Nekromanti En liten regelmekanik

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Av någon anledning så har jag den senaste tiden gått runt och funderat på regler. Jag vet inte riktigt varför, men det är lite roligt. Så tänkte jag att det är ganska få rollspel som har bra regler för förgiftning, och då tänkte jag så här.

Ett gifts styrka anges med en tärning, t.ex. att gift X har styrka d8.

Om man blir utsatt för giftet så slår man gifttärningen, och om man slår över sin aktuella HP så får giftet effekt. Det innebär att ju större tärning giftet har, desto farligare blir det, och ju mindre HP du har, desto större är risken att det får effekt (det är bra, eftersom en skadad person rimligen borde vara mer sårbar för giftiga substanser).

Om du slår lika eller under din aktuella HP så neutraliseras giftet.

Vissa gifter finns det motgift till. Då anges hur svårt det är att hitta motgiftet, så att man kan använda någon lämplig färdighet för att hitta det, samt en kostnad om man skulle vilja köpa det. Eventuellt skulle man kunna nöja sig med enbart hur ovanligt motgiftet är och förutsätta att sällsynt motgift är dyrt, medan vanliga motgifter är billiga att köpa. Har man motgift kan man neutralisera giftet utan att behöva slå gifttärningen mot sin HP.

Vi kan ta ett enkelt gift som exempel. Giftets effekt är att du tar skada, då skulle det kunna se ut så här:

Giftormsgift
Styrka: d8
Effekt: 1 HP skada
Motgift: nej
Special: återkommande, gifttärningen slås en gång per stridsrunda tills dess att giftet neutraliserats.

Spelexempel: Barbaren Trogg har 5 HP och blir biten av en huggorm. Spelledaren slår gifttärningen (d8) och resultatet blir 6. Trogg tar en HP i skada. Nästa runda slår spelledaren en femma på tärningen. Trogg som nu bara har fyra HP kvar tar ytterligare ett poäng i skada och är illa ute. Rundan efter slår spelledaren en tvåa på tärningen, och Troggs sargade kropp lyckas till slut neutralisera giftet - vilken tur!

Ett par andra exempel på gifter:

Krymplingsgift
Styrka: d6
Effekt: offret blir lam i benen och kan inte längre gå.
Motgift: sällsynt, dyrt
Special: permanent, om giftet får effekt måste offret få motgift för att botas från förlamningen.

Sömngift
Styrka: d8
Effekt: offret somnar och kan inte väckas.
Motgift: vanligt, billigt
Special: återkommande, gifttärningen slås en gång i timmen tills dess att giftet neutraliserats.

---

Så, vad tycker ni? Jag tycker det blev ganska elegant.

yokowermland

Warrior
Jo det funkar ju bra verkar det som. Känns enkelt och bra. Effekten slår in om man misslyckas med sitt slag.

Ex
Krymplingsgift
Styrka: d6
Effekt: offret blir lam i benen och kan inte längre gå.
Motgift: sällsynt, dyrt
Special: permanent, om giftet får effekt måste offret få motgift för att botas från förlamningen.
om spelaren misslyckas med sitt slag alltså slår över sin HP så blir den lam i benet och förlorar x-antal poäng i smidighet. Här kan man ju laborera med effekter på ett roligt sätt.

Känns faktiskt som om det är ett enkelt och bra system.

Gillar verkligen att ju mer sargad RP är ju svårare att klara sitt motståndsslag.
Lånar det här på test till helgens spelomgång.

Vitulv

B-E Karlsson said:
Lånar det här på test till helgens spelomgång.
Coolt, berätta gärna hur det funkade!

Anchorman

Swashbuckler
Låter väldigt bra!

Ska testa detta nån gång i framtiden

Vitulv

Anchorman said:
Låter väldigt bra!

Ska testa detta nån gång i framtiden
Kul! Som jag skrev tidigare i tråden får man gärna berätta hur det gick :gremsmile:

Unfair

Hero
Gillar systemet, låter simpelt och bra, vilket är viktigt för en sådan här typ av regel, de används sällan och om de är för svåra så improviseras de bara annars.

Vissa gifter är ju tänkta att ha en långvarig effekt, på dem så skulle man kunna ha att när man slå under värdet (och giftet vanligtvis skulle neutraliseras) så förblir man frisk men tärningen försvinner inte, den bara krymper ett steg. Så en d8 blir en d6, en d6 blir en d4, en d4 försvinner, etc. Sådana här gifter kanske man slår typ 1 gång per dag.

Vitulv

unfair said:
Gillar systemet, låter simpelt och bra, vilket är viktigt för en sådan här typ av regel, de används sällan och om de är för svåra så improviseras de bara annars.

Vissa gifter är ju tänkta att ha en långvarig effekt, på dem så skulle man kunna ha att när man slå under värdet (och giftet vanligtvis skulle neutraliseras) så förblir man frisk men tärningen försvinner inte, den bara krymper ett steg. Så en d8 blir en d6, en d6 blir en d4, en d4 försvinner, etc. Sådana här gifter kanske man slår typ 1 gång per dag.
Coolt, annars skulle man ju kunna använda det systemet du beskriver för sjukdomar. Typ samma som för gifter, men med en liten tvist. Ett bra sätt att särskilja de två, utan att ha helt olika mekaniker.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag får nog erkänna att jag inte är så upphetsad över "tärning över aktuell HP"-mekaniken. Jag kan nog uppleva att det förtar själva vitsen med gift, att det är något sneakigt och diskret som svaga men listiga typer kan använda för att få överhanden över fysiskt starkare fiender. Som systemet är nu uppmuntras man ju att först banka en fiende mör för att få upp sannolikheten att giftet ska bita, för att sedan administrera det -- något som inte riktigt passar bilden av den sluga, diskreta giftmördaren.

Ska man se det ur sim- eller realismsynpunkt så kan man ju påpeka att skadan ett gift ger i allmänhet beror på dosens storlek och inte är en inneboende egenskap i substansen som sådan.

Vitulv

Dnalor said:
Jag får nog erkänna att jag inte är så upphetsad över "tärning över aktuell HP"-mekaniken. Jag kan nog uppleva att det förtar själva vitsen med gift, att det är något sneakigt och diskret som svaga men listiga typer kan använda för att få överhanden över fysiskt starkare fiender. Som systemet är nu uppmuntras man ju att först banka en fiende mör för att få upp sannolikheten att giftet ska bita, för att sedan administrera det -- något som inte riktigt passar bilden av den sluga, diskreta giftmördaren.

Ska man se det ur sim- eller realismsynpunkt så kan man ju påpeka att skadan ett gift ger i allmänhet beror på dosens storlek och inte är en inneboende egenskap i substansen som sådan.
Sim-, eller realismsynpunkt är inte något jag bryr mig om, men du har helt klart en poäng med det du skriver i första stycket. Min tanke är väl mest att giftet ska vara "monstergift", snarare än lönnmördargift, men när du nu nämner sneaky giftmördare så inser jag ju att det så klart är ett viktigt element.

Jag tror att just lönnmördare kommer att satsa på dyra, exotiska gifter med kanske en d20 som gifttärning, och som har fler än en effekt (t.ex. både förlama och göra skada), och vars motgift är extremt ovanligt. I lönnmördarfallet så känns det dessutom som att det är något rollpersoner satsar på, och inte spelledarpersoner (det är inget kul om en rollperson dricker ett glas förgiftat vin och dör knall fall).

I rollpersonernas fall kan det ju vara ett äventyr i sig självt att få tag på gift som är så starkt som en d20.

Hunk

Hero
En sak jag gillar med gift är att det är ett verkligt hot även mot fullt friska höglevelrollpersoner. En 10:egradens krigare skall inte gå säker mot en jätteskorpion, men har bättre Save vs. Poison/Fort Save, så risken för omedelbar död är inte lika stor som för en rookie. I ditt system måste skorpionen tugga en hel del på krigaren först för att giftet skall kunna ha effekt på den höggradige (som torde ha mellan 40 och 90 HP beroende på utgåva), vilket gör att skräcken för giftmonster förmodligen blir mycket låg.

Vitulv

Hunk said:
(som torde ha mellan 40 och 90 HP beroende på utgåva)
Vilken utgåva? :gremsmile: Det här är inte till något befintligt spel än så länge.

Hunk

Hero
Vitulv said:
Hunk said:
(som torde ha mellan 40 och 90 HP beroende på utgåva)
Vilken utgåva? :gremsmile: Det här är inte till något befintligt spel än så länge.
Finns det fler än ett rollspel?

Det var nog jag som automatiskt tänkte Pathfinder (men också tänkte att det kunde användas likartat på äldre D&D-utgåvor)... My bad!

Gentemot spel utan HP-ökning i stil med D&D faller nog mina argument platt :gremsmile:.