Re: Tycker dom ar lite sega...
Barnasoldater var inget bra exempel. När dem är fullvuxna är dem antagligen rätt erfarna och starka för strid.
En Level 10-krigare som började med låg styrka är mycket bättre än en level 1-krigare med hög styrka, alldeles riktigt.
---
Skillnaden mellan oss är att jag vill ha en värld som
blir trovärdig på
riktigt istället för att bli det via någons
direktiv. Precis som du så tycker jag att styrka borde vara viktigt för en krigare, men jag vill att det ska fungera som det gör på
riktigt. I verkligheten är det inte så att folk säger "jag kan inte bli en tjuv för jag är inte tillräckligt smidig" utan de blir tjuvar för att de inte kan få mat på annat sätt. De feta, klumpiga och dumma tjuvarna försvinner ändå. Varför? Jo, för att de är
olämpliga som tjuvar. Samma sak med krigare. De personer som är olämpliga som krigare, de dör.
Därför är de flesta krigare starka.
Så funkar det i en riktig värld. Där får man se sambanden som gör världen trovärdig. En värld där någon sorts mystisk gubbe
i himlen säger att man inte kan bli krigare om man inte kan ta tillräckligt mycket i bänkpress, även om det är den enda utvägen som återstår åt en... Den världen låter helt enkelt inte trovärdig i mina ögon.
Att man inte dör av ett knivhugg, betyder ju inte att spelvärlden är lätt
Vem pratar om "lätt"? Jag är säker på att jag använde ordet "dödlig". I BRP kan vem som helst alltid ha en chans att besegra en överlägsen krigare genom en flaxträff eller ett mycket välplanerat angrepp. Det betyder alltså att loppet inte är kört även om man lirar med en framgångslös rollperson. På samma sätt så kan en enkel småfiende döda den bästa rollperson om han har otur. Det är vad jag menar med "dödligt". Den vanliga uppfattningen är att ju dödligare rollspelet är, desto bättre måste rollpersonen vara (det var bl.a. vad som sades i DoD när det spelet hade gått från generella KP (a la DnD) till ett system med specifika kroppsdelar).
Men... det viktigaste jag skulle säga är detta:
Du skriver att du gillar att spela med bra rollpersoner, och i nästa andetag så skriver du om hur svåra äventyr du spelar. Du gör alltså precis samma sak som jag:
Om de enkla äventyr
jag lirar är lika svåra för mina
dåliga rollpersoner som de svåra äventyr
du lirar med dina
bra rollpersoner, då är ju vi två lika "trovärdiga" båda två:
Mina rollpersoner väljer en olämplig karriär, och dina väljer olämpliga uppdrag. De är lika otrovärdiga båda två, och det är förmodligen därför vi tycker att de är roliga att spela med.