Nekromanti En liten novell

entomophobiac

Low Prep High Play
Skrev ihop den här i höstas. Mest som en kul grej, faktiskt. Den skulle behöva en rätt rejäl dos korrläsning egentligen, men varsågoda - om ni orkar läsa.

Marukusu

Hero
Jag fick mig allt ett litet fnitter när jag läste det här:

– Världens barmhärtighet syns, i min mening, på den mänskliga hjärnans omöjlighet att koppla samman allt sitt innehåll. Vi lever på öar av ignorans i mitten av ett evigt svart hav, och det var aldrig tänkt att vi skulle färdas långt. Forskningen, varje gren kämpandes i sin egen riktning, har hittills skadat oss ytterst lite; men en dag kommer sammanlänkandet av till synes orelaterad information leda till så fruktansvärda insikter om vår verklighet, och vår position i den, att vi antingen kommer bli galna av kunskapen eller fly från det dödliga ljuset till lugnet och säkerheten i ett nytt mörkt århundrade.
...någon här har läst introt till Call of Cthulhu :gremgrin:

Jag är väl ingen expert på H.P. Lovecraft, men jag tycker mig kunna se en del likheter i novellens upplägg (inte bara själva storyn alltså, som är klart Cthulhiansk) och en genomsnittlig Lovecraft-berättelse (berättas i jag-form, fokus på det mänskliga fördärvet och människans ignorans/obetydlighet).

Helt ok, får man väl lov att säga, även om jag inte brukar gilla berättelser som utspelar sig i Sverige.
Jag ger novellen en stark 3:a på en skala mellan 0-5.

entomophobiac

Low Prep High Play
...någon här har läst introt till Call of Cthulhu

Haha. Jag har faktiskt läst hela novellen, tro det eller ej. Större Lovecraft fan än Call of Cthulhu, måste jag ju medge. Men rollspelet är helt klart fenomenalt.

Ett ypperligt spel som man sparar till de enstaka tillfällen då stjärnorna står rätt för spelgruppen att spela det...