Nekromanti En mycket underlig grej i reglerna om hästar

P|uT0NiUm

Swashbuckler
En ridhäst har BF 57. En stor draghäst har BF 78. En packhäst har BF 4X (minns inte exakta siffrorna).

I verkligheten kan en stor draghäst utan större problem knata några mil med ett ton last efter sig och en person som sitter på ryggen.
Detta skulle innebära, jag kör med att BF dubblas om den drar något efter sig, att lasten 1'000 kg är = (78 · 2) · ~6,41. Det innebär att den är överbelastad gånger 6, bara av det... Den får typ Ob4T6 eller nå't så'nt bara för att stå upp.

Om två hästar ska dra en vagn som väger 300 kg + packning 50 kg + minst en person 80 kg uppgår detta i 430 kg bakom sig vilket delas upp på två (alltså 78 · 2 för att hästar kan dra dubbelt så mycket som de kan bära = 156 · 2 för att det är två hästar = 312 kg). De blir överbelastade, trots att det är två stora draghästar som är uppfödda just för att dra saker bakom sig och i verkligheten i vår värld inte hade haft minsta problem med det.
Kom nu inte och säg att det går långsammare med häst och vagn än bara med häst som motargument - för det finns det redan regler för.

En packhäst kan man alltså packa med lite under 50 kg, det låter väl rätt logiskt...

Men då kan vi kolla på sista exemplet: Ridhäst. En ridhäst ska väl utan tvekan kunna ta en normal person, men det kan den inte! En BF på 57 kg innebär att väger man mer än 50 (man måste ju ha någon form av packning också, eller hur?) får man ta apostlahästarna istället. Varför tycker jag inte att det låter logiskt?
Och hur klarar sig en riddare på tornerspel, med tornerrustning och vapen och hela köret?

BF är inte dubblad för fyrbenta djur, det är medräknat i M&V (det vill säga den uträknade BF är = STY + TÅL). Så kom alltså inte och börja påstå att en ridhäst har BF 57 · 2 (114) när det väl kommer till kritan för det är redan medräknat i M&V.

Jag, tillsammans med resten av spelgruppen, finner detta lite udda. Finns det någon förklaring eller är det helt enkelt en bug?

(ser gärna svar från Neogames, eftersom att de har skrivit boken)

Big Marco

Läskig
Re: Reglerna är rätt - Tankefel

Jag tror inte att det ens finns med regler för att dra i Eon men att hävda att man kan dra dubbelt så mycket som man kan dra känns väldigt fel. På rak arm skulle jag hävda att det är lättare att dra något (förutsatt nu att underlaget som sådant inte är motstråvigt) som väger STY+TÅL x 5 kg, eller kanske ännu mer. Eller kanske mindre, beroende på underlag.

Om man skulle göra regler för det kanske summan får misnkas något, så ett normalt "load" ger kanske x2 i utmattning eller så för den inblandade. Fast som sagt - detta är "of the top of my mind" och är inte testat än.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Okej. Men ridhästar då?

Tack för svaret.

Men ridhästarna...?
BF är ju STY + TÅL = 57 (inte "/ 2"). Då blir alltså ridhästar alltid överbelastade (antag att ryttaren är större än en missla /images/icons/wink.gif)?

Sabelkatten

Swordsman
Ridhäst BF 57 kg. Överbelastning på BFx2 ger +1 utmattning per handling men ingen svårighetsökning, så det verkar ganska resonabelt.

Draghäst BF 78 kg. En vagn med last väger omkring ½ ton. Reducera med 75-80% för att vagnen har hjul så blir det ingen överbelastning alls. Med enkel överlast (2xBF) drar den en vagn på drygt ett ton.

En tung stridshäst bör klara av att bära ännu mer (BF 90-100 kg) så en riddare (100 kg) med utrustning (75 kg) plus sadel och stuff (25 kg) är inga problem (under kortare tid).

/Henrik

Magnus L

Hero
Man kan väl dra mer än vad man kan bära, jag kan flytta på en bil genom att knuffa den, det betyder dock inte att jag kan lyfta den och bära iväg med den hur mycket jag än vill!!!

Bargad

Veteran

Men det riktigt jobbiga med reglerna för hästar är ju att långa sträckor är bättre att rida på en stridshäst.
De är dessutom snabbare (kan ha fel). Borde inte en stor och tung häst vara söligare och med mindre uthållighet? Det står det väl t.o.m. i beskrivningen av dem? (Återigen, jag kan ha fel. Jag har inte läst i boken på något år eller så.)

Sen är det störande att personer med lågt FC i Marschera eller Rida inte kan ge sig ut på långfärder. De misslyckas ju så grovt att de bara kommer några km samt att det blir rent löjligt svårt att försöka ta sig någonstans dagen efter. Några km varannan dag alltså...

Borde det ändå inte vara lättare att rida också? Det krävs väl inte mycket - bara att man sitter på hästen. Nu pratar jag om långfärder alltså inte om ridning i strid, gallop eller hoppande över hinder.

På tal om galopp förresten varför finns inte jogging för människor med? Själv ger jag för de som färdas till fots lika många utmattningskryss som den hastighet (km/h) de håller.

Då mina spelare gillade att tävla om vem som kunde nå resmålet först ändrade jag lite i reglerna. Man slog ett FC-slag i timmen istället för ett per dag. Då kunde man ändra hastighet när man ville och så blev det mer av känslan av att de färdades vid varandras sida timme efter timme tills den ena tappade orken och var tvungen att slå av på tempot.
Detta gav dessutom en gradvis svårighetsökning som innebar att alla kunde gå över en mil utan chans att misslyckas.
Sen tillåter jag dem att fortsätta med skavsår om de vill och om de lyckas med ett VIL-slag. Detta ger dock T och S.
Med dessa regler kan man spela lite Bravo 2-0 uppdrag om man vill. Gå som en dåre med skavsår tills fötterna ruttnar i infektioner och ens utmattning blir löjligt hög - och just då kommer fienden! SL /images/icons/grin.gif, spelarna /images/icons/frown.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Svårigheten att rida efter väg eller på plant underlag är Ob2T6. Har man aldrig ridit och är en helt normal människa med RÖR 11 har man bara 5 i rida, och då har man typ aldrig suttit på en häst.

Har man högre RÖR eller har ridit någon gång, typ FC ~8, klarar man väldigt ofta Ob2T6.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag ger upp... [ANT]

[Almost No Text]

Tack för att ni slaktade mig, det behövdes. Jag inser nu att jag har fel och inser att Eon även på den fronten har mycket realistiska och bra regler om man använder sin hjärna /images/icons/crazy.gif.

Bjorn

Hero

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Svårigheten att rida efter väg eller på plant underlag är Ob2T6. Har man aldrig ridit och är en helt normal människa med RÖR 11 har man bara 5 i rida, och då har man typ aldrig suttit på en häst.

Har man högre RÖR eller har ridit någon gång, typ FC ~8, klarar man väldigt ofta Ob2T6.

<hr></blockquote>

Sedan så behöver man ju inte alltid LYCKAS för att komma någonstans. Ett lyckat slag innebär ju att man kommer en hel dagsritt (vid lägsta takt 12h) och för varje steg så orkar man rida en timma mindre den dagen. Personligen så tycker jag att det är ganska ok om en relativt otränad person lyckas rida en 7-8h innan skinkorna ger upp...

/Bjorn

Bargad

Veteran

Men t.o.m. tjockisarna i lumpen orkade gå en bra bit med packning. Och de hade 5 i Marschera och 3-4 UK typ.

Fortfarande tycker jag det är konstigt om stridhästar är snabbast och uthålligast.

Och ja, helt fel är inte reglerna men om man har en stigande svårighet och slår för varje timme så klarar även loosers automatiskt att gå nån mil.

Och om man vill gå i normal takt i över 12h slår man ju ett nytt slag med all utmattning man dragit ihop och fummlar och vrickar foten. Lyckas man går man ju i hela 12 h till utan problem!
Med mitt system är det ungeför lika svårt den 13:e timmen som den 12:e. Dessutom blir det roligt när man är jagad av några. Hur länge och hur snabbt ska man våga gå innan man misslyckas och får skavsår? Och när man missar ska man våga fortsätta trots skada och infektionsrisk?