Jag har en fråga till er alla forumiter, hur många av er föredrar en rollspelsbox till era rollspel? vad jag menar med det är: köper ni hellre en box eller en bok?
Det beror på om det finns anledning till box eller inte. Med det menar jag att om det finns mening med att samla fler saker i en box så föredrar jag det än att köpa sakerna lösa. Säg till exempel att grundreglerna består av mer än en bok, eller att grundreglerna består av flera saker som till exempel att ett särskilt tärningsset eller en särskilt kortlek eller något behövs. Då finns det anledning till att sälja sakerna i box än var för sig - om man ändå behöver alla de här olika sakerna för att kunna spela.
Därmed tycker jag att om det egentligen bara finns en grundbok så köper jag hellre den separat, då helst i hårdpärm, än att jag ska köpa den i en box tillsammans med en massa kul stuff som inte är nödvändigt för att spela. I så fall tycker jag att man ska ha valet att kunna köpa var och en av de prylarna separat.
t.ex: vad jag vet så finns det ett stort antal rollspelsboxar till DoD, inte för att jag har någon
Grejen där är just det som jag sagt; det var nödvändigt att samla flera saker i en box. Drakar & Demoner har i flera utgåvor bestått av flera regelböcker, och då de bara bestod av en regelbok så var det ändå smidigt att skicka med tärningar och formulär, eftersom det på den tiden inte var lika vanligt att folk hade sådant sedan förut. Man kunde inte heller bara dra ut på nätet, söka upp spelets hemsida och skriva ut formulär. En annan tid, andra möjligheter.
Och om du föredrar boxar, vilket spel skulle du vilja se hade rollspelsboxar utgivna? t.ex jag hade viljat se mer Call of cthulhu boxa skapade.. men det är bara vad jag tycker
Åter igen: alla de rollspel som behöver komma med mer än en bok för att vara spelbart.
På detta har vi just ett krux som vi diskuterat många gånger här på forumet, eftersom det här med boxar är ett återkommande ämne. Det är förbaskat dyrt att tillverka/trycka boxar, vilket gör att priset på produkten från en märkbar skjuts. Det gör det också svårare för mindre förlag att leverera sina spel i boxar. ... Så till stor del är det inte bara en estetisk fråga utan snarare en ekonomisk sådan.