Nekromanti En ny fråga...

Kanturi

Swordsman
Jag har en till fråga: det där med snabbhet, vad jag har förstått så kan det vara såhär: John har vapensnabbhet: Revolver 34 och får därför agera i rund 3, 2 och 1. Peter däremot har 56 i vapensnabbhet: Gevär och får agera i runda 5, 4, 3, 2 och 1. Blir det då såhär:
Peter:pang, Pang, Pang, Pang, Pang
John:....,...., pang, pang, pang

Det verkar lite mysko asså så jag tror att jag har fattat fel nånstans, för om John skulle haft vapensnabbhet revolver 10 och varit nån liten yngling och Peter haft vapensnabbhet gevär 54 och skulle vart nån mega cooling så skulle John aldrig få chans att skjuta utan skulle falla ner död rill marken efter ett skott (om peter då skulle haft pricksäkerhet (eller vad det nu heter) gevär 45)

//Kanturi, har inte fattat allt än...

Storuggla

Champion
"Jag har en till fråga: det där med snabbhet, vad jag har förstått så kan det vara såhär: John har vapensnabbhet: Revolver 34 och får därför agera i rund 3, 2 och 1. Peter däremot har 56 i vapensnabbhet: Gevär och får agera i runda 5, 4, 3, 2 och 1. Blir det då såhär:
Peter:pang, Pang, Pang, Pang, Pang
John:....,...., pang, pang, pang"

Helt korrekt.

"Det verkar lite mysko asså så jag tror att jag har fattat fel nånstans, för om John skulle haft vapensnabbhet revolver 10 och varit nån liten yngling och Peter haft vapensnabbhet gevär 54 och skulle vart nån mega cooling så skulle John aldrig få chans att skjuta utan skulle falla ner död rill marken efter ett skott (om peter då skulle haft pricksäkerhet (eller vad det nu heter) gevär 45)"

Jupp, John ligger lite risigt till. Peter kommer skjuta två skott innan John ens få säga potatisland. Detta för att snabbhet är vidrigt viktigt i strid med eldvapen. The Quick and the Dea, liksom.
Så om Peter dyker upp från ingenstans så är John ganska kokt. Så vad ska unge John göra då, om han nu är yngling och blott har en handling till exempel?" Tja, om han är så dum att han utmanar Peter på duell så är han kokt (och det begriper han nog). Så han måste planera. Skjuta Peter i ryggen, överraska honom, skjuta honom nr han är full, etc etc. John måste planera. Om han är grabbhalvan som ska hämnas sin familj och utmanar en snabb snubbe, så kommer han bergis dö. Helt normalt.

Eldvapen är ruskiga och kräver snabbhet. Och träffsäkerhet.

Storuggla, leek inte med lugern

Kanturi

Swordsman
Men får John inte ens hoppa undan bakom ett vattenkar eller nåt medans Peter skjuter sina två första skott??? Vissa rollspel har sina nackdelar och sina fördelar, jag tycker att detta är en nackdel asså... men det kanske bara är för att jag inte förstår det... fast jag förstår hur du menade asså men det verkar ändå lite mysko att Peter får skjuta två skott innan John ens får säga "Potatisland"...

//Kanturi, förstår nog inte...

Kanturi

Swordsman
Jag kom just på en till sak: Om Peter har två vapen, får han då dubbelt så många handligar? t.ex.:

John:....,...., pang, pang, pang

/Pistol #1: pang, pang, pang, pang, pang
Peter:
\Pistol #2: pang, pang, pang, pang, pang

Gabriel_UBBT

Warrior
t dig en valfri western med clintan (eastwood) som hårding... Man hinner inte hoppa i skydd när han drar sina pickor. Eller tänk så här, om du inte ens hinner dra dina pistoler så hinner du knappast springa ett par steg och slänga dig bakom ett vattentråg..

Det man inte har i nävarna får man ha i huvudet... Utmana inte en bättre revolverman på en duell.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jupp, John ligger lite risigt till. Peter kommer skjuta två skott innan John ens få säga potatisland. Detta för att snabbhet är vidrigt viktigt i strid med eldvapen. The Quick and the Dea, liksom.
Så om Peter dyker upp från ingenstans så är John ganska kokt. Så vad ska unge John göra då, om han nu är yngling och blott har en handling till exempel?" Tja, om han är så dum att han utmanar Peter på duell så är han kokt (och det begriper han nog). Så han måste planera. Skjuta Peter i ryggen, överraska honom, skjuta honom nr han är full, etc etc. John måste planera. Om han är grabbhalvan som ska hämnas sin familj och utmanar en snabb snubbe, så kommer han bergis dö. Helt normalt.
Gå och se The Man Who Shot Liberty Valance. Där måste novisen ta itu med gunslingern.