Petighet
Tja, det kan väl vara jobbigt ibland, men kom ihåg en sak:
Hur 'petiga' är man med stridsfärdigheter?
Nä, allvarligt, tänk efter: Om jag säger 'Men du kan inte träffa stråtrövaren om du inte lyckas med ditt värde på Döda...' då tycker knappast någon att jag är petig. Och ändå, om jag inte lyckad skjuta stråtrövaren kanske han rövar allt jag äger och har, eller slår mig halvt fördärvad, eller kanske till och med slår ihjäl mig!
Om jag misslyckas med att räkna, tja, det kanske är farligt om jag skall räkna ut hållfastheten för världens största bro eller skall sköta skatterna i hela riket... men allvarligt, så farligt kan det kanske inte vara?
Man skall inte behöva slå eller bevisa att man har färdigheter för att klara av vardagssysslor, men en grej med att betona 'civila' färdigheter som Räkna och Värdera är att man skall få vara lite kool om man är Handelsresande eller Lärd man eller så och har en massa sådana färdigheter.
Jag ber att få citera den andra utgåvan av Drakar och Demoner, utgiven när jag ännu gick på högstadiet (dvs under bronsåldern):
SL måste se till att spelarna lär sig förstå att sådana färdigheter är lika viktiga som vapenfärdigheterna; den som inte kan Värdesätta blir lurad, den som inte kan Köpslå får betala för mycket, medan den som kan Sjunga och spela eller behärskar Schack och brädspel har lättare att bli uppskattad bland folk.
Men det finns ju gränser. Själv skulle jag t.ex. inte vilja ha en separat Räkna-färdighet. Folk behöver sällan använda Räkna om det inte är del av en annan färdighet (typ Administration eller Astrologi) eller om de vill spela en matematiker (och då finns ju Kunskap om... som jag tycker är en lysande färdighet - jag var särskilt förtjust i DoD 5, där Lärda män hade som yrkesförmåga att de hade baschans i ALLA 'Kunskap om...' man kunde TÄNKA sig, så man kunde spela en riktig Professor Kalkyl som kunde litegrann om en hel massa...
)
Nåja, slutsats: man skall inte vara petig, men skall man ta lätt på 'civila' färdigheter tycker jag man skall ta lätt på äventyrliga färdigheter också. Jag menar, det händer ju i äventyrshistorier att det är hjältens väpnare som golvar skurken med ett vedträ bakifrån...
Erik