Den resande kampanjen, på landbacken
"Onkel Kirems vandrande teater- och spektakelsällskap har rest längs Pritbors leriga vägar i årtionden. Åsynen av deras knarrade färgglada vagnar och fladdrande ugglebannér har alltid varit en signal för fest och glädje - såväl i de tyfushärjade byarna kring Radekfloden som i Storhertigen av Viyoskos överdådigt parfymerade sommarvilla vid Ivakoskogen. Men Onkel Kirem börjar bli gammal..."
Äventyren kommer att gå ut på dels olika intriger inom den resande gruppen (en genomgående tråd är kampen om vem som ska ta över efter Onkel Kirem), dels saker som händer under resan och på de platser gruppen besöker (banditer, misstänksamma bybor, kidnappningar, unga turturduvor som rymmer etc).
Storstadskampanjen
Kampanjen utspelar sig i en enorm stad, ett handelsmecka där många olika karavanleder och sjötrader möts. En smältdegel av kulturer, folkslag och varelser. Jag föreställer mig att staden har en arabisk eller sydspansk feeling. Fördelen med detta myller till stad är att rollpersonerna kan se ut i princip hur som helst: österländska svärdsmästare, skäggiga bärsärkar från norden, påfågelklädda dvärgar, tjuvaktiga gatungar -- alla har sin plats i staden.
Rollpersonerna är medlemmar i ett tjuvgille, handelshus, stadsvakten, adelsfamilj, kult, hantverksskrå eller vad som helst annat som kan finnas i storstaden. Kampanjen kommer sedan att handla om konflikter mellan rollpersonernas organisation och rivaliserande gäng. T.ex. olika tjuvgäng som tampas om kontrollen över en stadsdel, två magikerakademier som ligger i luven på varandra eller stadsvakten futila kamp mot stadens brottslingar. Samtidigt pågår det en hel del rackartyg inom den egna gruppen.
Släktfejden
Två släkter ligger i "krig" med varandra. Rollpersonerna tillhör den ena släkten. Blodshämnd, förtal, ränker och rackarspel. Förutom de två krigande släkterna finns det ett par stycken andra familjer som kan påverkas att stödja rollpersonerna -- eller gå emot dem. Mycket sorg, ilska och tårar. I mitt huvud föreställer jag mig miljön som någon sorts fornnordisk landsbyggds-fantasy. Isolerade gårdar, hårda män med yxor, ännu hårdare kvinnor, urskog och kyla.
Den militära kampanjen
Rollpersonerna är soldater i armén samtidigt som ett storskaligt krig bryter ut. Ett krig där rollpersonernas sida tycks underlägsen. Mycket strider och taktiska beslut, men även en god portion av psykotiska och omdömeslösa befäl, förlorade kamrater, förödande byråkrati, förrädare och vänskap i skyttegravarna. Rollpersonerna blir nyckelfigurer i jakten efter seger, men för att vinna kanske de måste svika allt som de står för.
"Onkel Kirems vandrande teater- och spektakelsällskap har rest längs Pritbors leriga vägar i årtionden. Åsynen av deras knarrade färgglada vagnar och fladdrande ugglebannér har alltid varit en signal för fest och glädje - såväl i de tyfushärjade byarna kring Radekfloden som i Storhertigen av Viyoskos överdådigt parfymerade sommarvilla vid Ivakoskogen. Men Onkel Kirem börjar bli gammal..."
Äventyren kommer att gå ut på dels olika intriger inom den resande gruppen (en genomgående tråd är kampen om vem som ska ta över efter Onkel Kirem), dels saker som händer under resan och på de platser gruppen besöker (banditer, misstänksamma bybor, kidnappningar, unga turturduvor som rymmer etc).
Storstadskampanjen
Kampanjen utspelar sig i en enorm stad, ett handelsmecka där många olika karavanleder och sjötrader möts. En smältdegel av kulturer, folkslag och varelser. Jag föreställer mig att staden har en arabisk eller sydspansk feeling. Fördelen med detta myller till stad är att rollpersonerna kan se ut i princip hur som helst: österländska svärdsmästare, skäggiga bärsärkar från norden, påfågelklädda dvärgar, tjuvaktiga gatungar -- alla har sin plats i staden.
Rollpersonerna är medlemmar i ett tjuvgille, handelshus, stadsvakten, adelsfamilj, kult, hantverksskrå eller vad som helst annat som kan finnas i storstaden. Kampanjen kommer sedan att handla om konflikter mellan rollpersonernas organisation och rivaliserande gäng. T.ex. olika tjuvgäng som tampas om kontrollen över en stadsdel, två magikerakademier som ligger i luven på varandra eller stadsvakten futila kamp mot stadens brottslingar. Samtidigt pågår det en hel del rackartyg inom den egna gruppen.
Släktfejden
Två släkter ligger i "krig" med varandra. Rollpersonerna tillhör den ena släkten. Blodshämnd, förtal, ränker och rackarspel. Förutom de två krigande släkterna finns det ett par stycken andra familjer som kan påverkas att stödja rollpersonerna -- eller gå emot dem. Mycket sorg, ilska och tårar. I mitt huvud föreställer jag mig miljön som någon sorts fornnordisk landsbyggds-fantasy. Isolerade gårdar, hårda män med yxor, ännu hårdare kvinnor, urskog och kyla.
Den militära kampanjen
Rollpersonerna är soldater i armén samtidigt som ett storskaligt krig bryter ut. Ett krig där rollpersonernas sida tycks underlägsen. Mycket strider och taktiska beslut, men även en god portion av psykotiska och omdömeslösa befäl, förlorade kamrater, förödande byråkrati, förrädare och vänskap i skyttegravarna. Rollpersonerna blir nyckelfigurer i jakten efter seger, men för att vinna kanske de måste svika allt som de står för.