Mannen i skogen
Präst
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 1,301
Hur många har prövat följande enkla rollspelslek?
Den kan vara ganska skoj om man har någon timma eller så att slå ihjäl en sen kväll på ett läger eller konvent.
Spelledarstafett
Gruppera er i antal som en vanlig spelgrupp.
Kom överens om en typ av spelvärld som alla är något bekanta med. Kom överens om eventuella regler.
Hitta på varsin rollperson. Rollformulär behövs oftast inte.
Bestäm vem som börjar som spelledare.
Denne börjar spelleda, och dennes rollperson är för tillfället en SLP.
När spelledaren spellett en liten stund skickar den vidare spelledarskapet till nästa person i gruppen, som raskt improviserar en fortsättning på äventyret. Efter en stunds spel skickar denne vidare spelledarskapet igen.
Så fortsätter man ett antal byten som man bestämt på förhand. Mot slutet vill det till att knyta ihop alla lösa trådar som (garanterat) har uppstått under äventyret.
Exempel:
A: Det har börjat regna nu och klipporna blir snabbt ganska hala att gå på. Vad gör ni?
B: Jag tycker vi stannar och söker skydd någonstans.
C+D: Bra idé.
A: Ni hittar faktiskt en grottöppning under en av klipporna. Grottan verka djup nog att rymma er alla.
C: Kanon! Vi går väl in då, djärvt och oförväget och så där.
A: Ni går in i grottan. Byte!
B: Ehrm, jahapp. Ni går in i grottan, ja. Där ser ni en... grott-... målning.
A: Skoj! Vad föreställer den?
B: Svårt att säga... Mmm... (tärningar) Jo, en grott-... björn.
Osv.
En stundtals rätt kul lek, som om inte annat kan användas för att träna upp nya spelledare.
/P.
Den kan vara ganska skoj om man har någon timma eller så att slå ihjäl en sen kväll på ett läger eller konvent.
Spelledarstafett
Gruppera er i antal som en vanlig spelgrupp.
Kom överens om en typ av spelvärld som alla är något bekanta med. Kom överens om eventuella regler.
Hitta på varsin rollperson. Rollformulär behövs oftast inte.
Bestäm vem som börjar som spelledare.
Denne börjar spelleda, och dennes rollperson är för tillfället en SLP.
När spelledaren spellett en liten stund skickar den vidare spelledarskapet till nästa person i gruppen, som raskt improviserar en fortsättning på äventyret. Efter en stunds spel skickar denne vidare spelledarskapet igen.
Så fortsätter man ett antal byten som man bestämt på förhand. Mot slutet vill det till att knyta ihop alla lösa trådar som (garanterat) har uppstått under äventyret.
Exempel:
A: Det har börjat regna nu och klipporna blir snabbt ganska hala att gå på. Vad gör ni?
B: Jag tycker vi stannar och söker skydd någonstans.
C+D: Bra idé.
A: Ni hittar faktiskt en grottöppning under en av klipporna. Grottan verka djup nog att rymma er alla.
C: Kanon! Vi går väl in då, djärvt och oförväget och så där.
A: Ni går in i grottan. Byte!
B: Ehrm, jahapp. Ni går in i grottan, ja. Där ser ni en... grott-... målning.
A: Skoj! Vad föreställer den?
B: Svårt att säga... Mmm... (tärningar) Jo, en grott-... björn.
Osv.
En stundtals rätt kul lek, som om inte annat kan användas för att träna upp nya spelledare.
/P.