Nekromanti En liten stämningsteaser från B&M

"Vinden visslade uppe på klipphyllan och slet tag i de få överlevande männens rutiga klanpläder. Den tunga dimman sveptes sakta undan och drog sin slöja från den scen som hade utspelats. I hela bergpasset på den numera bloddränkta marken låg stupade väldiga krigare från tirakerna, svartfolket. Här och var låg också det som var kvar av de klanmän som gett sitt liv för deras död, varav alla bar blå krigsmålningar. Det hade varit ett klassikt högländarbakhåll, enkelt men mycket effektivt, med ett par klankrigare som lockat in tirakerna i ravinen där angripare från båda sidor hade anfallit dem. Den tjocka dimman, den så kallade Drakens andedräkt, hade kommit som en skänk från ovan och gjort klankrigarna nästintill osynliga. De hade segrat tillfälligt men ännu var det inte över.
På andra sidan passet stod det som var kvar av tirakernas styrka, en stor ansamling mörka högresta gestalter med vapen i hand och rödglödande hatiska ögon. Deras bestialiska vrål ekade mellan bergväggarna och fick de få kvarvarande klanmännen att inse det hopplösa i situationen.
Drakriddaren, Aidann Cìaran sìol Chuana, mannen med de två vassa alviska svärden som ännu droppade av mörkt blod från flertalet dräpta fiender, sa med bestämd röst:
”Vi har inte kommit så här långt för att fly som råttor eller låta oss slaktas som boskap. Låt oss slåss som sanna klankrigare och dö en död värdig att hedra hela Tokon, den stora Draken och dess folk.”
Männen kände övertygelsen i hans ord och höjde än en gång sina vapen och vrålade kampvilligt. Precis innan de skulle rusa mot den fiende som med all säkerhet skulle bli deras död, hörde de en ensam säckpipas klara toner genomljuda luften.
Aidann insåg att skogshuggarna snart skulle vara där till förstärkning och viskade tacksamt vad hans hjärta knappt hade vågat hoppas på: ”En tokon sviker aldrig sitt ord”."

Sebastian - som börjar bli mer eller mindre färdig med texten om tokonfolket

Slarn

Excentriker
Måste helt klart bedöma omslagsbilden. Annars så verkar ju detta av ämnet och stämningstexten att döma bli en högintressant modul, som jag hoppas kunna lägga vantarna på inom en inte alltför avlägsen framtid.

Ezping Orm

Hero
Re: Njae...

Gillar inte alls omslagsbilden och av stämningstexten att döma så har tokon tagit ytterligare ett stort steg mot tråkiga braveheartskottar. Gillar inte att ord som högländare och svartfolk blandas in i Eon, även om det är motiverat (tokons land är ju högt beläget och tiraker är mörkare i hyn än vanarer). Och att låta sminka tokon i blå krigsmålningar känns inte vidare nyskapande.

Men modulen i övrigt tror och hoppas jag mycket på.

//Ezping Orm - tycker att de blåsminkade högländarna borde stannat kvar i Mutant Chronicles.

If you hear any noise,
It's just me and the boys hittin' it.
You gotta hit the band.
Ain't nothing but a party, y'all.
Face it, even your memory banks have forgotten this funk.
Mothership Connection, home of the P.Funk, the Bomb.

Viva barbarromantiken!

Gillar inte alls omslagsbilden
Finns tyvärr inte så mycket jag kan göra åt den saken - din smak är din smak liksom... :gremsmirk:

av stämningstexten att döma så har tokon tagit ytterligare ett stort steg mot tråkiga braveheartskottar
Klart att där finns uppenbara skotteelement i form av whiskey...ehm menar uisigie beatha givetvis, klanpläder, säckpipor osv. men där finns lika många kopplingar till den äldre keltiska kulturen och naturligtvis en hel massa saker som inte har det minsta med varisig skottar eller andra keltiska folk att göra.
Liksom de mesta av Mundanas folk finns där inspiration från vår världs kulturer fast med en tydlig "originalitetstwist" och fantasyfiering.
Så många steg extra åt bravehearttemat har det alltså inte blivit - de uppenbara bitarna fanns ju där redan från början liksom...

Om resultatet sedan är tråkig eller ej är ju naturligtvis upp till dig att avgöra, men personligen måste jag erkänna att jag kommit att bli lite smått förälskad i deras kultur alltmedans jag har burit skrivarstafettpinnen vidare i och med den här boken.

Gillar inte att ord som högländare och svartfolk blandas in i Eon, även om det är motiverat (tokons land är ju högt beläget och tiraker är mörkare i hyn än vanarer)
Personligen gillar jag att folk och annat har olika kallelsenamn i de olika kulturerna beroende på hur de värderas. Ord som "svartfolk" och "högländare" är helt enkelt ett försök från min sida att skapa en säregen kultursfär åt tokon. Benämningarna är ju inte särskilt originella men så är de, som du säger, ändå motiverade och således tycker jag att de kändes passande. Att du sedan inte gillar dem får jag väl helt enkelt leva med... :gremblush:

att låta sminka tokon i blå krigsmålningar känns inte vidare nyskapande
Det är det inte heller. Folk har krigsmålat sig sen hedenhös dagar och numera är det en tradition som hunnit genomlevas i en ofantlig mängd olika kulturer.
Visst hade man kunnat skippa biten med krigsmålningar men då den känns så där "härligt barbarisk" hade iallafall jag inte velat vara utan den.
Det är klart att leran hade kunnat vara grön, brun, röd, rosa eller någon annan färg istället - men ärligt talat hade det bara känts som ett misslyckats försök att få det att verka annorlunda.

Slutligen var det fastställt redan innan B&M att tokon nyttjar krigsmålningar på detta vis (kolla sidan 36 i Alver under avsnittet om Utseende tex.). Att skriva något annat hade alltså varit motsägelsefullt då det stridit mot redan publicerat material.

Men modulen i övrigt tror och hoppas jag mycket på.
Jag också! :gremgrin:

Men ett par varningens ord dock - en massa andra folk i boken (som veddo, rauner, darkener, tosher m.m ) har OCKSÅ inspirerats av vår världs kulturer! Duuuuh liksom... :gremcrazy:

tycker att de blåsminkade högländarna borde stannat kvar i Mutant Chronicles
Det är ett faktum att en cool aspekt av en kultur går att använda mer än gång. Mutant Chronicles har mig veterligen ingen patent på högländarkonceptet och inte ens filmen med liknande titel har det. Således står det världen fritt att bruka det om, och om och om igen tills någon sund människa som du säger: "STOPP - jag kräks snart!" och en mindre sund människa som jag likväl låter det gå i tryck.
Varför? För att synen av vildt anfallandes blåsminkade högländare helt enkelt har etsat sig fast på min näthinna och att denna syn ger mig ståpäls och får mitt omogna pojkhjärta att klappa hårt och känslosamt av den härligt levererade barbarromantiken...

Sebastian - försöker följa sitt hjärta ALLTID även om det leder honom bortom sans och vett! :gremtongue:

Phelan

Hero
Re: Viva barbarromantiken!

Angående stämningstexten. Biten med tjock dimma kombinerat med att dölja folk i en strid fick mig omedelbart att tänka på filmen "Rob Roy" och en av scenerna där. Iofs en bra film, men måste man försöka få med inte bara element från skottar (vilket jag inte lastar dig för, det har ju varit uppenbart från första början), utan även specifika saker från filmer om skottar?

Mvh / Phelan

MovinGalt

Warrior
Jättebra bild och teasertext, kan knappt vänta :gremcrazy:
Bara en fråga också; vem gör illustrationerna till B&M?

/MovinGalt

Hjalle

Swashbuckler
Appropå det...

...kommer man få veta vad det är för tokigt folkslag som förekommer på ett flertal bilder i Spelarens handbok (inte Spelarens bok), som har rakad skalle men en tofs mitt på huvudet? Man måste juh få veta vad detta rör sig om för typer... Eller kanske det bara är samma person. Med en konstig frisyr. :gremtongue:

Inte för att jag vill att modulen ska vara proppfull med information och errata om särdels dåliga moduler(s särdeles dåliga illustrationer...), men om nån som tror sig veta tror sig veta kan han juh alltid framkasta nåt här. Typ.

-Hjalle, nyvaken.

Silvervarg

Warrior

men där finns lika många kopplingar till den äldre keltiska kulturen
Tjaa. Med tanke på hur stort område kelterna bredde ut sig på så finns det väl olikheter men kelterna var ända ganska lika (kelterna bredde ut sig från Svarta havet till Irlands atlantkust, från östersjön till medelhavet, dvs större delen av europa).
Så man kan alltså hoppas på att få se (egentligen läsa om) nakna tokon i strid? Eller de som dopar sig i/dricker ur en kittel magisk brygd för att bli odödliga? Eller att de dricker sina fallna fienders blod och anser huvuden magiska och den viktigaste delen på kroppen (för er som inte vet så finns det keltiska sagor där avhuggna huvuden fortsatt levt efter kroppen dött)? :gremwink:

Aja, jag ser iaf fram emot B&M oavsett hur det slutar... nästan..

Silvervarg gillar kelter och tror tokon kan bli ännu grymmare med keltinslag :p

Biten med tjock dimma kombinerat med att dölja folk i en strid fick mig omedelbart att tänka på filmen "Rob Roy" och en av scenerna där. Iofs en bra film, men måste man försöka få med inte bara element från skottar (vilket jag inte lastar dig för, det har ju varit uppenbart från första början), utan även specifika saker från filmer om skottar?
Tyvärr har jag inte sett filmen Rob Roy (även om jag fått den rekomenderad för mig) så jag har inget direkt att jämföra med vad gäller just den.
Inledningsscenen baseras faktiskt på en av mina kampanjer jag spelleder där en av spelarna spelar just Aidann Cìadan sìol Chuana. Han har ett relativt högt värde i Qadosh och innan striden bad han till Draken om hjälp och strax därefter dock dimman upp - det kan alltså ha varit frågan om ett gudomligt ingripande.
Scenen bygger alltså INTE på en film om skottar utan på en spelad äventyrskampanj kallad "Drakens barn" om bla. tokon där huvudtemat är ett kommande storkrig mot Thalamur. Eventuella kopplingar till filmer är liksom bara en olycksalig (?) tillfällighet.

Just inslaget om dimma som döljer soldater i strid ett tema som förekommit mer än en gång i historien, även den utan skottar - till och med vår svenska historieskrivning har ju ett par kända exempel på detta. Min inspiration kommer snarare från vår världs historik - och jag misstänker att även skaparna till filmen Rob Roy låtit sig inspireras av denna.

För övrigt, angående rippar från filmer, så FINNS det faktiskt en sak som jag kan erkänna direkt att det är hämtat från en film - nämligen benämningen på dimman som "Drakens andedräkt". Jag villas minnas att det är vad Merlin beskriver dimman som när han framkallar denna åt Uthor Pendragon i en av filmen Excaliburs scener. Nu var det iofs år sedan jag såg den så jag minns inte de exakta omständigheterna kring detta, men just benämningen "Drakens andedräkt" minns jag och den snodde jag i ärlighetens namn då det är ett uttryck som är som klippt och skuret för tokon. Hela Tokon hyser nämligen väldigt frekvent dimma vilket givetvis av tokons trors ha och göra med Drakens starka närvaro i landet.

Sebastian - som anser att inspiration från filmer eller böcker absolut inte är något fel så länge det görs på ett "snyggt sätt"

Tofsar på rakade huvuden

...kommer man få veta vad det är för tokigt folkslag som förekommer på ett flertal bilder i Spelarens handbok (inte Spelarens bok), som har rakad skalle men en tofs mitt på huvudet?
Har inte haft en tanke på att det finns en sådan person i den boken men så är det också just den boken en mycket oanvänd eonbok i min bokhylla.
Skulle dock tippa på att han är en raun men du får la ta och fråga Ymir om den saken då det är han som hållt i pennan vad gäller raunerna.

Tokon + kelterna = sant?

Tjaa. Med tanke på hur stort område kelterna bredde ut sig på så finns det väl olikheter men kelterna var ända ganska lika (kelterna bredde ut sig från Svarta havet till Irlands atlantkust, från östersjön till medelhavet, dvs större delen av europa).
Jag vågar påstå, utan att vara någon expert på området, att de likväl måste ha haft massa kulturella skillnader. Ett så omfattande område med den tidens komunikation är helt enkelt dömt att utmynna i kulturell mångfald. Att sammanfatta keltena under en och samma tolkningsmall förefaller mig således mycket svårt. De keltiska folken pikterna, skoterna och irierna, som likväl bott förhållandevis nära varandra, har ju en del tydliga skillnader från varandra i fråga om kulturellhärstamning.

Så man kan alltså hoppas på att få se (egentligen läsa om) nakna tokon i strid? Eller de som dopar sig i/dricker ur en kittel magisk brygd för att bli odödliga? Eller att de dricker sina fallna fienders blod och anser huvuden magiska och den viktigaste delen på kroppen (för er som inte vet så finns det keltiska sagor där avhuggna huvuden fortsatt levt efter kroppen dött)?
Sådana beskrivningar passar hyffsat bra in på hur jag hade tänkt mig tokons anfäder - det så kallade Drakens folk. En förmodad tydlig kvarleva av dessa finns dock kvar i drakskogarna där det så kallade "utvalda folket" lever.
Andra tydliga inslag är uppförda stencirklar, monoliter och liknande. Detta är ju också element som bottnar i den tidiga keltiska kulturen och har mindre att göra med just skottar.
Likaså en del lokal gudadyrkan där man dyrkar skugglandsväsen (väsen från skugglandet dvs. "älvariket") vilket också leder tankarna till den tidigare keltiska kulturen.

Sebastian - som också gillar den keltiska kulturen

rax

Swordsman
Re: Gäsp!

OK, nu ska jag vara toknegativ. Sorry.

Här finns inget som inspirerar mig öht. Alls. Krigsmålade skotska barbarrippar har gjorts, setts och spelats hur många gånger som helst förut i böcker, på film och i rollspel. Nu finns det ju inte så mkt du kan göra åt det, eftersom tokon är stöpta i den mallen sedan Consaber-boken, men ett försök att göra något lite annorlunda hade iaf varit trevligt.

Två saker i stämningstexten irriterar jag mig på lite extra: drakriddaren med de två alviska svärden och beskrivningen av tirakerna. Istället för en "vanlig" tokonsk klanledare så har vi den mystiske superduperriddaren med (hur mkt kliché kan det bli) två alviska svärd med vilka han slaktar orcher till höger och vänster. Jag hoppas och tror att en sådan drakriddare skall föreställa ett undantag i den tokonska kulturen och isf tycker jag att han är helt malplacerad i stämningstexten. En sån text bör inte belysa coola undantag, utan det som är typiskt för det tokonska samhället. Ge oss istället en hederlig tokonsk krigsledare, beväpnad med vanliga tokonska vapen !

Sedan är det som sagt tirakerna. Här framställs de då återigen som klassiskt onda, korkade, bestialiska orcher. I alla Eons stämningstexter så ska de också nyss ha slaktats i drivor av "våra hjältar". Tirakerna känns alltmer som en klassisk "orc horde" till beteendet och framställningen. Urtrist, säger jag bara.

Ett enkelt förslag vore att byta ut tirakerna mot någon annan motståndare - kanske högfärdiga sabriska riddare eller disciplinerade thalaskiska infanterister? Så, sammanfattningsvis - en stor gäspning från min sida. Sorry.

/Rax

Krille

Super Moderator

Instämmer med vartenda ord. För min del är det ännu ett tecken på überfieringen av Eon som i stort sett bidrog till att jag slutade med det.

Menmen, jag ska inte helt döma ut boken innan jag har läst den. Men stämningstexten är bara fel.

Ett tips, "den så kallade drakens andedräkt" - stryk, "den så kallade". Det lät bara tokfel. Det är dumt med antropologilektioner i stämningstexter. Vidare, "klassiska högländarbakhåll" - stryk högländarna. Klassiska bakhåll låter mindre ripp. Det räddar inte texten från resten av überheten, men det räddar den i alla fall någorlunda från ursunkiga författare.

Pendragon

Swashbuckler
Förutom att jag inte gillar stämningstexten det minsta (fast den kritiken överlåter jag till Rax och Krille) så är jag inte fasligt glad i omslaget heller. Hade hellre sett klassiska "North Watch" som omslag (för de oinvigda var det omslagsbilden till Eon 1&2).

Vad det gäller stämningstexten så vete faen ens om den går att rädda. Större delen av alla de problemen den är behäftad med har redan tagits upp i tråden och jag kommer inte spontant på något ytterligare. Jag råder er nog att inte lägga ner nån möda på att skriva om det. Dumpa skiten och skriv nåt annat istället. Det lär knappast råda nån brist på kandidater bland frilansarna.

/Joel

Ang. stämningsscenens berättigande

OK, nu ska jag vara toknegativ. Sorry.
No problemo - så länge du behärskar konstruktiva kritikens konst har du mitt seriöst lyssnande öra!

Här finns inget som inspirerar mig öht. Alls.
Således hör du uppenbarligen inte till kategorin av mer "lättflirtade" läsare. Synd för dig, för att låta sig inspireras, även av en text man inte gillar till 100%, kan annars vara värdefullt då det exempelvis kan ge äventyrsuppslag som spelledare eller inspiration till vad man vill göra för rollperson som spelare.

Krigsmålade skotska barbarrippar har gjorts, setts och spelats hur många gånger som helst förut i böcker, på film och i rollspel. Nu finns det ju inte så mkt du kan göra åt det, eftersom tokon är stöpta i den mallen sedan Consaber-boken, men ett försök att göra något lite annorlunda hade iaf varit trevligt.
Du menar att INTE utgå från det som redan fanns skrivet? Nej tack isåfall! Av skäl som jag trodde var ganska uppenbara...

Istället för en "vanlig" tokonsk klanledare så har vi den mystiske superduperriddaren med (hur mkt kliché kan det bli) två alviska svärd med vilka han slaktar orcher till höger och vänster.
Hur många mystiska tokonska superduperriddare med alviska svärd känner du till iom att du menar att det är en klycha?

Jag hoppas och tror att en sådan drakriddare skall föreställa ett undantag i den tokonska kulturen och isf tycker jag att han är helt malplacerad i stämningstexten.
Yepp han är ett undantag vilket gör att jag delvis kan hålla med dig i att han kanske inte är represantativ. Dock så råkar han vara en av tokons största hjältar och således inte en tokonsk medel-McSvensson. Dessutom är han hämtat från en av de kampanjer jag spelleder där en av spelarna spelar nämnda personlighet - scenen fanns således redan i mitt huvud vilket förmodligen också var anledningen till att jag valde just den.

En sån text bör inte belysa coola undantag, utan det som är typiskt för det tokonska samhället.
Vapnen är la det enda tydliga undantaget, även om det naturligtvis förekommer alviska vapen hos tokon, i egenskap av att vara intim granne med alvriket (särskilt vad beträffar Chuanaklanen som tom. lever bitvis inne i Alarinn).

För övrigt visar texten enligt mig tydliga tokonska ingredienser - klankrigare, hat mot svartfolk, dö för sin heder, mytologisk syn på dimma, klanpläder, krigsmålningar, stridstaktik, tro på Draken, att inte svika sitt löfte m.m.

Men du anser alltså att detaljen med vapnen (vilka trots allt förekommer i tokon) samt striden mot tirakerna (vilket också inte är särskilt ovanligt i tokon) är såpass störande att de borde censureras?

Ge oss istället en hederlig tokonsk krigsledare, beväpnad med vanliga tokonska vapen !
Han är en hjälte helt enkelt och således är han inte att betrakta som en vanlig hederlig tokonsk krigsledare - då hade förmodligen inte klanmännen lyckats med sin bedrift.

Sedan är det som sagt tirakerna. Här framställs de då återigen som klassiskt onda, korkade, bestialiska orcher.
Yepp och det är för att texten framförallt är skriven ur tokonmännens synvinkel - den är alltså partisk vinklad vilket inte är så konstigt då den är menad för ett kapitel som handlar om just dem.
Om jag hade skrivit texten ur tirakernas synvinkel hade jag naturligtvis lyft fram andra bitar - som exempelvis sorgen och vreden över alla vapenbröder som fegt nedgjordes i skydd av dimman av de usla männen i rutiga kjolar... :gremtongue:

Ett enkelt förslag vore att byta ut tirakerna mot någon annan motståndare - kanske högfärdiga sabriska riddare eller disciplinerade thalaskiska infanterister?
En god idé faktiskt men då hade inte texten stämt överens med vad som finns med i den skrivna texten om Aidann Cìaran - vilken genom sin bedrift tom. väkte H M Konungen av Consabers intresse. Alltså kommer jag att behålla biten med tirakerna.

Så, sammanfattningsvis - en stor gäspning från min sida.
Visserligen lyckas du belysa det hela på ett relativt konstruktivt sätt men just nonchalansen i en sådan gest uppskattas inte. Skriv en bättre text själv istället så skall jag se till att vara ett bättre föredömme själv vad gäller att framföra min kritik till dig på ett mindre noncahlant sätt dvs. att bespara dig gäspningarna!

Sebastian - som i regel bara brukar gäspa om han är trött eller om han medvetet vill provocera någon annan genom att på så vis uttala sitt ointresse

Det räddar inte texten från resten av überheten, men det räddar den i alla fall någorlunda från ursunkiga författare.
Jag får tacka så mycket för förolämpningen vilken plötsligt fick mig att ångra den respekt jag försökte visa dig som upphovsman till tokon, genom att försöka vara det du redan skrivit om dem så trogen som möjligt (vill minnas att du själv exempelvis använder termen högländare på iallafall ett av ställena i din text om tokon).
Men jag får väl helt enkelt ha överseende med dig - du är ju trots allt inte känd för din finkänslighet här på forumet...