Nekromanti En ny snurrig idé...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu är stunden kommen och jag ska avslöja min senaste idé och den idé som ligger mig varmast om hjärtat för tillfället. Som vanligt är ingenting skrivet ännu, men för en gångs skull känner jag att jag har lust att starta...någonstans.

Precis som vanligt numer så är det ett rätt smalt spel (Allt är H&Ms fel, vet ni väl?) men jag tror det kan bli intressant i vilket fall.

Regelsystem är inte särskilt viktigt i dagsläget. Det viktiga för mig är att få lite fler roliga idéer, lite kommentarer och så. Jag är ganska säker på att ni kan hjälpa mig.

En sista sak innan jag berättar vad det är jag klurar på. Jag har alldeles för många bollar i luften för tillfället så skrivandet på det här (och framförallt de andra grejerna jag klurat på) är inte särskilt högprioriterat, tyvärr.

Så vad är det då?

Grekiska Antiken

Ni står på ett enormt torg i centrala Aten. Folk rusar fram och tillbaka över torget, varor och mynt byter ägare, gatufilosoferna fångar nya offer i sina nät av frågor. Det är, som ni kanske redan förstått, omkring år 400 före kristus. Men det är inte år 400 f kr som vi känner genom historieböckerna. Nej, det här är tiden för revolution. En revolution inom forskning och uppfinnande.

Uppfinningarna

En revolution inom forskning och uppfinnande, ja. Stjärnorna har skådats på nära håll. Tyngdkraften har övervunnits och eld är inte längre nödvändigt för att hålla varmt och ljust.

I klartext.
Mängder av olika saker och manicker har uppfunnits. Allt från helikoptrar till avancerade stjärnkikare till glödlampor. Det är förstås inte bara vettiga maskiner som tillverkats. Jag har tänkt mig en hel del snurrande saker, med bollar och så. Jaja, just nu kan jag inte komma på något exempel mer än, för de som har sett 13 Ghosts (eller 13th Ghost eller vad filmen heter?). Spoilervarning för den en bit nu då! Huset som de är i styrs ju av en motor. Sådana hus får gärna förekomma. Dessutom har motorn ett speciellt utseende som jag gillar. Roterande metallcirklar som går i varandra och snurrar utomordentligt fort. Sånt vill jag ha! Slut på spoilern.

Krig och strid

Det förekommer givetvis en del av båda delarna, även om min vision inte innehåller allt för mycket av de delarna. Hur som helst. Konflikter och krig förekommer och det finns väl både romare och egyptier, fenicier och perser att slåss med, och det kommer väl ske lite i stil med Age of Empires (Ettan då, eftersom tvåan inte är lika mysig.) med hopliter (Är det en korrekt svensk översättning?) och sånt. Ja, you name it.

Övernaturligheter, gudar och kreatur

Vi befinner oss, som jag sa, under antiken i Grekland. Det innebär mängder av gudar (De grekiska då, lämpligtvis.), som man givetvis vill vara till lags och sen har vi ju allsköns vidunder. Cykloper, kentaurer, hydror och många, många fler. Sen har vi ju oraklet i Delfi, som jag gärna ser har stor betydelse (Vissa känner henne bättre som [Delphi]... :gremgrin: ).

För er som inte orkade läsa mer än rubrikerna

Om man ska förklara det jag är ute efter med lite genre-begrepp (?) så är väl grekiskfilosofisk weirdmachinepunk icke-standard-fantasy en rätt träffande beskrivning. :gremgrin:

---

Så vad, mer än dela med mig av mina idéer, är jag då ute efter från er?

Först och främst blir jag ju underbart glad ifall ni känner att ni har lust att spåna vidare lite på allt som kan tänkas passa.

Kommentarer på det jag satt upp som "riktlinjer" är också välkommet.

Och så givetvis har jag en viktig fråga... Är det här intressant?

** Med reservationer för osammanhängande tankegångar **

[Edit]: Ändrade årtalet.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker det skulle vara intressantare om det hela utspelade sig i den mytiska tidsålden istället, alltså då Homeros diktning och övrig litteratur utspelar sig. Miljön för klassiska grekiska tragedier, helt enkelt: Iliaden, Odysséen och så vidare. (Okej, nu kanske just dessa inte räknas som tragedier, min litteraturvetenskap är en aning rostig. Men ni förstår säkert vad jag avser.) På så sätt passar gudarna bättre in, det blir en mer högtravande stämning, och kanske känns de teknologiska framstegen lättare att rättfärdiga. Nackdelen är att man missar filosofin, vilket ju är rätt synd.

Kanske man kan basera varje äventyr kring en viss tragedi: "Okej, Paris har rövart bort Helena, vad gör ni?"

Hur ska teknologin vara? Vad drivs den av? Ånga, urverk, elektricitet, magi eller annan skum kraft?

Man får akta sig så det inte blir för mycket Gondica av det hela, dock, nu när det finns skum teknologi och grekiskinspirerade varelser. Fast det lär väl vara ganska långt från renässansen. :gremsmile:

Rent allmänt sett så ser det intressant ut, tycker jag. Vi får se vad som kommer ur det här! Tillräckligt skruvat var det ju i alla fall. :gremlaugh:

/Dimfrost

Pom

Swashbuckler
Jag tycker det skulle vara intressantare om det hela utspelade sig i den mytiska tidsålden istället, alltså då Homeros diktning och övrig litteratur utspelar sig
Trots att jag är en stor Xenabeundrare måste jag nog säga att ursprungskonceptet verkar rimligare. Högteknologi passar bättre bland filosoferna och naturvetarna några sekel f Kr än bland sagor, gudamyter och bronsåldersriken.

Att den allmänna grekisk kulturskatten på olika sätt skall plundras i spelet tar jag för givet, men det kan ju lika gärna ske i sentida parafraser, omtolkningar, med ångdriven tidsmaskin, genom arkeologi, eller dyl.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Oh, when the saints...

"Jag tycker det skulle vara intressantare om det hela utspelade sig i den mytiska tidsålden istället, alltså då Homeros diktning och övrig litteratur utspelar sig."

Den tanken for igenom tomrummet däruppe en sväng, men som du själv säger så missar man filosofin då och det var just den som jag tyckte förklarade de konstiga manickerna. Sen kommer det ju inte vara omöjligt att spela en stund till innan kristi födelse, men utan maskinerna då, kanske?

"och kanske känns de teknologiska framstegen lättare att rättfärdiga."

Min "förklaring" till de teknologiska framstegen är egentligen att de snurriga grekerna inte förstod var gränserna gick och därmed kunde bryta dem på diverse konstiga sätt. De är inte riktigt kloka de där grekerna...

"Hur ska teknologin vara? Vad drivs den av? Ånga, urverk, elektricitet, magi eller annan skum kraft?"

Jupp.
Urverk är väl det rimligaste (och det coolaste. :gremtongue: ). Ånga skulle kanske gå, men nja, inte i så stor utsträckning i så fall. Någon form av elektricitet har jag funderat på. Stora vattenkraftverk runt akvedukterna och så.

"Man får akta sig så det inte blir för mycket Gondica av det hela, dock,"

Måste erkänna att mitt vetande om Gondica är i stort sett obefintligt, vilket jag är jätteledsen för, för det verkar verkligen coolt. Funderar på att inhandla det inom en snar framtid. Ni får varna mig när jag kommer för nära... :gremsmile:

"Rent allmänt sett så ser det intressant ut, tycker jag. Vi får se vad som kommer ur det här!"

Kul! :gremsmile: Och jag hoppas att det kommer något ur det. Vore synd om idén jag gillar faller på att jag inte har tid och ork. Jag ska göra mitt bästa.

"Tillräckligt skruvat var det ju i alla fall. :gremlaugh:"

Just det hade jag inga som helst tvivel om... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Oh, when the saints...

Min "förklaring" till de teknologiska framstegen är egentligen att de snurriga grekerna inte förstod var gränserna gick och därmed kunde bryta dem på diverse konstiga sätt. De är inte riktigt kloka de där grekerna...
(snip)
Urverk är väl det rimligaste (och det coolaste. ). Ånga skulle kanske gå, men nja, inte i så stor utsträckning i så fall. Någon form av elektricitet har jag funderat på. Stora vattenkraftverk runt akvedukterna och så.
Varför låsa det vid våra naturlagar? Varför inte försöka basera maskinerierna på de teorier och den världsbild man hade då? Bara för att den i vår verklighet visat sig mindre korrekt så behöver det ju inte vara så i ett spel.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Varför låsa det vid våra naturlagar?"

Ja, det beror ju lite på hur man ser dem. Jag går efter våra naturlagar, men de gör ju uppenbarligen inte efter det eftersom de skiter fullständigt i dem när de forskar och filosoferar. Sen är ju frågan om man ska beskriva det enligt deras eller våras tankegångar? Deras tankegångar kan vara svåra att ta till sig även om de är "rätt" för stunden och våra är ju mycket lättare att relatera till även om de inte stämmer då. Blir kanske bättre om man beskriver det enligt deras naturlagar?

Lindenius

Swashbuckler
Oh, when they steal the saints...

Urverk är väl det rimligaste (och det coolaste. ). Ånga skulle kanske gå, men nja, inte i så stor utsträckning i så fall. Någon form av elektricitet har jag funderat på. Stora vattenkraftverk runt akvedukterna och så.

Eller varför inte låte dem stjäla massa av de gamla gudarnas attribut för att det skulle fungera, vilket leder till att de gamla gudarna börjar bli uppretade och börjar ställa till förtret. (Här hänger vi i Olympen åsså snor någon nisse min toga).

Typ: greken Byggelemeios har uppfunnit Hermeskoptern (helikoptern). Men för att den skulle fungera har han snott "en filosofisk teori" som visar sig vara hermes dojor. Hermes tycker detta inte är så himla roligt och tänker sätta stopp för skiten.

Problemet för de gamla gudarna är att alla inte tror på dem längre och därför kan de inte stiga ner på jorden och bara hämta tillbaka prylarna. Därför måste de få tag på nissar (läs rollpersoner tex) som fortfarande tror på dem och handgripligen är beredda att bli hjältar likt dem i Homeros diktningar.

Eller så kan rollpersonerna vara filosofiska upptäckseresande som letar efter poseidons treudd så att de kan bygga färdigt sin ubåt.

//erik. går och hämtar dricka.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Oh, when they steal the saints...

"Eller varför inte låte dem stjäla massa av de gamla gudarnas attribut för att det skulle fungera"

Klart intressant idé, och det skulle kunna vara ytterligare ett sätt att driva vissa maskiner, eller ett sätt att "kopiera" gudarnas egenskaper.

Man kan också tänka sig att gudarna blir uppretade av att de ynkliga människorna vill erövra deras territorium, i luften och under ytan. Klart Hermes blir putt om alla börjar flyga och klart Neptunus blir sur ifall folk kan färdas över (under?) hans domäner.

Ska fundera vidare på det spåret.

"uppfunnit Hermeskoptern (helikoptern)"

Det där var lysande! Vissa av maskinerna måste ju få sådana namn, helt klart!

Din idé ger fler konkreta äventyrsidéer, och den kan jag mycket väl tänka mig att använda till viss grad. Bara det inte blir för mycket av "strider mot gudarna" för det känns lite knasigt om allt människorna gjorde var att sno verktyg från gudarna. Men som sagt, som alternativ drivkraft skulle gudagods kunna användas.

*badhusflummar*

Lindenius

Swashbuckler

Bara det inte blir för mycket av "strider mot gudarna" för det känns lite knasigt om allt människorna gjorde var att sno verktyg från gudarna. Men som sagt, som alternativ drivkraft skulle gudagods kunna användas.

Jag skulle ju snarare i sådana fall vända på steken. I de flesta fall så "kopieras" eller efterhärmas gudarnas förmågor. Vill man ha den riktiga varan snpr man dock själva "mojon", vilket ger oöverträffad effekt. D v s det är bara de riktiga dårarna som försöker sig på att sno sakerna.

Men gudarna blir nog tillräckligt irriterade på att folk försöker apa efter dem eller är och stör dem i största allmänhet. Inte nog med att de är bortglömda, de blir dessutom efterapade. Filosoferna håller på att sno deras grej. Man kan ju till exempel förstå vad uppretad Hermes blir när han är ute och glider i luften och sedan blir omåkt av en hermeskopter. Och inga royalties får han för skiten heller :gremsmirk:

//erik. slut med gott godis

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Jag skulle ju snarare i sådana fall vända på steken."

Ja, jo, det är klart det ska vara tvärtom. Jag skyller på chokladförgiftning. Antikens svar på bröderna Wright är det som snor Hermes dojjor. Hur kunde jag tänka på annat? :gremlaugh:

"Och inga royalties får han för skiten heller"

Prylarna blir ju åtminstone döpta efter dem. :gremgrin:

Lindenius

Swashbuckler

Prylarna blir ju åtminstone döpta efter dem.

Japp, och hur kul är det? Här har man slagits mot jättar och levererat snabba meddelanden till gudomar kors och tvärs åsså kommer en sketans fjunig filosof och cashar in cred för ditt namn.

En lagkostym kommer flygande...

//erik. kör svengelska

Man Mountainman

Storsvagåret

Häftigt. Det påminner om Mage - the Ascensions världsbild där universum formar sig efter invånarnas uppfattningar om hur verkligheten är beskaffad, och där magiker är sådana personer som kan påtvinga universum sin egen uppfattning och därmed styra bort den från den kompromiss-verklighet som skapas av merparten av invånarnas uppfattning.

Vad jag tänkte är att man kan låta allt vara möjligt bara man själv tycker att det verkar rimligt att det skulle gå. De grekiska uppfinningarna är alltså upplysta individer som kan formulera "teorier" om hur verkligheten är beskaffad som är så grundläggande att de faktiskt går in och förändrar verkligheten i grunden. Dessa "teorier" är inga vanliga teorier som vi ser dem, utan de har övernaturlig kvalitet och det krävs en viss talang för att kunna skapa dem.

De flesta grekiska uppfinnare kanske skapar sina uppfinningar inom det "teoretiska ramverket" som formulerats av tidigare uppfinnare såsom Aristoteles. Detta ramverk är inte alltid helt överensstämmande på alla punkter, så en person som svär sig åt Demokritos läror skapar manicker med helt andra egenskaper än en Pytagorean, vars maskiner (*host* datorer *host*) i sin tur bär på förmågor unika för den inriktningen. Normalt går det alldels utmärkt, men när två maskiner som bygger på helt olika uppfattningar om hur universum fungerar ska interagera på något sätt så uppstår en paradox och verkligheten "skär sig" med olika obehagliga resultat (till exempel; en teori gör gällande att saker och ting faller till marken på grund av hemlängtan, medan en annan teori hävdar att all materia strävar mot stjärnorna och endast mot sin vilja tvingas kvar vid marken. När två manicker som bygger på respektive teori ska interagera så kräver detta att materia BÅDE längtar till marken och inte gör det SAMTIDIGT. En paradox uppstår, och det kan bara leda till tårar).

Beroende på vilken gammal uppfinnares skola man tillhör kan man alltså göra manicker med olika egenskaper. Dessutom kan man skapa sina egna upplysta teorier för att skapa manicker med helt nya egenskaper. Har man den förmågan tillhör man de sanna filosofernas skara. Det finns knappast några gränser för vad en rollperson med denna egenskap kan skapa, bara han får tid. Det kräver dock att spelaren gör en insats och formulerar den teori som ska tillåta honom att skapa en viss mojäng. Om spelaren vill att rollpersonen ska skapa en maskin som gör vatten av sten, så måste spelaren alltså formulera lämplig elementlära som gör gällande hur olika sorters materia hänger samman.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Filosofera mera!

"Vad jag tänkte är att man kan låta allt vara möjligt bara man själv tycker att det verkar rimligt att det skulle gå. De grekiska uppfinningarna är alltså upplysta individer som kan formulera "teorier" om hur verkligheten är beskaffad som är så grundläggande att de faktiskt går in och förändrar verkligheten i grunden. Dessa "teorier" är inga vanliga teorier som vi ser dem, utan de har övernaturlig kvalitet och det krävs en viss talang för att kunna skapa dem."

Det här är en rolig idé! På så sätt blir spelet mer skruvat, då filosoferna/uppfinnarna är som magiker (Gnomer, hö hö) även om de inte själva vet om det. De tror bara att de har rätt i sitt tänkande, men i själva verket är det deras tänkande som blir rätt. Jag gillar det.

Frågan är om alla ska ha chansen att forma teorier, eller om vissa ska vara födda med den talangen och bara de kan forma dem. I stil med Chronopia (Kanske fler DoD-versioner) där man slår om man kan använda magi eller inte? Jag ser ju helst att alla kan, men inte alla vill.

"De flesta grekiska uppfinnare kanske skapar sina uppfinningar inom det "teoretiska ramverket" som formulerats av tidigare uppfinnare såsom Aristoteles."

På det sättet kanske spelet mår bra av att flyttas ett par hundra år framåt så att de filosoferna som formade teorier verkligen hinner dö, så man kan svära sig åt någon av deras teorier. Om det är en bra idé kommer ju lite av filosofifakta behövas, på gott och ont, så länge det finns utrymme för ytterligare och egna teorier för att skapa en viss sorts maskiner.

Men då uppstår ett litet problem. Filosofen Javillhapesetos formar en teori om att han ska kunna "trolla fram" oändligt med pengar (eller vad man nu vill räkna rikedom i), funkar det automagiskt (Haha, det passar ju bra in... :gremwink: ) då? Vad ska krävas för att en teori ska bli en "egen verklighet"? (Hmm... Läste ditt sista stycken en gång till och då blev det lite klarare, men inte helt.)

"Normalt går det alldels utmärkt, men när två maskiner som bygger på helt olika uppfattningar om hur universum fungerar ska interagera på något sätt så uppstår en paradox och verkligheten "skär sig" med olika obehagliga resultat."

Inte så mycket att orda om... Klockrent, helt enkelt! Obehagliga resultat är alltid bra. :gremwink:

"Beroende på vilken gammal uppfinnares skola man tillhör kan man alltså göra manicker med olika egenskaper. Dessutom kan man skapa sina egna upplysta teorier för att skapa manicker med helt nya egenskaper. Har man den förmågan tillhör man de sanna filosofernas skara. Det finns knappast några gränser för vad en rollperson med denna egenskap kan skapa, bara han får tid. Det kräver dock att spelaren gör en insats och formulerar den teori som ska tillåta honom att skapa en viss mojäng. Om spelaren vill att rollpersonen ska skapa en maskin som gör vatten av sten, så måste spelaren alltså formulera lämplig elementlära som gör gällande hur olika sorters materia hänger samman."

Där upp i röran, yrade jag lite för mycket, ska försöka undvika det här. :gremwink:

Så du tycker alltså att "vissa speciellt utvalda individer" ska få möjligheten, medans andra inte ens får chansen? Jag vet inte riktigt om jag tycker det är en bra idé. Och som man kanske kan tyda av mitt flum en bit upp så tycker jag att något mer påtagligt krav ska behövas för teorierna. Men vad jag än säger så tycker jag din grundidé är bra och helt klart passande.

Men en sak... Om maskinerna drivs på "övernaturligt vis", hur byggs de då? Det är ju inte så att filosoferna tar en bit övernaturlighet, en spik och två bräder och sen har de något. De måste ju fortfarande tro att de bygger mekaniska maskiner, även om de får hjälp på traven av något de inte känner till.

Ajja, jag känner att det här svaret är rörigt, men jag hoppas det går ändå.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Filosofera mera!

Så du tycker alltså att "vissa speciellt utvalda individer" ska få möjligheten, medans andra inte ens får chansen? Jag vet inte riktigt om jag tycker det är en bra idé.

Tja, alternativet är väl att det helt enkelt krävs en hel del träning för att kunna formulera "upplysta teorier". Din vanlige kvartersmekaniker kan på sin höjd bygga en manick som någon annan redan uppfunnit och förbättra den en smula, men den som har vigt sitt liv åt filosofin kan skapa nya manicker.

De flesta system för "weird-tech" i rollspel bygger på att man får välja och vraka mellan ett antal "egenskaper" ungefär som besvärjelser i ett vanligt magisystem. En maskin har en eller flera av dessa egenskaper, samt ett antal variabler (hållbarhet, användarvänlighet, kraft) som påverkar dess prestanda. Man skulle då kunna göra så att en vanlig uppfinnare kan göra manicker inom de ramar som ställs upp av dessa egenskaper (och varje "skola" har då ytterligare begränsningar), medan en äkta filosof kan skapa helt nya egenskaper, nya sätt att kombinera dem på, eller liknande (fast systemet för det här kan bli ganska jobbigt att skriva). Det andra alternativet är att icke-filosofer bara kan bygga färdiga maskiner enligt de riktlinjer som redan ställts upp av tidigare uppfinnare, medan filosoferna kan kombinera Egenskaper på nya sätt (mer begränsat, men lättare att skriva regler till).

Men en sak... Om maskinerna drivs på "övernaturligt vis", hur byggs de då? Det är ju inte så att filosoferna tar en bit övernaturlighet, en spik och två bräder och sen har de något. De måste ju fortfarande tro att de bygger mekaniska maskiner, även om de får hjälp på traven av något de inte känner till.

Nä, filosoferna har, som jag föreställde mig det, ingen uppfattning om det övernaturliga i vad de gör. Demokritern som bygger en atomdifferentiator tror helt enkelt att han tillämpar sin kunskap om universums fundamentala natur. Detsamma gör Pytagoréanen, med den skillnaden att hans uppfattning om universums fundamentala natur skiljer sig från demokriterns. Demokriterns förklaring till att Pytagoréanerns maskiner fungerar är "pure dumb luck", och det märks ju också att Pytagoréanerns teorier inte kan stämma, eftersom deras manicker alltid malfunctionar när de ska kombineras med ÄKTA teknologi.

De material som används är förstås fysiskt påtagliga byggmaterial enligt de principer som filosofen arbetar efter.

Men då uppstår ett litet problem. Filosofen Javillhapesetos formar en teori om att han ska kunna "trolla fram" oändligt med pengar (eller vad man nu vill räkna rikedom i), funkar det automagiskt (Haha, det passar ju bra in... ) då?

Tja, ett väldigt fritt system kan alltid missbrukas. Därför kan man såklart göra det mer begränsat (se min diskussion om "Egenskaper" längre upp. Vissa teorier är ju faktiskt så orimliga att ingen *riktig* filosof hade kommit på tanken att formulera dem (allt i universum består egentligen av... kycklingar!). Pengatillverkningsapparater går förstås alltid att göra, men deras skapare bör rimligtvis gå samma öde till mötes som vilken falskmyntare som helst (dvs, få sin produktion nedsmält och nedhälld i halsen).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Filosofera mera!

Ja, jo, det är nog en sådan begränsning som passar bäst. Och regler för byggandeet behövs också. Det är nog inga problem, för jag håller på med ett stort regelsystem som ska fungera till alla framtida spel, fast ändå vara så flexibelt att man kan plocka de delar som passar. Inget revolutionerande.

Ett kort svar, på bra synpunkter. Se det som att jag har noterat och håller med. :gremwink: