Botulf
Hero
- Joined
- 25 Dec 2008
- Messages
- 1,265
Jag skulle säga att jag är ett D&D fan i allmänhet. Varje version tycker jag har både haft både bättre och sämre sidor än den föregående. Jag har inte satt mig vidare in mycket i D&D5/"Next".
Då jag fortfarande egentligen är rätt färsk gällande 4e, och inte fann det vidare intressant förränn 4e Essentials dök upp, så kan det känns att ta sig lite vatten över huvudet med att göra någon omfattande bakåtanalys av 4e och dess problem och styrkor på ett djupare plan. Samt har 4e stötts och blötts och krigats om i så mycket och jag är inte så intresserad att raljera om själva spelets regler och fördeler och nackdelar mot äldre versioner eller Next. Men jag känner ändå att jag vill bara orda lite om det som jag upplevt som det för mig absolut största problemet med 4e och som jag kan gissa kanske även andra har funderat och irriterat sig på.
Spelet är inkomplett i sitt grundutförande. Både 4e Core och Essentials(i olika grad). Jag tror WotC sköt sig ordentligt i foten genom att splittra upp grundspelet(eller i alla fall det som faktiskt folk i allmänhet brukar anse universalt idag tillhöra D&D) på så många olika böcker. Mängder av officiella moduler släpptes till 3.X, visst. Men för mig så ter sig 3.X tre grundböcker(och AD&D1ed och 2ed) som ett helt och hållet komplett spel i sig. Minus minisarna. 4e känns som man behöver PHB 1-3, DMG 1-3 plus MM1-3 för att ens få det kompletta grundspelet(plus mängder av errata och Rules Compendium+Insider). Och därefter att minisarna blivit ännu viktigare(men för mig är de även näst intill obligatoriska i 3.X för att kunna spela). Nu har jag inte gjort någon rak jämförelse mellan 4e core och 3.X på rak arm då jag inte har alla böckerna tillgängliga just nu, men är inte 4e böckerna en bra portion tunnare i jämförelse?
Essentials fick mig att hoppa på 4e tåget. Varför? Markörer+golvplaner+flera äventyr+lite settinginformation+lättöversiktliga regelböcker och elegant förpackat i boxar. Med andra ord: Instant play! Så långt allt väl. Men samtidigt så blev det jäkligt förvirrat i jämförelse med vanliga 4e Core linjen. Och samtidigt ännu mer inkomplett. Den där naggande känslan: Jaha men var tog multiclassing feats vägen? Skillpowers? Inga råd och regler för att bygga NPC:er monster och henchmen&hirelings? Inga Templates? Inga rituals? Bara två Virtues/Vices för Paladins/Blackguard? Vad tog de två saknade varianterna av Essentials Druids vägen? Hela två Domains för Warpriest/Clerics(tre med HoS)? Endast tre Schools of Magic(fem med HoS)? Vad hände med Themes? Och är det verkligen för mycket begärt att ha med regler för att skapa NPC:er och monster i DM`s Kit eller Monsters Vault!?
Jag gillade verkligen de mer strömlinjeformade klasserna och det mer lättsmälta formatet, men någonstans måste det väl ändå finns en gräns hur långt man kan splittra upp själva grundspelet. Så som det ter sig för mig verkar spelet i sin helhet vara oöversiktlig i det format det publicerats i. Men visst det är väl kanske mina förväntningar som kanske har fel proportioner.
Men min kontenta är: Hade inte ett komplett 4.5,kompatibelt med 4.0 i den mening som Essentials är(vilket det verkar råda splittrade meningar om), som faktiskt hade ett sidomfång motsvarande 3.X i tre corebooks(alla traditionella grundraser&klasser och nya features som themes, skillpowers etc etc), och en stor låda med endast en massa fina tokens, gjort 4e lite mindre kontroviersiellt och lättillgängligt för folk att ta till sig?
Vilket inte hade uteslutit en fristående Redboxlinje som också kunnat stått som en komplett introprodukt istället för att bara ha blivit en demolåda man lätt kan strunta i, vars huvudsakliga feature verkar ha varit sin nostalgiska paketering.
Som jag känner kastade verkligen WoTC ut barnet ur baljan ut i havet utan simdyna väldigt snabbt.
Ledsen att jag inte kunde hålla det kortare.
Då jag fortfarande egentligen är rätt färsk gällande 4e, och inte fann det vidare intressant förränn 4e Essentials dök upp, så kan det känns att ta sig lite vatten över huvudet med att göra någon omfattande bakåtanalys av 4e och dess problem och styrkor på ett djupare plan. Samt har 4e stötts och blötts och krigats om i så mycket och jag är inte så intresserad att raljera om själva spelets regler och fördeler och nackdelar mot äldre versioner eller Next. Men jag känner ändå att jag vill bara orda lite om det som jag upplevt som det för mig absolut största problemet med 4e och som jag kan gissa kanske även andra har funderat och irriterat sig på.
Spelet är inkomplett i sitt grundutförande. Både 4e Core och Essentials(i olika grad). Jag tror WotC sköt sig ordentligt i foten genom att splittra upp grundspelet(eller i alla fall det som faktiskt folk i allmänhet brukar anse universalt idag tillhöra D&D) på så många olika böcker. Mängder av officiella moduler släpptes till 3.X, visst. Men för mig så ter sig 3.X tre grundböcker(och AD&D1ed och 2ed) som ett helt och hållet komplett spel i sig. Minus minisarna. 4e känns som man behöver PHB 1-3, DMG 1-3 plus MM1-3 för att ens få det kompletta grundspelet(plus mängder av errata och Rules Compendium+Insider). Och därefter att minisarna blivit ännu viktigare(men för mig är de även näst intill obligatoriska i 3.X för att kunna spela). Nu har jag inte gjort någon rak jämförelse mellan 4e core och 3.X på rak arm då jag inte har alla böckerna tillgängliga just nu, men är inte 4e böckerna en bra portion tunnare i jämförelse?
Essentials fick mig att hoppa på 4e tåget. Varför? Markörer+golvplaner+flera äventyr+lite settinginformation+lättöversiktliga regelböcker och elegant förpackat i boxar. Med andra ord: Instant play! Så långt allt väl. Men samtidigt så blev det jäkligt förvirrat i jämförelse med vanliga 4e Core linjen. Och samtidigt ännu mer inkomplett. Den där naggande känslan: Jaha men var tog multiclassing feats vägen? Skillpowers? Inga råd och regler för att bygga NPC:er monster och henchmen&hirelings? Inga Templates? Inga rituals? Bara två Virtues/Vices för Paladins/Blackguard? Vad tog de två saknade varianterna av Essentials Druids vägen? Hela två Domains för Warpriest/Clerics(tre med HoS)? Endast tre Schools of Magic(fem med HoS)? Vad hände med Themes? Och är det verkligen för mycket begärt att ha med regler för att skapa NPC:er och monster i DM`s Kit eller Monsters Vault!?
Jag gillade verkligen de mer strömlinjeformade klasserna och det mer lättsmälta formatet, men någonstans måste det väl ändå finns en gräns hur långt man kan splittra upp själva grundspelet. Så som det ter sig för mig verkar spelet i sin helhet vara oöversiktlig i det format det publicerats i. Men visst det är väl kanske mina förväntningar som kanske har fel proportioner.
Men min kontenta är: Hade inte ett komplett 4.5,kompatibelt med 4.0 i den mening som Essentials är(vilket det verkar råda splittrade meningar om), som faktiskt hade ett sidomfång motsvarande 3.X i tre corebooks(alla traditionella grundraser&klasser och nya features som themes, skillpowers etc etc), och en stor låda med endast en massa fina tokens, gjort 4e lite mindre kontroviersiellt och lättillgängligt för folk att ta till sig?
Vilket inte hade uteslutit en fristående Redboxlinje som också kunnat stått som en komplett introprodukt istället för att bara ha blivit en demolåda man lätt kan strunta i, vars huvudsakliga feature verkar ha varit sin nostalgiska paketering.
Som jag känner kastade verkligen WoTC ut barnet ur baljan ut i havet utan simdyna väldigt snabbt.
Ledsen att jag inte kunde hålla det kortare.