Nekromanti En liten stämningsteaser från B&M

Helmgast
Självklart adasier i Barbarer & människofolk

Jag vet inte hur mycket, men jag gissar på 6-8 sidor. Josephine Rosén ( Jade här på forumet) har skrivit texten som sedan bearbetats något av Neobossen Carl Johan.

Jaggernaut

Hero
Re: Omstart

Tråkigt. Den tokonska kulturen står och faller alltså med sina hjältar? Vanliga tokonska klankrigare är så dåliga på att slåss eller tänka ut en vettig taktik att de inte klarar av tiraker - som inte har någon taktik?

Det är väl inte så mycket på att de är dåliga på slåss eller tänka ut taktiker själva utan det som gör att hjälten verkligen behövs vid sådana situationer är att de oftast höjer moralen hos krigarna. Utan hjälten är det väl troligt att gett upp och gått hem istället eller något sådant.

Egentligen behöver hjälten inte alls vara speciellt taktist kunnig, men då är det ganska bra att ha någon annan som kan sådant, utan denne fungerar som moralhöjande och kan vara nödvändiga vid sådana tillfällen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ajajaj

Med tanke på vilka känslor den här tråden upprört så kan man nog konstatera att det inte alltid är så lätt att vare sig skriva stämningstexter eller ta emot kritik. Och att inget forum här är befolkat med fanatiska ja-sägare, inte ens sådana som är officiella och starkt knutna till något specifikt rollspel. Personligen tycker jag att det är bra att spelets eget forum är en plats för diskussioner och utvecklingsarbete och inte bara en passiv anslagstavla för Neogames.

Vad kan vi då säga om den lilla text vars syfte är att ge en bild av ett folk och deras seder samt kanske även bidra med lite inspiration? Den version av tokon som den förmedlar är i alla fall ingen som jag själv skulle använda mig av. Pseudokelter/skottar finns det redan gott om inom fantasyn som det är. För att inte tala om tappra riddare, lömska omänskliga monster och hopplösa underlägen som vänds till seger. Men vem vet, texten i övrigt kanske går stick i stäv med inledningen trots att också den skrivs av samma person? :gremsmile:
För en tid sedan skrev jag ett inlägg där jag undrade vart Eon var på väg egentligen. Det mesta tyder på att Neogames har börjat fjärma sig ifrån det Mundana som jag först förälskade mig i och så även denna text. Inget ont i det, nya författare för med sig nya visioner. Men det betyder antagligen att jag på sikt kommer att upphöra med mitt Eon-spelande eller åtminstone mitt modul-köpande.

Re: Ajajaj

Personligen tycker jag att det är bra att spelets eget forum är en plats för diskussioner och utvecklingsarbete och inte bara en passiv anslagstavla för Neogames.
Absolut - vilket också är anledningen till att jag vistas här i den mån jag gör.

Men vem vet, texten i övrigt kanske går stick i stäv med inledningen trots att också den skrivs av samma person?
Risken/chansen finns ju naturligtvis men själv vågar jag inte försöka uttala mig objektivit om detta. Du får helt enkelt ta och läsa texten när den hamnar i tryck och dra din egen slutsats då (eller fråga Ymir eller Avatarex som fått agera bollplank och korrare).

Sebastian - som äntligen är färdig med sin kapitel i boken

Enshadi

Warrior
Jag har både kritik och beröm faktiskt.

Det enda kritiska jag ser är att det handlar om strid. Det är inte vidare stämningsfullt att läsa om strid. Jag tycker intressanta stämningstexter behandlar miljöer, en disskussion eller en häftig beskrivning av någon stor personlighet i Mundana (exempelvis teasern till kapitlet Lägre vandöda i V&N).

Dessutom blir jag väldigt osäker så fort jag ser ordet rustning. Då kopplar jag det direkt med tunnplåt och tycker att så lite folk som möjligt ska bära detta plagg. Det känns däremot rätt snopet då väldigt många beskrivna karaktärer bär rustningar som hämtade från Dungeans and Dragons. Stod inget om detta i din stämningstext men skulle bara upplysa om detta eftersom jag sett det allt för många gånger.

Jag vill ge stor beröm för bilden. Den är äckligt stämningsfull och en baksida om vad den handlar om kanske skulle vara lämpligare. Dessutom verkar faktan vara lovande. Blåa tatueringar, någon har sett ett par timmar på Braveheart. Är det skottar tokonerna ska likna. Jag drog den skilldringen själv nämligen men är osäker. Dessutom är beskrivningarna bra men som sagt gillar jag inte stämningstexter om strid.

Vad är det för drakriddare förresten? Av namnet att döma är det en léaramalv men vad gör han däruppe? Och varför kallas han drakriddare?

Dessutom blir jag väldigt osäker så fort jag ser ordet rustning. Då kopplar jag det direkt med tunnplåt och tycker att så lite folk som möjligt ska bära detta plagg.
En rustning är ett slags skydd som du bär på din kropp. Om det sedan är fråga om läder eller metall kan variera.

Så här definerar exempelvis Focus uppslagsbok en rustning som:
" rustning tung skyddsdräkt av metall- el. läderplattor som krigare anv. under medeltiden."

En rustning måste alltså inte nödvändigtvis vara gjord av metall!

Blåa tatueringar, någon har sett ett par timmar på Braveheart. Är det skottar tokonerna ska likna. Jag drog den skilldringen själv nämligen men är osäker.
Fråga Krille då det är han som är upphovsman till tokonfolket - jag bara utvecklade konceptet vidare.

Jag vill ge stor beröm för bilden. Den är äckligt stämningsfull och en baksida om vad den handlar om kanske skulle vara lämpligare.
Kul att du gillade bilden. Dock så är det inte jag som valt den utan de på neokontoret. Texten som jag bjussade på är inte tänkt att stå på baksidan utan var tänkt som inledningstext till ett kapitel behandlandes just tokon.

Vad är det för drakriddare förresten?
En så kallad "drakriddare" (är inte den sanna benämningen utan bara hur de omnämns i folkmun) är en medlem i Drakens Bröder, vilket är en riddarorden i norra Consaber utan riktiga riddarordensprivilegier med starka band till den gamla tron.

Av namnet att döma är det en léaramalv men vad gör han däruppe?
Han är en tokon och han befinner sig där för att han vill förhindra tirakerna från att tåga in i Consaber och plundra en massa försvarslösa byar. Därför samlade han ihop så många tokons som möjligt och överföll tirakerna på det vis texten beskriver.

Sebastian - informerar

Den dära...

Veteran
Nog med tiraker

Vill nog inte påstå att jag håller med dig till hundra procent. Mycket är det som du nämner att detta inte direkt är en stämningstext unik i sitt slag. Att man slänger med skottar rör mig inte, tvärtom tycker jag att de passar in i en värld som Mundana.

Däremot överdrifter och helbestämda klychor har jag lite svårt för:
- Överdimmensionella tvåhandssvärd
- Drakar i alla regnbågens färger
- Sjukt mycket gullighet
- överdriven fighting
- Magi i vardagen
- stereotypa ondskefulla krigsmaskiner

Nu vill jag inte påstå att eon lyckats skaffa sig någon av dessa utmärkelser. Enligt mig håller de en god balans mellan hög och lågfantasi. Deras drakar är varierande, gulligheten tar ibland sitt avbrått av demonkulter och skändande stråtrövare.
fightingen är absolut inte överdriven (förutom en del av vapnena och det lilla stycket om stridsvisioner i Eon III spelledarens guide).
Magin är mycket väl utformad och bra. Jag ser helst Eon som en seriös blandning av en massa olika rollspel; Lite västmark, några smulor high, lite matiné och med en strimma tolkien som grädden på moset.

däremot den sista punkten...
Jag är otroligt lycklig över tirakboken när den kom som gav tirakerna lite mer personlighet, men jag gillar däremot inte när man använder dom som (citerar Rax) "klassiskt onda, korkade, bestialiska orcher". Detta är något man får ändra på i mitt tycke. Jag menar det finns gott om tänkbara fiender (vad är det för fel på klassiska stråtrövare till exempel?)

Vill nog påpeka att jag i synnerhet hellre gillar stämningstexter i andra rollspel såsom Western eller DoD men å andra sidan vem fan katogariserar en modul efter en stämningstext (skall jag säga :gremconfused:). I varje fall tycker jag det här är ett litet problem för tillfället och heller inget man behöver smågråta över sålänge innehållet håller samma kvalité och man tar ett rejält avstånd från tirakslakt är jag nöjd.

Ha det gôtt

Den dära...

Veteran
Nog med tiraker

Vill nog inte påstå att jag håller med dig till hundra procent. Mycket är det som du nämner att detta inte direkt är en stämningstext unik i sitt slag. Att man slänger med skottar rör mig inte, tvärtom tycker jag att de passar in i en värld som Mundana.

Däremot överdrifter och helbestämda klychor har jag lite svårt för:
- Överdimmensionella tvåhandssvärd
- Drakar i alla regnbågens färger
- Sjukt mycket gullighet
- överdriven fighting
- Magi i vardagen
- stereotypa ondskefulla krigsmaskiner

Nu vill jag inte påstå att eon lyckats skaffa sig någon av dessa utmärkelser. Enligt mig håller de en god balans mellan hög och lågfantasi. Deras drakar är varierande, gulligheten tar ibland sitt avbrått av demonkulter och skändande stråtrövare.
fightingen är absolut inte överdriven (förutom en del av vapnena och det lilla stycket om stridsvisioner i Eon III spelledarens guide).
Magin är mycket väl utformad och bra. Jag ser helst Eon som en seriös blandning av en massa olika rollspel; Lite västmark, några smulor high, lite matiné och med en strimma tolkien som grädden på moset.

däremot den sista punkten...
Jag är otroligt lycklig över tirakboken när den kom som gav tirakerna lite mer personlighet, men jag gillar däremot inte när man använder dom som (citerar Rax) "klassiskt onda, korkade, bestialiska orcher". Detta är något man får ändra på i mitt tycke. Jag menar det finns gott om tänkbara fiender (vad är det för fel på klassiska stråtrövare till exempel?)

Vill nog påpeka att jag i synnerhet hellre gillar stämningstexter i andra rollspel såsom Western eller DoD men å andra sidan vem fan katogariserar en modul efter en stämningstext (skall jag säga :gremconfused:). I varje fall tycker jag det här är ett litet problem för tillfället och heller inget man behöver smågråta över sålänge innehållet håller samma kvalité och man tar ett rejält avstånd från tirakslakt är jag nöjd.

Ha det gôtt

Pendragon

Swashbuckler
En detalj...

Blåa tatueringar, någon har sett ett par timmar på Braveheart. Är det skottar tokonerna ska likna.
Nja, nu var det ju egentligen att blåfärgen var snarare något pikterna använde ett bra tag tidigare. För exempel på det, se 'Kung Arthur'.

/Joel