Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Av någon anledning så har jag den senaste tiden gått runt och funderat på regler. Jag vet inte riktigt varför, men det är lite roligt. Så tänkte jag att det är ganska få rollspel som har bra regler för förgiftning, och då tänkte jag så här.
Ett gifts styrka anges med en tärning, t.ex. att gift X har styrka d8.
Om man blir utsatt för giftet så slår man gifttärningen, och om man slår över sin aktuella HP så får giftet effekt. Det innebär att ju större tärning giftet har, desto farligare blir det, och ju mindre HP du har, desto större är risken att det får effekt (det är bra, eftersom en skadad person rimligen borde vara mer sårbar för giftiga substanser).
Om du slår lika eller under din aktuella HP så neutraliseras giftet.
Vissa gifter finns det motgift till. Då anges hur svårt det är att hitta motgiftet, så att man kan använda någon lämplig färdighet för att hitta det, samt en kostnad om man skulle vilja köpa det. Eventuellt skulle man kunna nöja sig med enbart hur ovanligt motgiftet är och förutsätta att sällsynt motgift är dyrt, medan vanliga motgifter är billiga att köpa. Har man motgift kan man neutralisera giftet utan att behöva slå gifttärningen mot sin HP.
Vi kan ta ett enkelt gift som exempel. Giftets effekt är att du tar skada, då skulle det kunna se ut så här:
Giftormsgift
Styrka: d8
Effekt: 1 HP skada
Motgift: nej
Special: återkommande, gifttärningen slås en gång per stridsrunda tills dess att giftet neutraliserats.
Spelexempel: Barbaren Trogg har 5 HP och blir biten av en huggorm. Spelledaren slår gifttärningen (d8) och resultatet blir 6. Trogg tar en HP i skada. Nästa runda slår spelledaren en femma på tärningen. Trogg som nu bara har fyra HP kvar tar ytterligare ett poäng i skada och är illa ute. Rundan efter slår spelledaren en tvåa på tärningen, och Troggs sargade kropp lyckas till slut neutralisera giftet - vilken tur!
Ett par andra exempel på gifter:
Krymplingsgift
Styrka: d6
Effekt: offret blir lam i benen och kan inte längre gå.
Motgift: sällsynt, dyrt
Special: permanent, om giftet får effekt måste offret få motgift för att botas från förlamningen.
Sömngift
Styrka: d8
Effekt: offret somnar och kan inte väckas.
Motgift: vanligt, billigt
Special: återkommande, gifttärningen slås en gång i timmen tills dess att giftet neutraliserats.
---
Så, vad tycker ni? Jag tycker det blev ganska elegant.
Ett gifts styrka anges med en tärning, t.ex. att gift X har styrka d8.
Om man blir utsatt för giftet så slår man gifttärningen, och om man slår över sin aktuella HP så får giftet effekt. Det innebär att ju större tärning giftet har, desto farligare blir det, och ju mindre HP du har, desto större är risken att det får effekt (det är bra, eftersom en skadad person rimligen borde vara mer sårbar för giftiga substanser).
Om du slår lika eller under din aktuella HP så neutraliseras giftet.
Vissa gifter finns det motgift till. Då anges hur svårt det är att hitta motgiftet, så att man kan använda någon lämplig färdighet för att hitta det, samt en kostnad om man skulle vilja köpa det. Eventuellt skulle man kunna nöja sig med enbart hur ovanligt motgiftet är och förutsätta att sällsynt motgift är dyrt, medan vanliga motgifter är billiga att köpa. Har man motgift kan man neutralisera giftet utan att behöva slå gifttärningen mot sin HP.
Vi kan ta ett enkelt gift som exempel. Giftets effekt är att du tar skada, då skulle det kunna se ut så här:
Giftormsgift
Styrka: d8
Effekt: 1 HP skada
Motgift: nej
Special: återkommande, gifttärningen slås en gång per stridsrunda tills dess att giftet neutraliserats.
Spelexempel: Barbaren Trogg har 5 HP och blir biten av en huggorm. Spelledaren slår gifttärningen (d8) och resultatet blir 6. Trogg tar en HP i skada. Nästa runda slår spelledaren en femma på tärningen. Trogg som nu bara har fyra HP kvar tar ytterligare ett poäng i skada och är illa ute. Rundan efter slår spelledaren en tvåa på tärningen, och Troggs sargade kropp lyckas till slut neutralisera giftet - vilken tur!
Ett par andra exempel på gifter:
Krymplingsgift
Styrka: d6
Effekt: offret blir lam i benen och kan inte längre gå.
Motgift: sällsynt, dyrt
Special: permanent, om giftet får effekt måste offret få motgift för att botas från förlamningen.
Sömngift
Styrka: d8
Effekt: offret somnar och kan inte väckas.
Motgift: vanligt, billigt
Special: återkommande, gifttärningen slås en gång i timmen tills dess att giftet neutraliserats.
---
Så, vad tycker ni? Jag tycker det blev ganska elegant.