Nekromanti En liten tråd för stämningsmusik/soundscapes och liknande SL-verktyg

Tänkte starta en tråd där vi delar videos, ljudlänkar och liknande där musik/ambient tracks/soundscapes/ljudeffekter kan användas av Spelledare som nyttjar sådant för spelsessioner. Nämn gärna några ord om vilken rollspelsgenre, händelser, settings eller liknande ni kanske hade tänkt att musiken och ljuden skulle kunna passa till. Personligen skulle jag vara tacksam om valen kanske var lite av den mer obskyra sorten (t ex inte inledningsmotiven från Jaws eller Star Wars som varje kotte har hört). Jag börjar med en näve exempel, så får vi se om det kan vara embryot till en användbar SL-tråd:

Kodord: Melankoli, gotiska spökhistorier

Kodord: 80-talsslasher, retro (tyvärr finns inte Brad Fiedels lysande soundtrack från Just before dawn i bättre kvalité)

Kodord: 80-talsskräck

Kodord: WESTERN (När vi spelar Western IV har alla RP varsitt ledmotiv. Det här skulle kunna vara något sådant)

Kodord: Västernuppgörelse eller mer nutida karate/kungfu-uppgörelse likt Lone Wolf McQuade. Episkt skit iallafall.

Och sist, men inte minst:

Kodord: Fantasy, vikingar, Torshem

Ja, här var det ju stor entusiasm. Jag kan iallafall rekommendera youtubekanaler som Sword Coast Soundscapes (fantasy ambience), Cryo Chamber och Iron Cthulhu Apocalypse (dark ambient), VictrolaJazz (1920-talsmusik på autentiska grammofoner, kanon till Call of Cthulhu) samt alla avslappningskanaler med naturljud som fågelsång, åskoväder, etc.

Denna kan med fördel användas till t ex nya Kult eller om du vill uppleva sann skräck inför sänggåendet.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Stämningsmusik är min grej! Har så många timmar spellistor för alla möjliga spel. Blir mycket John Carpenter på de listorna och framförallt The Fog, Prince of Darkness och In the Mouth of Madness är klockrena till Call of Cthulhu, ihop med Morricones musik till The Thing och Christine passar fint till Ur Varselklotet.

För de som spelar Ur Varselklotet tänker jag skamlöst plugga min egna musik, skriven just för att användas som
bakgrundsmusik till det spelet (plus lite John Carpenter-covers):
https://www.soundcloud.com/gabrielle-de-bourg

gabrielledebourg;n321924 said:
Stämningsmusik är min grej! Har så många timmar spellistor för alla möjliga spel. Blir mycket John Carpenter på de listorna och framförallt The Fog, Prince of Darkness och In the Mouth of Madness är klockrena till Call of Cthulhu, ihop med Morricones musik till The Thing och Christine passar fint till Ur Varselklotet.

För de som spelar Ur Varselklotet tänker jag skamlöst plugga min egna musik, skriven just för att användas som
Soundtracket till Alien funkar också fint till Call of Cthulhu. Men jag brukar kombinera både musik och ljudeffekter via en DAW som Reaper och sedan via den gamla Mutant UA Soundmixern. Jag ska kolla in din musik här nu, förresten.

Du som är Carpenter-fan har säkert hört hans unreleased themes (finns på Youtube) samt kanske den här cover-pärlan:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Grisodlar'n;n321929 said:
Du som är Carpenter-fan har säkert hört hans unreleased themes (finns på Youtube) samt kanske den här cover-pärlan:
Tänker du Lost Themes, hans två synthalbum från 2015 och 2016 så utan tvekan, de snurrade idag hos mig. Stort fan av dem och har ofta med dem.

Och ja, Carpenter-fan är jag verkligen. För exakt tre år sedan såg jag honom i Barcelona med en hemmatryckt They Live-tisha och omnämndes som ”svenskt superfan” som inte kunde hålla sig från att skrika den klassiska ”I have come here to chew bubblegum and kick ass” i DNs recension.

Jag lyssnade lite som hastigast och tyckte Drone of Dread hade rätt fin creep-faktor som jag ofta eftersöker. Många av de tidigare låtarna i listan lät lite mer åt Jan Hammer-hållet. Men han kanske är en inspirationskälla också? Jag gillar inte honom direkt, även om jag är svag för Crockett's Theme.

På tal om stämningsljud för skräck, låt oss inte glömma det här. Creepy stuff om man har det lågt i bakgrunden:

Mars låter rätt bra också, skumt men inte för störande.

gabrielledebourg;n321930 said:
Tänker du Lost Themes, hans två synthalbum från 2015 och 2016 så utan tvekan, de snurrade idag hos mig. Stort fan av dem och har ofta med dem.

Och ja, Carpenter-fan är jag verkligen. För exakt tre år sedan såg jag honom i Barcelona med en hemmatryckt They Live-tisha och omnämndes som ”svenskt superfan” som inte kunde hålla sig från att skrika den klassiska ”I have come here to chew bubblegum and kick ass” i DNs recension.
Kul att höra. Goblin då? Gillar du deras musik? Jag är ett stort fan av Argento och italiensk skräck överhuvudtaget. Anima Morte heter en svensk grupp som gör lite Goblin/italiensk-inspirerad musik för övrigt.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Grisodlar'n;n321931 said:
Jag lyssnade lite som hastigast och tyckte Drone of Dread hade rätt fin creep-faktor som jag ofta eftersöker. Många av de tidigare låtarna i listan lät lite mer åt Jan Hammer-hållet. Men han kanske är en inspirationskälla också? Jag gillar inte honom direkt, även om jag är svag för Crockett's Theme.
En del är ganska Jan Hammer, delvis då jag behövde skriva en Jan Hammer-grej för en podd. Och ibland för att det är
kul. Tror du kan digga Prophets of Doom: creepfaktor max.

Gillar Goblin! Såg deras första Sverigespelning på Kraken, bra skit! Gjorde en Suspriria-cover på gitarr back in the day också.

entomophobiac

Low Prep High Play
Brukar ha en hel del dark ambient av olika slag. Bland annat sånt som brukade vara signerat gamla Cold Meat Industry. Megaptera, Raison D'être, Sephiroth, Atrium Carceri, etc. För många för att listas.

Brukar sätta iordning en lista med Background, en lista med Tension, och en lista med Action, just nu. Men det beror rätt mycket på vilket spel.

Många TV-spel kan ju ha musik som är väldigt pampig också. Har exempelvis använt en hel del Bloodborne i Action-listan:

https://www.youtube.com/watch?v=ICSk8-pJkX8

gabrielledebourg;n321934 said:
En del är ganska Jan Hammer, delvis då jag behövde skriva en Jan Hammer-grej för en podd. Och ibland för att det är
kul. Tror du kan digga Prophets of Doom: creepfaktor max.

Gillar Goblin! Såg deras första Sverigespelning på Kraken, bra skit! Gjorde en Suspriria-cover på gitarr back in the day också.
Tack för tipset. Ska kolla vad jag kan hitta med dem. Här är för övrigt ytterligare ett fint exempel på vad man kan ha i bakgrunden när man lirar något skräckrollspel:

Khan

Kondottiär
Jag är otroligt förtjust i Carpenters musik, men upplever att den är alldeles för specifik för att funka som bakgrundsmusik. En hel del musik från film och spel är så kopplad direkt till det den hör ifrån. Jag har försökt använda musiken från Halloween när vi spelar skräck, men det slutar bara med skämt om Michael Myers, även om det inte är det ikoniska temat.

Själv är jag mer och mer förtjust i de många miljöljud (soundscapes) man kan hitta på youtube. Det går rätt fort att söka på "ekande isgrotta", "regnskog", "porlande bäck" eller liknande och få en bra stämning via ljud snarare än musik. Ovanpå det går det att lägga musik om man vill, men att höra ljuden från en tyst skog om natten, med en bris i knakande grenar, hoanden från en uggla långt bort och allt annat som hör till sätter igång något i mig, som nästan är mer direkt än vad man får från bra musik. Det ger stämning rakt in i reptilhjärnan.

Zire

Swashbuckler
Har aldrig fått det att fungera bra med stämningsmusik som ligger igång i bakgrunden under hela spelmötet, och att spela utvalda melodier passande för situationen har varit för fippligt och kostat mer än vad det smakat. Men efter några möten i vår tidigare kampanj Vargstål så diskuterade vi att vi borde ha en signaturmelodi som vi kunde spela upp före varje spelmöte.

Lite på skoj spelade jag denna som jag hittade via en snabb googling:

Vi spelade troget upp den inför varje spelmöte som en "nu börjar vi" signal, även om jag inte tog det seriöst i början. Saken är den att efter ett tag så började den verkligen bli vår melodi. Den fungerade alldeles utmärkt för att flytta sig mentalt från vardagsrummet till de vindpinande slätterna kring Vargcirkeln där rollpersonerna kämpar för sin klans överlevnad i en oförlåtande järnålder. 35 spelmöten senare, när kampanjen avslutades så är den en av de mer gjutna delarna. På sista mötet spelades den upp i slutet som en hyllning till hela kampanjen, och fortfarande får den hårstråna att resa sig på armarna och man tänker tillbaka på magiska stunder och ödet för alla de människor och varelser som dök upp i spelet.

Dessutom hade vi mot slutet av kampanjen en episod på ett par spelmöten då rollpersonerna tog sig över till mörkalvernas undergående värld, då jag inte spelade upp den melodin utan en annan. Det kändes underligt och främmande och förstärkte känslan av att rollpersonerna nu befann sig på "fel" plats.

Khan;n321947 said:
Jag är otroligt förtjust i Carpenters musik, men upplever att den är alldeles för specifik för att funka som bakgrundsmusik. En hel del musik från film och spel är så kopplad direkt till det den hör ifrån. Jag har försökt använda musiken från Halloween när vi spelar skräck, men det slutar bara med skämt om Michael Myers, även om det inte är det ikoniska temat.

Själv är jag mer och mer förtjust i de många miljöljud (soundscapes) man kan hitta på youtube. Det går rätt fort att söka på "ekande isgrotta", "regnskog", "porlande bäck" eller liknande och få en bra stämning via ljud snarare än musik. Ovanpå det går det att lägga musik om man vill, men att höra ljuden från en tyst skog om natten, med en bris i knakande grenar, hoanden från en uggla långt bort och allt annat som hör till sätter igång något i mig, som nästan är mer direkt än vad man får från bra musik. Det ger stämning rakt in i reptilhjärnan.
Jo, många av Carpenters mer kända verk kan ju vara svåra att använda utan att de drar uppmärksamheten från själva spelet, eller åtminstone inte fungerar stämningsmässigt för att de känns igen av spelarna. The Fog däremot innehåller spår som de flesta inte skulle känna igen lika snabbt, precis som Alien-soundtracket gör det.

Det gäller att hitta det mer obskyra. Det du nämner är dock något jag älskar att pyssla med inför spelmötena. Faktum är den mesta av min förberedelse går åt till att skapa lämpliga miljöljud till viktiga platser i ett äventyr. Ibland funkar det fint med att bara spela upp ett tiotimmars åskoväder eller fåglar som sjunger i en skog, Jag kör för övrigt ljudet jag förberett via valda youtube-klipp plus Mutant UA-soundmixern (där jag kan lägga till detaljer, t ex hundskall på håll) till en bluetoothhögtalare på spelbordet/köksbordet. Nu på senare tid har jag också kånkat in min tv och kört stämningsbilder/SLP-porträtt och liknande via Chromecast. Det är tur att man bara har en 32-tums TV. Spelarna har uppskattat det oerhört.