Ape of Wrath
DOWN WE GO
Hej på er!
Jag har en kampanjvärld jag håller på och pular med av och till och nu har andan fallit på igen efter några veckors idogt spelande av Skyrim. Mitt nästa steg nu är att försöka bena upp X antal sidor av obehagligt lösryckta anteckningar och skapa nån slags ordning i detta kaos, och jag tänkte börja med länderna i världen.
Settingen är fantasy och jag vill gärna få nån slags old school känsla där det finns mängder av ruiner och katakomber från uråldriga civilisationer, magi är en slags naturkraft som kan kanaliseras men som aldrig riktigt kan tämjas. Folken som lever i världen nu är invandrade nånstans ifrån och det finns mängder av outforskade områden på kartan. Många länder skickar ut expeditioner för att kartlägga dessa områden och vissa artefakter har hittats som ingen lärd ännu lyckats utröna vad de är för något. En slags kapprustning rikena emellan existerar där det handlar om att komma överså många av dessa artefakter som möjligt för att kanske kunna använda dem i krig.
Det finns människor, dvärgar, alver och hamnskiftare hittills.
Mina frågor är:
Vad tycker ni är relevant att ha med i beskrivningen av ett rike?
Hur låter världen?
Hur detaljerade brukar ni vara när ni skapar er en egen värld? Jag tänker på hur himlakropparna roterar, hur långa dygnen är osv...
Och hur brukar ni tänka när ni hittar på namn åt folk, platser och sånt? Ska det vara helt hittepå såsom Gargash, Yxamor eller Galgandrion, eller ska det vara mer åt Axefrost, Sea of Legends eller Stormharbor-hållet?
Jag har en kampanjvärld jag håller på och pular med av och till och nu har andan fallit på igen efter några veckors idogt spelande av Skyrim. Mitt nästa steg nu är att försöka bena upp X antal sidor av obehagligt lösryckta anteckningar och skapa nån slags ordning i detta kaos, och jag tänkte börja med länderna i världen.
Settingen är fantasy och jag vill gärna få nån slags old school känsla där det finns mängder av ruiner och katakomber från uråldriga civilisationer, magi är en slags naturkraft som kan kanaliseras men som aldrig riktigt kan tämjas. Folken som lever i världen nu är invandrade nånstans ifrån och det finns mängder av outforskade områden på kartan. Många länder skickar ut expeditioner för att kartlägga dessa områden och vissa artefakter har hittats som ingen lärd ännu lyckats utröna vad de är för något. En slags kapprustning rikena emellan existerar där det handlar om att komma överså många av dessa artefakter som möjligt för att kanske kunna använda dem i krig.
Det finns människor, dvärgar, alver och hamnskiftare hittills.
Mina frågor är:
Vad tycker ni är relevant att ha med i beskrivningen av ett rike?
Hur låter världen?
Hur detaljerade brukar ni vara när ni skapar er en egen värld? Jag tänker på hur himlakropparna roterar, hur långa dygnen är osv...
Och hur brukar ni tänka när ni hittar på namn åt folk, platser och sånt? Ska det vara helt hittepå såsom Gargash, Yxamor eller Galgandrion, eller ska det vara mer åt Axefrost, Sea of Legends eller Stormharbor-hållet?