Nekromanti En Notarie som inte kan räkna?

Hejsan
Jag gjorde en notarie till DoD6 Expert för ett tag sen. Han ska bli riktigt kul att spela med. Det enda som jag undrar över är varför han inte har räkna? För i beskrivningen står det nästan bara om att han kan räkna ett lands inkomster och räkna hur många troll det bor i en skog så jag tycker att räkna borde finnas med på Yrkes färdigheter.
Är detta en miss eller är det meningen att man ska ta den på allmänna?

Rickard

Urverk speldesign
Tja.. Finns färdigheten Administration kvar så kan du använda den istället och bara säga att den innefattar räkning också.. Annars är det väl bara att hitta på färdigheten Räkning.. Allt i samråd med SL, naturligtvis..

Vad spelar ni för äventyr? Det verkar lite otroligt att en notarie skulle springa runt i skogen och hugga ner <STRIKE>orcher</STRIKE> gråtroll..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som precis missade att fylla i sin deklaration :gremfrown:

Sanjuro

Warrior
Räkna finns kvar...

... och antingen moddar ni till yrket själva eller så tar du Räkna på allm. färdigheter.

Herlin

Veteran
Vad spelar ni för äventyr? Det verkar lite otroligt att en notarie skulle springa runt i skogen och hugga ner orcher gråtroll..
:gremmad:Är du dum eller? Rollspel och äventyr handlar inte bara om att slåss! Det finns andra saker som är roliga än att göra den ultimata krigaren med plåtharnesk och tvåhandssvärd...
En notarie är en utmärkt följeslagare till ett äventyr. Han kan skriva upp allting man behöver veta och kan dra slutsatser bland sina anteckningar. T ex om du behöver veta vad "den personen" sade för ett år sedan kan det vara lite svårt att hålla reda på i huvudet. MEN om du har skrivit upp det blir det genast enklare.
Vad kör Ni för uppdrag egentligen? Springer ni runt i skogarna hela tiden och dödar så mycket som ni kan...?

Feuflux

omjonasson.se
Lugn och fin

Är du dum eller?

Nej, jag tror inte [color:\\"green\\"]Han[/color] är dum. Som jag ser det ställde han en fråga. Formuleringen av denna får han dock motivera själv.

En notarie är en utmärkt följeslagare till ett äventyr. Han kan skriva upp allting man behöver veta och kan dra slutsatser bland sina anteckningar. T ex om du behöver veta vad "den personen" sade för ett år sedan kan det vara lite svårt att hålla reda på i huvudet. MEN om du har skrivit upp det blir det genast enklare.

Om jag skulle stå ut med att ha en notarie som rollperson skulle jag kräva en FET personlighet att roa mig med. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
" :gremmad: Är du dum eller?"
Ja, trots vad Feuflux skriver kan jag vara det ibland.. Särskilt när det gäller att jag hela tiden glömmer att det är svårt för andra på nätet att se när jag skämtar..

"Det finns andra saker som är roliga än att göra den ultimata krigaren med plåtharnesk och tvåhandssvärd..."
Inte om man spelar 1900-tal.. Inte om man är nybörjare..

"En notarie är en utmärkt följeslagare till ett äventyr. Han kan skriva upp allting man behöver veta och kan dra slutsatser bland sina anteckningar"
Jag brukar kalla sådana "historieberättare" som är med RP:na och skriver krönikor över deras bravader.. Visst är dessa kul att spela, liksom barderna, som fyller samma syfte.. Jag gjorde min första för 5-7 år sedan (kommer inte ihåg exakt)..

"Vad kör Ni för uppdrag egentligen? Springer ni runt i skogarna hela tiden och dödar så mycket som ni kan...?"
Ja, men sedan kopplar vi av ibland och spelar lite rollspel.. Näe, allvarligt talat så drev jag bara lite ironiskt med vad som brukar ske mest i (gamla) DoD, alltså hjältekampanjer och orchslakt.. Jag var bara nyfiken på vad ni spelade för sorts äventyr.. Om du var notarie kanske de andra hade andra icke-stridiga karaktärer de också.. Jag var bara nyfiken på om ni frångick den vanliga standarden som finns i DoD-äventyren (hjältekampanjer).. Jag menar, till och med den 6:an är ju till för detta.. "Legend" finns ju till exempel som högsta nivå..

Det är tur att jag inte blev sur för ditt inlägg.. Det är trots allt lätt att missförstå på forum och du är ju ny här och så.. Dock vill jag bara påpeka att jag inte gillar personer som ser ner på andras sätt att spela.. Och trots ditt hätska inlägg så svarade du faktiskt inte på min fråga.. Vad spelar ni för sorts äventyr?

/[color:\\"green\\"]Han[/color]s egna DoD-äventyrssammanfattningar kan ses på http://arkiv.slurk.cjb.net

Herlin

Veteran
Ok, jag drar tillbaks det där med att du var dum. Ursäkta. För att svara på din fråga spelar vi precis samma äventyr som alla andra. bara det att vi alla har olika karaktärer. Någon är en krigsman, någon är lärd, någon kanske är jägare osv.
Det lät lite som att notarie inte skulle kunna försvara sig, men det kan han, om ej inte så bra...
Så om vi glömmer despyten nu och försöker samsas, det var trots allt ett mer eller mindre missförstånd.
Goddagens.

För att svara på din fråga spelar vi precis samma äventyr som alla andra. bara det att vi alla har olika karaktärer. Någon är en krigsman, någon är lärd, någon kanske är jägare osv.
Menar du då att alla andra inte har olika karaktärer? :gremwink:

/BD, som hade riktigt kul åt påhoppet av DoD-forumets guru.

PS. Dessutom, Han, var det inte Herlin som skrev det inledande inlägget i tråden.

Okej, det tycks ha uppstått en dispyt på tråden....det enda jag frågade omvar varför en notarie inte har räkna och det tycksjag har fått svar på...
Jag förstår er som tycker att det låter lite lamt med en notarie men jag tycker faktist det är kul att inte bara gå runt och råbanka troll utan det är en liten utmaning att inte kunna slåss så bra och istället försöka undvika dispyter det är riktigt roligt faktist. endel tycker att jag är över ambisiös(troligen felstavat) för jag skriver nämligen ned allting som händer i rollspelet i en liten antecknings bok, denna bok fungerar som min karaktärs dagbok. Det är faktist riktigt roligt. jag tycker att fler borde pröva det.

Rickard

Urverk speldesign
Äsch, jag brukar aldrig läsa vem inläggaren är NT

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tackar Blackis för förklarandet

Nightowl

Champion
Jag förstår er som tycker att det låter lite lamt med en notarie men jag tycker faktist det är kul att inte bara gå runt och råbanka troll utan det är en liten utmaning att inte kunna slåss så bra och istället försöka undvika dispyter det är riktigt roligt faktist.
De flesta håller nog med dig, och ingen i tråden har allvarligt trott att det var lamt att spela notarie (fast det betyder något annat för mig än vad du tycks amvända ordet till, men det är säkert något jag inte känner igen eftersom jag inte har DoD 6 Expert). Undantaget var Herlin som misstolkade Han med kraft och kläm, men sådant händer när man är ny.

Jag har som sagt inte DoD Expert, så jag måste fråga:
Finns det en färdighet som HETER Räkna i DoD 6? I sådana fall låter det rimligt att din karaktär får köpa den. Det är säkert bara en tankemiss från konstruktörerna.

Finns det inte en färdighet behövs den antagligen inte. Folk kan räkna så bra som deras övriga färdigheter anger, så nån som kan Administration kan säkert räkna, som Han föreslog, för det blir lite svårt att administrera mer än sina egna växelpengar annars. Vill man spela en matematiker, kanske man kan ta färdigheten Kunskap om Högre Matemtik, eller något sådant.

Det lär hursomhelst inte förstöra någon 'spelbalans' eller något dylikt om din rollperson får tillgång till en extra färdighet som yrkesfärdighet, om det dessutom passar på karaktären.

Det enda problem jag kan tänka mig är 'ny färdighet'-syndromet. Detta innebär att det dyker upp en ny färdighet i spelet som andra spelare inte visste om eller inte tänkt på. Om man helt plötsligt säger 'alla som inte har färdigheten Räkna kan bara räkna på fingrarna', och jag kanske har spelat en handelsresande flera sessioner som definitivt inte visste att jag måste kunna Räkna för att min rollperson skulle funka... tja, då kunde det MÖJLIGTVIS bli problem.

Men det verkar inte troligt.

Lycka till,
Erik

Jo, det finns räkna men karaktären hatr inte tillgång till den, så det är väl som du säger en tankemiss.
Det jag tycker är lite tråkit är att alla är så petiga med det här med färdigheter, jag menar har man inte räkna vet man inte hutmycket pengar man har och sådana saker. sånt är lite tråkigt. Och om man tex inte hra värdera så har man inte ens ett hum om vad en rubin är värd. Jag tycker inte man behöver vara så j-vla petig med sådant.

Nightowl

Champion
Petighet

Tja, det kan väl vara jobbigt ibland, men kom ihåg en sak:
Hur 'petiga' är man med stridsfärdigheter?

Nä, allvarligt, tänk efter: Om jag säger 'Men du kan inte träffa stråtrövaren om du inte lyckas med ditt värde på Döda...' då tycker knappast någon att jag är petig. Och ändå, om jag inte lyckad skjuta stråtrövaren kanske han rövar allt jag äger och har, eller slår mig halvt fördärvad, eller kanske till och med slår ihjäl mig!

Om jag misslyckas med att räkna, tja, det kanske är farligt om jag skall räkna ut hållfastheten för världens största bro eller skall sköta skatterna i hela riket... men allvarligt, så farligt kan det kanske inte vara?

Man skall inte behöva slå eller bevisa att man har färdigheter för att klara av vardagssysslor, men en grej med att betona 'civila' färdigheter som Räkna och Värdera är att man skall få vara lite kool om man är Handelsresande eller Lärd man eller så och har en massa sådana färdigheter.

Jag ber att få citera den andra utgåvan av Drakar och Demoner, utgiven när jag ännu gick på högstadiet (dvs under bronsåldern):

SL måste se till att spelarna lär sig förstå att sådana färdigheter är lika viktiga som vapenfärdigheterna; den som inte kan Värdesätta blir lurad, den som inte kan Köpslå får betala för mycket, medan den som kan Sjunga och spela eller behärskar Schack och brädspel har lättare att bli uppskattad bland folk.
Men det finns ju gränser. Själv skulle jag t.ex. inte vilja ha en separat Räkna-färdighet. Folk behöver sällan använda Räkna om det inte är del av en annan färdighet (typ Administration eller Astrologi) eller om de vill spela en matematiker (och då finns ju Kunskap om... som jag tycker är en lysande färdighet - jag var särskilt förtjust i DoD 5, där Lärda män hade som yrkesförmåga att de hade baschans i ALLA 'Kunskap om...' man kunde TÄNKA sig, så man kunde spela en riktig Professor Kalkyl som kunde litegrann om en hel massa... :gremlaugh:)

Nåja, slutsats: man skall inte vara petig, men skall man ta lätt på 'civila' färdigheter tycker jag man skall ta lätt på äventyrliga färdigheter också. Jag menar, det händer ju i äventyrshistorier att det är hjältens väpnare som golvar skurken med ett vedträ bakifrån...

Erik

Re: Petighet

Jag förstår vad du menar. men jag tycker ändå att man ska ha någon liten grund i räkna och sånt. fast å andra sidan bygger ju DOD6e på nordisk mytologi och på den tiden var det inte en självklarhet att kunna räkna så du har nog rätt.