Nekromanti En massa NeoTech-frågor också (*petar på Neo*)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur vanligt är det att poliser/insatsstyrkor/säkerhetsvakter har måligenkänningssystem och cybertech?

Hur vanligt är metalldetektorer, knarksniffare och andra liknande anordningar (övervakningskameror?)?

Jordbävningar i historien? Några stora? /images/icons/smile.gif

Hur är sjukvården i N2 för den normale? Är det lite halvkass läkarvård på ett offentligt sjukhus eller?

Hur vanligt är cybertech hos folk i N2? Mtp att det är väldigt billigt och inte alltför svårt att trycka in i sig så torde det väl inte vara alltför ovanligt? ... eller har jag fel...?
Finns det cybertech-detektorer och är cybertech "hatat" (dvs många ser ner på folk med cybertech)?
Bör spelare få sätta in cybertech i början? Tar man isf full skada och så?

Av knark i N2 får man ingen speciell skada, vad beror det på? Exempelvis så kan man teoretiskt, rent regeltekniskt sett sleva i sig en hink knark utan att dö.

Eldkastare i N1 och N2? I N1 stod det någonstans "Fungerar enligt eldkastarreglerna", dessvärre fanns inga eldkastarregler... finns de att hitta någonstans?

Kan man slåss med monomolekylär tråd, som i Johnny Mnemonic? *tänker huvudsakligen på boken nu*
Det bör ju gå mtp att monomol är, som jag förstår det, en molekyl - följaktligen måste en monomollina vara väldigt vass...
Men hur fungerar det i NeoTech?

Matvanor i NeoTech? Syntetiska alger eller? Har det ändrats mycket? Är äkta kött vanligt? Vad dricker man? Coke och öl? /images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

chrull

Stockholm Kartell
lite svar...

Jordbävningar i historien? Några stora?

Mexico City för ett tag sedan... Miljoner omkomna om jag inte minns fel..

Eldkastare i N1 och N2? I N1 stod det någonstans "Fungerar enligt eldkastarreglerna", dessvärre fanns inga eldkastarregler... finns de att hitta någonstans?

Kommer i Offensiv... Reglerna för dem där är bra och häftiga om jag inte minns fel...

Resten av frågorna beror väl mest på hur man vill spela.. om man bortser från knarkar frågan som vi inte har tittat närmare på...
På dina cybertech frågor skulle jag dock svara att det är MYCKET ovanligt hos polis, bara bland extrema antiterrorist styrkor är det vanligt med CT. Bland vanligt folk är det också ovanligt.. kanske har någon varit tvungen att ersätta en förlorad kroppsdel med det någon gång...
Synen på CT är ovänlig... med tanke på att de flesta som har CT antagligen är involverade i skumma saker... iaf TROR allmänheten så... De får höra om en massa folk som blir totalt crazy pga en massa CT så de håller sig nog borta ifrån det... De är tom rädda för folk med det då de inte vet om personen kommer börja spränga bilar om någon sekund...
Vanliga övervakningskameror är vanliga... om de däremot fungerar eller används? Tja.. det beror på området de sitter i...

Förresten angående priset på CT... SÅÅÅ billigt är det väl ändå inte? 2500 för ett vanligt öga... JAg vet inte hur du är med ekonomi och så.. men att slänga ut 2500 på en pryl som du lika gärna klarar dig utan gör inte jag... sen så är det Euro vi snackar om och då ska man väl multiplicera priset med 4 eller nått för att få hur mycket kr det är idag... 10'000 slänger inte jag bort bara sådär.. och det är UTAN operationskostnader och allt så... att det dessutom tar några veckor (månader?) att vänja sig med ögat sen.....

De flesta avstår nog...

nu måste jag springa till bussen....

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Pendragon

Swashbuckler
Matvanor hade varit skoj att veta lite mer om...
Minns nya Mutant då man käkade Klägg och Kläggbollar till höger och vänster =)

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hur vanligt är det att poliser/insatsstyrkor/säkerhetsvakter har måligenkänningssystem och cybertech?<p><hr></blockquote><p>Måligenkännings system ÄR vanliga allt som krävs är ett par "solglasögon med dator uppkopling och en bärbar dator" så kan man ha en måligenkänningssytem.. Men Cybertech är ovanligare och mycket stigma finns kring bruket..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hur vanligt är metalldetektorer, knarksniffare och andra liknande anordningar (övervakningskameror?)?<p><hr></blockquote><p>Metalldetektorer Vanligt i många lägenhetshus specielt vid entren dörren.
Knarksniffare kan finnas i en vanlig Polisbil..
Övervakningskameror ÖVERALLT.. I bilar i cybertech i gatukorsningar vid och i butiker... Tyvär/Tur är de sällan sammankopplade och många är dolda..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jordbävningar i historien? Några stora? <p><hr></blockquote><p>Kanske men jag vet inte..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Hur är sjukvården i N2 för den normale? Är det lite halvkass läkarvård på ett offentligt sjukhus eller?<p><hr></blockquote><p>Utgå från att i vissa områden USEL och sämre i andra BÄST men bättre..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Hur vanligt är cybertech hos folk i N2? Mtp att det är väldigt billigt och inte alltför svårt att trycka in i sig så torde det väl inte vara alltför ovanligt? ... eller har jag fel...?<p><hr></blockquote><p>Jeeep du har fel folk har fördommar mot att byte ut kroppen mot konstgjord skit.. specielt när en mentala störningar kan inträffa hos folk som har förmycket.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Finns det cybertech-detektorer och är cybertech "hatat" (dvs många ser ner på folk med cybertech)?
Bör spelare få sätta in cybertech i början? Tar man isf full skada och så?<p><hr></blockquote><p>Många ser ned på cyborger och anser att de är mer "more machine now twistid and evil" *ler* de gillar dom ej många barer och ställen har cyber detektorer som hindrar dom att komma in..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Av knark i N2 får man ingen speciell skada, vad beror det på? Exempelvis så kan man teoretiskt, rent regeltekniskt sett sleva i sig en hink knark utan att dö.

Eldkastare i N1 och N2? I N1 stod det någonstans "Fungerar enligt eldkastarreglerna", dessvärre fanns inga eldkastarregler... finns
de att hitta någonstans?

Kan man slåss med monomolekylär tråd, som i Johnny Mnemonic? *tänker huvudsakligen på boken nu*
Det bör ju gå mtp att monomol är, som jag förstår det, en molekyl - följaktligen måste en monomollina vara väldigt vass...
Men hur fungerar det i NeoTech?

Matvanor i NeoTech? Syntetiska alger eller? Har det ändrats mycket? Är äkta kött vanligt? Vad dricker man? Coke och öl?

/P|uT0NiUm
Point
Click
<p><hr></blockquote><p>Livet är en gåta utan enkla svar.

ripperdoc

Myrmidon
En massa NeoTech-svar (*petar tillbaka*)

Hur vanligt är det att poliser/insatsstyrkor/säkerhetsvakter har måligenkänningssystem och cybertech?

Inte vanligt, men det ökar. Cybertech kan enklare subventioneras och installeras via yrket, och dessa yrken är de som har störst använding av cybertech.

Hur vanligt är metalldetektorer, knarksniffare och andra liknande anordningar (övervakningskameror?)?

Mycket vanliga, men det beror på område. I stadens city är det överlusat med alla sorters sensorsutrustning. Man kan inte gå någonstans utan att bli filmad. Det bör dock nämnas att det sällan är myndigheterna som övervakar, snarare tusentals olika "privata övervakare", d.v.s. företag, allt från ChemCorp till Husseins Livs.

Jordbävningar i historien? Några stora?

Mexico City, som sagt.

Hur är sjukvården i N2 för den normale? Är det lite halvkass läkarvård på ett offentligt sjukhus eller?

Beror på land. SFS har ex. god standard på läkarvården, fortfarande med gratis statlig läkarvård. De flesta länder har dock inte gratis statlig läkarvård (inte gratis privat läkarvård heller, för den delen). De statliga sjukhusen har ofta beklämmande dålig standard jämfört med de privata sjukhusen, som åtminstone är mycket effektiva, om de inte är lyxiga.
De offentliga sjukhusens största problem är löjligt långa operationsväntetider och total brist på personal och utrymme. Det har hänt många gånger att patienter dött ute i korridorerna av simpla saker som blödningar.

Diverse cybertechfrågor...

Cybertech har funnits i mer än 30 år i Neotech, om jag inte missminner mig, men den har aldrig riktigt slagit igenom. Den kommersiella delen av cybertechmarknaden är tämligen liten, men det drivs av vetenskapen till att producera ständigt bättre implant, även om ingen köper dem.
Cybertech är antingen: undergroundware, lyxvara eller extremt professionell utrustning. Störst marknad är den till olika gäng och subkulturer, brottslingar etc. Detta är inget som branschen smyger under stol med. Som lyxvara inbringar även viss sorts cybertech en hel del. Lyxcybertech är mer av typen biosoft och skönhetsoperationer. Den sista kategorin är det som säljs till militär, polis och liknande privata intressenter. Det är nästan bara stridscybernetik.

Jag skulle inte vilja påstå att cybertech är särdeles billigt alls. Snarare väldigt dyrt.

"Vanligt" folk har inte cybertech, även om branschen förgäves försöker övertala dem. "Vanligt" folk anser därmed att de som har cybertech antingen är brottslingar, överklass eller militär, grovt förenklat.

Bör spelare få sätta in cybertech i början? Tar man isf full skada och så?

Ja respektive nej, om du frågar mig.

Av knark i N2 får man ingen speciell skada, vad beror det på? Exempelvis så kan man teoretiskt, rent regeltekniskt sett sleva i sig en hink knark utan att dö.

Det beror på att detalj- och realismnivån inte är tillräckligt hög. Fixa husregler för det!

Kommer i NO.

Kan man slåss med monomolekylär tråd, som i Johnny Mnemonic?

Ja, men det är inte vanligt. Rent allmänt krävs det ju monomoltråd med handtag och en tyngd längst ut, för att få upp farten.
Dessvärre har jag inga regeltekniska värden att ge.

Matvanor i NeoTech?

Typen av mat är fortfarande tämligen lik 1900-talets. Förvisso har kategorin "snabbmat" snarare blivit kategorin "vanlig mat", medan "hemlagat" likställs med "lyxmat".
Maten i sig är ofta syntetisk. Köttproduktionen är kraftigt nedsatt, p.g.a. diverse sjukdomar som har härjat och p.g.a. miljöförstöring. Att syntetiskt kött dessutom har blivit billigare är en viktig faktor. Vegetabilier är genmanipulerade till max, men odlas fortfarande på vanligt sätt i mycket stor skala.
Rent allmänt äter man mer vegetabilier, men köttet är inte helt borta ur maträtterna.
Man dricker förslagvis CyberCola (som egentligen _är_ CocaCola) eller syntöl, för de är nästan lika billiga som vatten.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: En massa NeoTech-svar (*petar tillbaka*)

("Kan man slåss med monomolekylär tråd, som i Johnny Mnemonic?")

"Ja, men det är inte vanligt. Rent allmänt krävs det ju monomoltråd med handtag och en tyngd längst ut, för att få upp farten.
Dessvärre har jag inga regeltekniska värden att ge.
"

Kan man hacka sönder folk med den? Dvs skära de till små små stycken? /images/icons/smile.gif Eller är den inte lika... extrem som i Johnny Mnemonic?

Tack för svaren förresten /images/icons/smile.gif.

Point

Click

ripperdoc

Myrmidon

Monomol är en mycket tunn och slitstark tråd. Den har bättre skärpa än en normal kniv...
Du får fantisera ihop användningsområdena själv. Kan man tärna med en kniv så kan man det med monomoltråd; det är endast en skillnad i teknik.

/RipperDoc

Pendragon

Swashbuckler

glöm inte att ett sådant vapen är extremt farligt att använda om man inte vet vad man gör...
Fummel kan lätt resultera i en förlorad hand...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Kan redan tänka mig ett flertal användningsområden (inte enbart att döda folk då... /images/icons/wink.gif).

Kan också hitta på regler för att tärna folk med den... jag antar att du inte tänker dekapitera mig om jag lägger ut dem på forumet.

Nya fummelregler är kanske också att betänka (man kanske råkar tärna sig själv)... får väl göra det nå'n dag när jag har tid.

Det jag hittills har tänkt ut är att amputationsrisken ökar med +Ob2T6 och att skadan blir +ObH1T6/+ObH2T6 - nå't i den stilen. Ny färdighet: Monomoltrådsfäktning? Ska klura lite mer på det...

Point

Click

ripperdoc

Myrmidon

Att tärna är väl iofs inte särskilt praktiskt. Måste säga att jag inte förstår hur det går till i novellen "Johnny Mnemonic".

I vilket fall måste man ha en tyngd längst ut, och sedan gör man långa, svepande anfall. Får man rätt snärt så lär det bli stora och långa, men kanske inte så djupa skärsår, eftersom det är svårt att få upp tillräckligt med hastighet och tyngd för hand.

Att sedan koppla monomoltråd med tyngd till exempel en handhållen gräsklippar av rotortyp skulle kunna orsaka att folk blöder ihjäl mycket snabbt.
Jag tvivlar på att monomol i slutändan är ett särskilt vettigt gatuvapen. Det är krångligt, och kräver antagligen en egen färdighet. Så räkna inte med att monomol är vanligt i staden 2059.

/RipperDoc

hatten

Swashbuckler
Re: Monomol tråd

Fumel = kapa en kropsdel..
Mislyckas = skada sig själv...

vi talar nu att använda en tråd som är bara en eller så molekyl TJOCK som en piska....

*hmmm* Är det bara jag som står och viftar med armarna och säger "Danger Wil Robbinson! Danger!"

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !

Pendragon

Swashbuckler

"*hmmm* Är det bara jag som står och viftar med armarna och säger "Danger Wil Robbinson! Danger!""

Japp... alla med självbevarelsedrift lämnar rummet när nån börjar svinga monomol tråd runt sig....

Pendragon

Swashbuckler
lite bisarra tankegångar...

hmmm... kom att tänka på en elak grej... ta ett grovkalibrigt hagelgevär (kal 10 t ex) ladda med en ihålig slug... efter sluggen har lämnat pipan öpnnar den sig och släpper ut ett monomol nät med tyngder i ändarna. Pipans räffling lär göra så att nätet roterar och sprids ut... på kort håll kan det filea rejält...

Fast å andra sidan är nog en hagelsvärm effektivare...

Men det kanske hade gått bättre med en granatpistol? Större kaliber=större nät...

Japp, jag är bisarr så det visslar om det!

Eleas

Hero
Re: lite bisarra tankegångar...

"Japp, jag är bisarr så det visslar om det!"

Inte jättebisarr. Jämför med Ann C. Crispin, som beskrev följande lilla idé. Det var i Star Wars. En bounty hunter bestämde sig för att vara elak. Han infiltrerar en bas, spänner upp monofiltråd över ingången. Sen släcker han lyset och slår på larmet.

*skvätt, skvätt, skvätt*

--
Björn

"Ok, for future notice: FAE means Fuel-Air-Explosive... meaning you do NOT fire them in subway tunnels!"

Eleas

Hero

"Japp... alla med självbevarelsedrift lämnar rummet när nån börjar svinga monomol tråd runt sig...."

Som att leka bollkastning med en fraggranat. /images/icons/smile.gif

--
Björn

"War is peace. Black is white. Windows is stable."

Pendragon

Swashbuckler

"Som att leka bollkastning med en fraggranat."

med kontaktutlösare....