Som andra redan sagt så är magiker lärda män som kan administrera eller konsulteras för en mängd vanliga uppgifter. Förutom att de oftast kan flera språk så kan de ofta räkna välidgt bra.
Jag ser dem ofta som komplement till ingenjörer, arkitekter och byggare. De kan forsla stora mängder matrial med en ritual, gräva ut sten, spränga sprickor i gruvor, härda murbruk, förstärka strukturell integritet eller teleportera otympliga byggdelar på plats.
Som läkare kan de återbilda blod, läka skador, lätta smärtor (t.e.x för en åldrande adelsman). De kan underlätta och försvåra chansen att bli gravid.
I domstolar och förhör kan de lägga eds besvärjelse som gör det svårare att ljuga. De kan lägga magiska sigill på dokument för att försäkra andra om äktheten, vilket är väldigt användbart i både handel och politik. De kan lägga magiska budskap som bara den rätta mottagaren kan läsa.
De kan göra ledare verka mer retoriskt begåvade, större, vackrare. De kan lägga illusioner vid högtider för att förnöja eller skrämma. De kan arbeta på en teater där deras små tricks fungerar som specialeffekter.
De kan rena smutsigt vatten (å inte bara under belägringer), få solen att skina oftare, de kan laga saker t.ex en sprucken kittel och arbeta inom ett dussin olika hantverkar yrken där bara en eller två besvärjelser kan underlätta väldigt mycket.
Man kan ju ha en värld där magiker är lärare och forskare inom det magiska. De bästa som bara sysslar med det och lär ut till handelsmän, hantverkare, ingenjörer och andra de besvärjelser som är användbara inom det yrket. För svårare saker tar man in riktiga magiker, men då de inte är insatta måste de studera problemet, forska fram coh lära sig en ritual för att sedan lösa det hela.
Krigsmagiker är nog sällsynta för att de skulle kunna tjäna så mycket mer pengar i den 'civila sektorn' att en adelsman har svårt att motivera betalningen för en magiker som bara går omkring och hänger i fredstid, vilket är större delen av tiden.
A.