Nekromanti En kort tanke om Eon III

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det här riktas nog mest till Marco och de andra Neogamarna. :gremsmile:

Jag köpte Eon II för tre år sedan drygt och jag tänker inte hymla med att jag tycker det var ett rätt misslyckat köp och att jag inte tänker spela den inkarnationen så länge jag är vi mina sinnens fulla bruk, men det hör egentligen inte hit...
Min fråga gäller framtiden och Eon III som jag mycket väl kan tänka mig att både införskaffa och spela, men kommer det vara någon idé?
Hur stora är skillnaderna mellan de två versionerna och vad är det som kommer att ändras i stora drag?
Kommer jag som missnöjd Eon II-ägare ha någon glädje av Eon III?

För att göra det enklare för er att besvara min fråga så bör jag väl ta upp vad jag ogillar med Eon och vad jag tycker är helt okej med Eon.
Det jag ogillar är de, enligt min erfarenhet, sega och tunga reglerna i stora drag. Både strid och magi känns för mig något otympligt, och lättas det upp så kan jag mycket väl tänka mig att ge det en chans.
Det jag gillar är världen. Den är solid och känns som en helhet (även om jag hört om vissa små felsteg i uppskattning av folkmängd och sådant. :gremwink: ) och magiteorin är rätt tuff, med mer värld i regelboken skulle det helt klart bli mer intressant.
Modulsläppandet kommer fortsätta antar jag, men kommer jag som icke-rik student behöva alla modulerna eller kommer ett knippe nödvändiga, men inte så djupa, stycken att finnas med, så att jag inte behöver modulerna?

Och nej, snälla, jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag trampar på tår, det är absolut inte min mening, och jag vet hur det blir på andra forum här om man trampar på tår. Det enda jag vill är att ha svar på mina frågor om Eon III, så att jag kan ge det en ärlig chans och kanske även tycka om det. Jag är inte intresserad av att diskutera om Eon II är bra eller inte och kommer således inte svara på något sådant.

Pendragon

Swashbuckler
Det jag gillar är världen. Den är solid och känns som en helhet (även om jag hört om vissa små felsteg i uppskattning av folkmängd och sådant. ) och magiteorin är rätt tuff, med mer värld i regelboken skulle det helt klart bli mer intressant.
Eons upplägg är lite åt det klassiska hållet som de första utgåvorna av DoD och D&D kör på, att reglerna är skiljda från världen. Detta funkade faktiskt utmärkt i både AD&D och DoD3 då man fick rätt mycket tips på fantasyvärldsbyggande lite här och var i böckerna. Eon är nåt slags konstigt mellanting, då de glimtar av värld man får se inte är en generisk fantasyvärld som man inbjuds att knåpa ihop själv, utan det officiella Mundana.
I korthet, det hade varit bättre med lite mer information, eller ingen alls (så det bara hade varit ett regelverk). Jag antar Eon Grande Burrito, men den är nog inget som en genomsnittlig
icke-rik student
är så sugen på att skaffa.

Lite annan allmän generell information saknas också i regelboken, nämligen lite värden för vanligt förekommande varelser som inte är avsedda att vara rollspersoner, t ex en vanlig häst.

/Joel - gillar ändå Eon, trots bristerna.

Big Marco

Läskig
En kort presentation av Eon III

Ett stort announcement om Eon III kommer inom kort, men lite kan jag läcka. ,-)

Eon III är kraftigt reviderat, som koncept betraktat. Eon III innehåller i basutförande över 450 sidor med information (varav ca 150 är helt nyskrivna). En stor skillnad från Eon II är att Mundana är inbakad i Eon III, det menas att man får med en spelvärld från start, med monster, standard-SLPer, data för djur, massor av spelar- och spelledartips.

När det gäller reglerna så delar jag inte uppfattningen att reglerna är speciellt slöa. Däremot kan jag inte säga annat än att så som reglerna presenteras gör dem omständliga och svårbegripna här och var. Ett rejält område som har fått ta mycket tid under utvecklingen av Eon III är pedagogiken och presentationen av regler. Sådana saker som läsflöden och begripbarhet har fått fokus. Speciellt stridssystem och skadesystem har blivit genomgångna och har fått en bättre struktur. Magisystemet har gjorts lättare att greppa - egentligen är Eons magisystem inte svårare än att man vanligtvis slår två tärningsslag och sedan är klar, men presentationen i Eon II får det att verka mycket svårare och mer komplext.

En sak kvarstår dock – Eon är Eon, så tillvida att det inte finns levels eller hit points, känslan av vad som är Eon finns kvar, Mundana är fortfarande Mundana.

Detta är en mycket kort preview. Inom kort kommer som sagts ett announcement om Sveriges bästa och största rollspel – Eon, i ny utgåva. Vi har ett datum för utgivning och sannolikheten är mycket hög att det kommer att hållas.

Och, som avslutning, Eon III har inte Keith Parkinsons "Northwatch" som omslag. Ojojoj. ,-)

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: En kort presentation av Eon III

Och, som avslutning, Eon III har inte Keith Parkinsons "Northwatch" som omslag. Ojojoj. ,-)
Det är väll Keith Parkinson som gör (gjort) omslaget, eller? För att den rätta "Eon Känslan TM" skall infinna sig måste det vara Parkinson.Punkt och stor bokstav.

Ludwig

Veteran

Måste man köpa nya moduler pågrund utav uppdateringen av regler? Dels så är jag jäkligt lugn med det nuvarande Eonet. Måste inte ändras så mycket (enligt mig).

/Ludwig stolt.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Ett stort announcement om Eon III kommer inom kort, men lite kan jag läcka. ,-)"

Jag ser fram emot att ni tänker projicera en fem timmar lång Eon III-trailer mot Globen, men jag tror tyvärr inte jag kan närvara så det var bra att du kan läcka lite. :gremtongue:

"Eon III är kraftigt reviderat, som koncept betraktat. Eon III innehåller i basutförande över 450 sidor med information (varav ca 150 är helt nyskrivna). En stor skillnad från Eon II är att Mundana är inbakad i Eon III, det menas att man får med en spelvärld från start, med monster, standard-SLPer, data för djur, massor av spelar- och spelledartips."

Det låter mycket bra, för det var det som retade mig mest när jag inhandlade Eon II. Spel utan värld känns ungefär som paj utan fyllning. Bara pajdegen kan vara god, men tycker man inte om den så är det oätbart.

"När det gäller reglerna så delar jag inte uppfattningen att reglerna är speciellt slöa."

Det kunde jag nästan gissa. :gremwink:

"Däremot kan jag inte säga annat än att så som reglerna presenteras gör dem omständliga och svårbegripna här och var. Ett rejält område som har fått ta mycket tid under utvecklingen av Eon III är pedagogiken och presentationen av regler."

Det var en sådan sak som jag tänkte ta upp i mitt ursprungsinlägg, men struntade i. Nåja, det låter bra det med, speciellt eftersom ni verkar vara inkörsporten för merparten av de nya svenska rollspelarna i Sverige. Om man förenklar läsandet kanske det ger mer flöde i användandet av reglerna. Man kan ju hoppas iaf. :gremwink:

"En sak kvarstår dock – Eon är Eon, så tillvida att det inte finns levels eller hit points, känslan av vad som är Eon finns kvar, Mundana är fortfarande Mundana."

Jupp, det var ju med det i åtanke jag skrev mitt inlägg. Jag är uppriktigt intresserad av Eon III och det inbegriper både Eon och Mundana och skulle det inte vara något för mig hade jag ju lika gärna kunnat köpa något annat. Grejen med Eon II-grundboken var ju att det kändes ogreppbart och inte alls något Mundana (jag hoppar över smaksaken regler nu), något som gjort mig mer besviken för var gång jag tittat i boken.

"Sveriges bästa /../ rollspel"

Mutant? :gremgrin: :gremtongue: :gremwink:

"Vi har ett datum för utgivning och sannolikheten är mycket hög att det kommer att hållas."

Och det där säger absolut ingenting alls om när det kommer. Sätter man utgivningsdatumet till fjärde juli 2059 så kanske man håller det. :gremwink: Nä, skämt å sido, tack för ett helt okej svar. Det rätade ut några frågetecken och höll kvar mitt intresse något, dock är jag inte helt övertygad om att det är min tekopp ännu, men det återstår att se.