Nekromanti En minikampanj-idé with a twist

Vic Volta

Veteran
Funderar på att skriva ihop ett Westernäventyr som går i stil med HBO's serier (dock att försöka undvika liknelser med Deadwood). Varje spelmöte är ett avsnitt och hela säsongen är typ 6 avsnitt.

Vi får följa ett antal karaktärer när de av olika anledningar anländer till den lilla staden med samma tåg. Varje karaktär får "små uppdrag" som ska slutföras i varje avsnitt samt ett eller flera "stora uppdrag" som ska slutföras under säsongens gång. Det kan bli riktigt roligt då en karaktär kan bli uppmanad att exempelvis "dö en hjältedöd" i ett avsnitt, eller att utmana stans värsta revolverman på duell...

Tanken är att spelarna får poäng för varje avklarat uppdrag. Detta upplägg tvingar spelarna att själva lösa detaljerna kring sina olika uppdrag.

Varje episod kommer att ha en "stand-alone-handling" varpå varje säsong kommer att ha en övergripande handling.

Tankar kring detta?

Osbjer

Warrior
Jag tycker det låter som en bra idé, och det ligger helt i linje med hur jag skulle vilja leda äventyr och kampanjer. Dock är jag mer inne på fantasy, men det är ju endast en kuliss så att säga.

Det jag tycker är svårt är att komma på den stora plotten, och från den finna lämpliga delmål för varje äventyr. Jag kommer dock följa din tråd med stort intresse.

/j

Vic Volta

Veteran
Ah, låter spännande måste jag säga. Konceptet borde ju funka i alla genrer...

Min tanke är att ge varje karaktär en liten miniplot, varje avsnitt sin egen plot och dessutom ge säsongen sin egna övergripande plot...

Har heller inte nån koll ännu på vad det ska handla om, men det kommer väl till mig :gremlaugh:

OlleUtanTänder

Veteran

Rickard

Urverk speldesign
Det lättaste sättet för att göra detta är att skriva upp en massa personer som har egna agendor. Sedan slänga in en del händelser. Det är i princip så Coen-brödernas filmer är uppbyggda men även tv-serier som Deadwood.

Sättet som du lägger fram scenariostrukturen på i trådstarten är det traditionella sättet att skriva äventyr men det kommer att kräva en massa jobb. Det du i med agendor gör att är hela tiden tänka utifrån konsekvenser. "Vem borde reagera på händelse X och hur kommer den att reagera?" Händelse X kan vara händelser som du har förberett men också händelser som rollpersonerna kommer att orsaka.

Ja, detta är forumets kära fisktank.

Intressant att du kommer solospela med varenda rollperson. Hur hade du tänkt att lösa det? Det jag kan tänka mig är att du bör ha koll på när du ska klippa mellan rollpersonerna. Jag brukar växla mellan spelare a) när det är dramatiskt, b) när jag får reda på vad en rollperson vill göra eller c) när en rollperson har avslutat det den vill göra. Ha mestadels kortare klipp, bara någon minuts spelande per rollperson. Se det lite som en strid.

/Han som angående belöningar kom å tänka på horrorwestern-rollspelet Deadlands där spelledaren skulle sätta upp äventyr som i kapitel och ha olika mål där spelarna får belöningar om de uppnår målen i varje kapitel