inklusive Al-Aqsa-moskén...

Marukusu

Hero
Hade jag varit Emmerich hade jag skitit i alla konsekvenser och släppt ut min vision till biodukarna no matter what. Det är, trots allt, bara på film.

Dessutom blir ju folk som dör mitt i karriären jävligt kända. :gremgrin: