Re: Tycker dom ar lite sega...
"Ett enskilt knivhugg är ju inte den samlade kraften man möter under ett äventyr. Vi spelar nu ett äventyr för levles 1-2 karaktärer (The Crucible of Freya - Necromancer Games). Där ska PC´s storma en borg full med Orcher (18 st), deras hövding (level 2 Barbarian), en Ogre, och 2 spellcasters (1 level 3 Cleric, och 1 level 2 Wizard)."
Om man spelar med sämre karaktärer eller sådana som inte egentligen lämpar sig för den här typen av uppdrag (men för den delen kan vara roliga att spela ändå) så kanske man helt enkelt får hitta en annan lösning på problemet än en frontalattack? Svåra situationer uppmanar till kreativa lösningar och så vitt jag förstår så får rollpersonerna lika mycket xp för att lura eller överlista sina motståndare som att döda dem i närstrid. Riktigt bra karaktärer som är bra på att slåss är kanske bra om man föredrar våldsamma lösningar på de flesta problem men ingen förutsättning för andra sätt att ta sig ur kniviga situationer.
"Ett enskilt knivhugg är ju inte den samlade kraften man möter under ett äventyr. Vi spelar nu ett äventyr för levles 1-2 karaktärer (The Crucible of Freya - Necromancer Games). Där ska PC´s storma en borg full med Orcher (18 st), deras hövding (level 2 Barbarian), en Ogre, och 2 spellcasters (1 level 3 Cleric, och 1 level 2 Wizard)."
Om man spelar med sämre karaktärer eller sådana som inte egentligen lämpar sig för den här typen av uppdrag (men för den delen kan vara roliga att spela ändå) så kanske man helt enkelt får hitta en annan lösning på problemet än en frontalattack? Svåra situationer uppmanar till kreativa lösningar och så vitt jag förstår så får rollpersonerna lika mycket xp för att lura eller överlista sina motståndare som att döda dem i närstrid. Riktigt bra karaktärer som är bra på att slåss är kanske bra om man föredrar våldsamma lösningar på de flesta problem men ingen förutsättning för andra sätt att ta sig ur kniviga situationer.