Okej, låt oss snacka om inlärningsteori istället.
I inlärningsteori så pratar vi om förstärkare och försvagare. Ni kanske känner till termerna belöning och bestraffning, men förstärkare och försvagare är bättre.
När jag gör ett beteende som leder till en effekt som gör att jag vill göra det igen - Då är den effekten en förstärkare, den förstärker mitt beteende. Exempel på saker som kan vara förstärkare för mig:
- Du säger "Åh, vad smart du är Arvid!"
- Du ler och nickar
- Jag får en godis
- Jag får en inre känsla av stolthet
- På grund av mitt beteende så slutar du slå mig i magen
När jag gör ett beteende som leder till en effekt som gör att jag inte vill göra det igen så är det en försvagare. Exempel på saker som kan vara försvagare för mig:
- Du säger "Nej, det var inte en bra idé, försök igen"
- Du säger "Ja, bra idé..." men byter ämne genast
- Du tar min godis
- Du slår mig i magen
- Du reagerar inte alls
...
Vilka förstärkare och försvagare är vanliga att vi använder i en rollspelssituation? Jag tror att det är dessa:
Hot mot min integritet: Jag känner att du kränker mig direkt eller indirekt genom min rollperson. Det känns inte bra. Vad för beteende kan jag ta till för att undvika den här försvagaren?
- Dra mig undan
- Gå till motattack
- Tänka "Ta det lugnt, han menar inget illa"
- Pröva något helt annat
Hot mot min delaktighet: Jag känner att jag inte kan vara med lika mycket som jag vill, för att ingen lyssnar på mig, eller för att min rollperson är död/skadad/handikappad. Vad för beteende kan jag ta till för att undvika den här försvagaren?
- Spela smart, spela taktiskt
- Spela undvikande, spela defensivt
- Anpassa mig efter spelledaren
- Överlista spelledaren
- Dra till mig uppmärksamheten
- Pröva något helt annat
Yttre förstärkning: När jag gör ett visst beteende så får jag en förstärkning av spelet eller av de andra deltagarna. Jag vill göra det här beteendet mera! Vad för saker kan vara yttre förstärkare?
- XP
- Loot
- Du säger "Awesome!"
- Du nickar och ler
- Du säger nya och intressanta saker, handlingen går framåt
Inre förstärkning: När något konsekvent får yttre förstärkningar så börjar vi internalisera dessa förstärkningar. Vi lär oss vilket beteende som är bra, och gör det för vår egen skull och inte för att få förstärkare av andra.
Jag vet inombords att det blir bra spel om jag slänger in intressanta SLP:er, målar spännande miljöer, osv. Jag känner mig stolt när jag gör det, jag prövar olika varianter, försöker utvecklas och bli bättre på det. Jag oroar mig inte lika mycket för vad spelet och de andra deltagarna tycker om det jag gör, jag bara gör det, och det låter mig bli mer kreativ. Beteendet, och att bemästra det, blir en belöning i sig. (Okej Ram, det blev visst flow ändå...)
Det finns en hierarki, för att saker lägre ner på hierarkin får nästan alltid högre prioritet av spelare. Vad som spelare uppfattar som ett hot mot deras integritet eller insats, eller yttre eller inre förstärkare, beror förstås på vad de har för bagage med sig! Vissa spelare är tryggare än andra, har internaliserat olika rädslor och nöjen.
...
Så två saker präglar vårt beteende vid spelbordet. Dels vår inlärningshistoria och dels på inlärning som sker just nu:
Exempel på inlärningshistoria:
- Jag har tidigare lärt mig att jag behöver vara på min vakt mot folk annars kan de kränka mig
- Jag har tidigare lärt mig att jag kan lita på folk, så jag oroar mig inte så mycket för det
- Jag har lärt mig att SLP:er brukar skada eller tillfångata mina rollpersoner, så jag mördar dem innan de kan göra det!
- Jag har lärt mig att spelledaren blir mest aktiv och rolig om jag följer hans antydningar och tips, så jag gör det
- Jag har lärt mig att det är bra att rollgestalta, så det känns bra att göra det, så jag gör det
Exempel på inlärning som sker just nu:
- Jag använde en dramapoäng för att rädda min karaktärs arsle. Bäst att spara på dem för dessa tillfällen
- Spelledaren sabbade just det roliga jag skapade med en dramapoäng. Jag tänker inte göra roliga grejer med dramapoäng mer
- Beholdern dödade hela vårt party. Nästa gång flyr vi.
...
Förhoppningsvis kan denna modell förklara lite mer varför spelare agerar som de gör, även om du skulle önska att de agerade på ett annat sätt. Kanske är de upptagna med att skydda sin insats istället för att bejaka sin inre kreativitet.
Man får de spelare man ger möjlighet för! Vi är oerhört känsliga för sociala situationer, och plockar upp även små, små och subtila signaler som agerar som förstärkare och försvagare.
Modellen är deskriptiv, inte preskriptiv. Jag säger inte att det är fel att använda försvagare och rätt att använda förstärkare, eller att det är fel att använda mekaniska förstärkare och rätt att använda sociala förstärkare.
Syftet med modellen är att höja medvetenheten om
- vad dessa förstärkare och försvagare innebär
- vad inlärningshistoria innebär
- hur dina spelare kan komma att prioritera och varför
- att du själv faktiskt sänder ut massor förstärkare och försvagare, vare sig du är medveten om det eller ej
I inlärningsteori så pratar vi om förstärkare och försvagare. Ni kanske känner till termerna belöning och bestraffning, men förstärkare och försvagare är bättre.
När jag gör ett beteende som leder till en effekt som gör att jag vill göra det igen - Då är den effekten en förstärkare, den förstärker mitt beteende. Exempel på saker som kan vara förstärkare för mig:
- Du säger "Åh, vad smart du är Arvid!"
- Du ler och nickar
- Jag får en godis
- Jag får en inre känsla av stolthet
- På grund av mitt beteende så slutar du slå mig i magen
När jag gör ett beteende som leder till en effekt som gör att jag inte vill göra det igen så är det en försvagare. Exempel på saker som kan vara försvagare för mig:
- Du säger "Nej, det var inte en bra idé, försök igen"
- Du säger "Ja, bra idé..." men byter ämne genast
- Du tar min godis
- Du slår mig i magen
- Du reagerar inte alls
...
Vilka förstärkare och försvagare är vanliga att vi använder i en rollspelssituation? Jag tror att det är dessa:
Hot mot min integritet: Jag känner att du kränker mig direkt eller indirekt genom min rollperson. Det känns inte bra. Vad för beteende kan jag ta till för att undvika den här försvagaren?
- Dra mig undan
- Gå till motattack
- Tänka "Ta det lugnt, han menar inget illa"
- Pröva något helt annat
Hot mot min delaktighet: Jag känner att jag inte kan vara med lika mycket som jag vill, för att ingen lyssnar på mig, eller för att min rollperson är död/skadad/handikappad. Vad för beteende kan jag ta till för att undvika den här försvagaren?
- Spela smart, spela taktiskt
- Spela undvikande, spela defensivt
- Anpassa mig efter spelledaren
- Överlista spelledaren
- Dra till mig uppmärksamheten
- Pröva något helt annat
Yttre förstärkning: När jag gör ett visst beteende så får jag en förstärkning av spelet eller av de andra deltagarna. Jag vill göra det här beteendet mera! Vad för saker kan vara yttre förstärkare?
- XP
- Loot
- Du säger "Awesome!"
- Du nickar och ler
- Du säger nya och intressanta saker, handlingen går framåt
Inre förstärkning: När något konsekvent får yttre förstärkningar så börjar vi internalisera dessa förstärkningar. Vi lär oss vilket beteende som är bra, och gör det för vår egen skull och inte för att få förstärkare av andra.
Jag vet inombords att det blir bra spel om jag slänger in intressanta SLP:er, målar spännande miljöer, osv. Jag känner mig stolt när jag gör det, jag prövar olika varianter, försöker utvecklas och bli bättre på det. Jag oroar mig inte lika mycket för vad spelet och de andra deltagarna tycker om det jag gör, jag bara gör det, och det låter mig bli mer kreativ. Beteendet, och att bemästra det, blir en belöning i sig. (Okej Ram, det blev visst flow ändå...)
Det finns en hierarki, för att saker lägre ner på hierarkin får nästan alltid högre prioritet av spelare. Vad som spelare uppfattar som ett hot mot deras integritet eller insats, eller yttre eller inre förstärkare, beror förstås på vad de har för bagage med sig! Vissa spelare är tryggare än andra, har internaliserat olika rädslor och nöjen.
...
Så två saker präglar vårt beteende vid spelbordet. Dels vår inlärningshistoria och dels på inlärning som sker just nu:
Exempel på inlärningshistoria:
- Jag har tidigare lärt mig att jag behöver vara på min vakt mot folk annars kan de kränka mig
- Jag har tidigare lärt mig att jag kan lita på folk, så jag oroar mig inte så mycket för det
- Jag har lärt mig att SLP:er brukar skada eller tillfångata mina rollpersoner, så jag mördar dem innan de kan göra det!
- Jag har lärt mig att spelledaren blir mest aktiv och rolig om jag följer hans antydningar och tips, så jag gör det
- Jag har lärt mig att det är bra att rollgestalta, så det känns bra att göra det, så jag gör det
Exempel på inlärning som sker just nu:
- Jag använde en dramapoäng för att rädda min karaktärs arsle. Bäst att spara på dem för dessa tillfällen
- Spelledaren sabbade just det roliga jag skapade med en dramapoäng. Jag tänker inte göra roliga grejer med dramapoäng mer
- Beholdern dödade hela vårt party. Nästa gång flyr vi.
...
Förhoppningsvis kan denna modell förklara lite mer varför spelare agerar som de gör, även om du skulle önska att de agerade på ett annat sätt. Kanske är de upptagna med att skydda sin insats istället för att bejaka sin inre kreativitet.
Man får de spelare man ger möjlighet för! Vi är oerhört känsliga för sociala situationer, och plockar upp även små, små och subtila signaler som agerar som förstärkare och försvagare.
Modellen är deskriptiv, inte preskriptiv. Jag säger inte att det är fel att använda försvagare och rätt att använda förstärkare, eller att det är fel att använda mekaniska förstärkare och rätt att använda sociala förstärkare.
Syftet med modellen är att höja medvetenheten om
- vad dessa förstärkare och försvagare innebär
- vad inlärningshistoria innebär
- hur dina spelare kan komma att prioritera och varför
- att du själv faktiskt sänder ut massor förstärkare och försvagare, vare sig du är medveten om det eller ej
Attachments
-
25.5 KB Views: 120