Nekromanti En ny kampanjvärld

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej på er!

Jag har en kampanjvärld jag håller på och pular med av och till och nu har andan fallit på igen efter några veckors idogt spelande av Skyrim. Mitt nästa steg nu är att försöka bena upp X antal sidor av obehagligt lösryckta anteckningar och skapa nån slags ordning i detta kaos, och jag tänkte börja med länderna i världen.

Settingen är fantasy och jag vill gärna få nån slags old school känsla där det finns mängder av ruiner och katakomber från uråldriga civilisationer, magi är en slags naturkraft som kan kanaliseras men som aldrig riktigt kan tämjas. Folken som lever i världen nu är invandrade nånstans ifrån och det finns mängder av outforskade områden på kartan. Många länder skickar ut expeditioner för att kartlägga dessa områden och vissa artefakter har hittats som ingen lärd ännu lyckats utröna vad de är för något. En slags kapprustning rikena emellan existerar där det handlar om att komma överså många av dessa artefakter som möjligt för att kanske kunna använda dem i krig.

Det finns människor, dvärgar, alver och hamnskiftare hittills.

Mina frågor är:

Vad tycker ni är relevant att ha med i beskrivningen av ett rike?

Hur låter världen?

Hur detaljerade brukar ni vara när ni skapar er en egen värld? Jag tänker på hur himlakropparna roterar, hur långa dygnen är osv...

Och hur brukar ni tänka när ni hittar på namn åt folk, platser och sånt? Ska det vara helt hittepå såsom Gargash, Yxamor eller Galgandrion, eller ska det vara mer åt Axefrost, Sea of Legends eller Stormharbor-hållet?

God45

#PrayersForBahakan
Världen låter härligt old school :gremsmile:

Några relevanta saker när man skriver upp riken är:

Hur styrs de? Är det ett kungarike, en demokrati eller styr prästerskapet? Hur styrs saker på en lägre nivå? Finns det en borgmästare som kan ge ut uppdrag eller sköter den lokala greven det?

Hur ser lagarna ut? Inget detaljerat utan bara stora saker, är slaveri tillåtet? Är det olagligt med nekromani? Sådana saker.

Hur slås de? Gillar de långbågar eller kavaleri stötar? Har de en yrkes arme eller en milita?

Sedan, detta är kanske bara jag, men hur långa dagar är och hur himmla kropparna roterar? Spelarna kommer inte bry sig eller så kommer de vara irriterade. Ingen bryr sig varför det finns en öken vid ekvatorn, de bryr sig bara om var man kan få en kamel att rida på. Att veckorna är fel antal dagar och grejer är löjligt irriterande om man ska planera någonting in-game och tillför inget för spelarn. Det är helt enkelt saker man skriver som en gm men som är helt värdelösa. Tro mig jag har skrivit så mycket sådan här info och jag har ALDRIG använt någonting av det på ett sätt som spelarna vryde sig ett dugg om. Det är däremot ett fantastiskt sätt att få dina spelare att anklaga dig för att ha asperger, de gjord de mot mig i alla fall :gremwink:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Haha ok nej asperger har jag ju inte, jag håller mig ifrån månens faser och hur långa dygnen är med andra ord...

Favoritstridssätt och statsskick hade jag redan med i beräkningarna, de måste finnas med.

Lagarna var ett bra tips, det tar jag tacksamt emot, vet inte varför jag hade förbisett det.

Jag tänkte också skriva om arkitektur, sedvänjor, religion, ätter, handel och lite sånt fluff, fast väldigt kortfattat, mer för att tjäna som inspiration för vidare världsskapande än som en uttömmande encyklopedi, fast vi får se vart det slutar.

Hur pass intressant är det med valutor och sånt?

Tillför det något att RPna måste växla till Kalefantiska Guld-ryel direkt de kliver av båten för att kunna sälja sitt loot?

God45

#PrayersForBahakan
Sånt du tänkt lägga in med arkitektur, sedvänjor, religion, ätter, handel och så låter jättebra :gremsmile: Det är sånt som är på en nivå där spelarna kan interagera med det och därför bryr sig om det.

Personligen hatar jag att hantera valuta så mycket att jag alltid bara har en sorts valuta, jag har inte ens med växel. Men det är jätte orealistiskt och får det att kännas som final fantasy :gremwink: Så det är nog mest en smakfråga. Tänk på att det mesta av spelarnas loot antagligen kommer komma i formen av uråldriga mynt de snotb från gamla tempel bara.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja, det lutar väl åt nån slags gemensam valuta, jag skjuter lite på den biten ett tag helt enkelt.

Tack för dina svar förresten, givande värre!

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att komma med förslag :gremsmile:

Vad har du tänkt för system?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja, det är där jag skrotar runt också.

Startade nån annan tråd och bad om tips men just nu lutar det åt några olika som verkar kunna passa mig:

Pathfinder
Burning Wheel
RuneQuest 6
Legend
D6 Fantasy

Har du andra tips?

God45

#PrayersForBahakan
Alla de systemen låter bra :gremsmile:

Men ska du gå old school kolla in en retro klon vet jag, det är vad de är gjorda för :gremsmile:

Föresten, vad hade du tänkt att spelarnas plats i världen skall vara? Jobbar de för ett land? Är de klassiska äventyrare? Eller kanske lego-soldater?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Öh oj, riktigt så långt har jag inte kommit ännu...

Jag gillar inledningen i Wheel of Time-böckerna om du läst dem. RPna är förutbestämda att spela en stor roll i världen långt fram i tiden, lite gudarnas spelbrickor typ, fast det kanske blir tråkigt om det känns som om allt är förutbestämt.

Annars vet jag inte riktigt, har du några idéer här? Hit har jag liksom inte kommit ännu.

EDIT: Med retrokloner menar du typ Lamentations of The Sword Princess eller vad de heter? Jag tror du nämnde dem i den andra tråden om fantasyrollspel, jo jag ska kolla upp dessa tänkte jag.

God45

#PrayersForBahakan
Ja, det var de jag nämnde i den andra tråden :gremsmile:

De förutspådda hjältarna kan vara intressant, det är en klassiker av en anledning :gremsmile: Se till att ha en back-up plan om någon dör eller en spelare till vill gå med i kampanjen bara.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Har du någon tanke på hur världen ska se ut rent geografiskt? Hur stor ska den vara? Vill du speca om den är ett runt klot, en platt skiva eller har det ingen betydelse för dig?

Vad har du för tanke kring teknologi-nivå?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag tänker mig för enkelhetens skull att denna värld är lik vår planet, ungefär lika stor, samma längd på dygnet, samma årstider och så.

Jag tänkte mig dock att det över hela världen är områden som liknar Grand Canyon, det är rester av ett magikrig för längesen då mäktiga krafter släpptes loss och formade om världen.

Teknologinivå? Tja, det har jag inte funderat på. Typ medeltid antar jag, med vissa avstickare både framåt och bakåt i teknivå, typ vissa vilda stammar kanske bara har vässade stenvapen medan någon civilisation ligger längre fram.

Bassejr

Hero
Det här ser ut att kunna bli intressant. Om du blir riktigt nöjd med kampanjvärlden, skulle du inte kunna posta den här på något sätt så vi andra forumiter får ta del av den?

Allt som det pratas om här är smakfrågor, men jag kan ge mina peronliga åikter.

Jag tycker om intrigpel, storslagna krig och stridstaktik, och i viss mån dungeonering, så det jag vill veta i första hand är politiken och vilka nationaliteter eller politika/millitära/Inflytelserika faktorer som spelar en roll i äventyren och kampanjen. Om jag blir nördig på världen läser jag gärna på lite historia om varför världen ser ut som den gör.
Vilka varelser som fins med där brukar vara bra att veta, men i en generell fantay setting brukar man inte behöva någon direkt introduktion till de vanliga goblins, troll, minotaurer och jättar man har att slåss emot. Faktum är, beskriv helst inte alls något om fiender, för om du undviker det blir det mycket mer spännande när man kommer till frågan vad för roliga varelser de spelande ska få slåss emot.

När det kommer till saker som Valuta: Guld. en guld är hundra silver. en silver är hundra koppar. om man nu ens behöver de under-delarna. Guld i sig (eller silver eller platinum eller snäckskal eller vad som nu passar sig) fungerar aldeles utmärkt som egen valuta.

Och för kalendern: En dag är en dag, så illa är det. Jag frågar aldrig om tid i en större eller mindre skala än "Var står solen" eller "Hur många nätter sedan var det vi [insert händelse]", så kallender, året, dagar och nätter, och stjärnor ger jag inte mycket för.

Och ett till tips jag vill ge är: Rita kartor. Du och spelarna vill ALLTID ha kartor. Det bästa är om man kan ha en stor A3 eller A2 karta som till en början bara har landet gränser utmarkerade, och möjligen typ den största staden, en eller två stora farleder, och sådana stora saker om är allmän vetskap, och sen rita till allt rollpersonerna hittar på vägen. Sidovägar, skogar, läger av olika slag, grottor och dungeons, småstäder och byar, etc. Det ger kampanjen mer liv, och man blir verkligen driven att fortsätta utforska världen.

Lycka till med kampanjskapandet.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tack för synpunkterna Bassejr, självklart postar jag här om jag får ihop något smaskigt.

På inrådan av Björn Wärmedal snurrade jag in på cartographers guild och började dregla över alla kartor. Jag tänkte nog försöka göra något enkelt själv, det finns ju massa bra tutorials att följa.