Andy said:
När du kollat in
www.lekbergs.se så kom gärna med feedback.
Saknar du något spel eller en spelkategori?
Vad brukar du köp och vad är viktigt när du köper ett spel?
Jag har inte detaljstuderat er site och har inte handlat särskilt mycket spel på nätet de senaste åren, men jag kan i alla fall ge lite generella tips. Titta på marknadsledarna inom rollspels- respektive brädspelssegmenten och försök kompensera eventuella missar de har gjort. Jag tror att man kan säga att marknadsledare i Sverige på brädspel är World of Boardgames och på rollspel är Adlibris (när det gäller näthandel).
World of Boardgames har jag själv aldrig handlat ifrån, men de har låga priser, mycket i lager och lagerstatus på sin sida samt ett bra rykte, så skulle jag handla brädspel på nätet skulle jag vända mig dit (i första hand skulle jag dock handla i de fysiska butiker med bra brädspelssortiment som finns i Göteborg - SF-Bokhandeln eller Spel i Focus). Titta på vad de har missat på sin sida.
När det gäller rollspel så är det Adlibris man i första hand konkurrerar med (samt de utrikiska Noble Knight och Amazon). De har låga priser, billig frakt och relativt snabb leveranstid. Deras söksystem är dock inte alls anpassat till rollspelsmarknaden. De saknar dessutom de flesta svenska rollspelen och mycket utländska indiespel. Det gäller därför att erbjuda titlar som inte finns på Adlibris samt bättre sökmöjligheter än Adlibris. Därefter får ni välja om ni vill konkurrera på pris eller leveranstid. Det går inte att göra båda om ni inte kan bygga upp ett lika bra logistiksystem som Adlbris har (och det är nog svårt). Eftersom det inte finns några bra svenska rollspelsdistributörer är det att plocka grejer från USA eller UK som gäller. USA är billigare, men det har en tendens att ätas upp av höga fraktkostnader och lång leveranstid. Vill ni bygga upp ett stort lager initialt, för att kunna erbjuda snabba leveranser redan från början bör ni dock plocka från USA. Beställer man för över 20 000 kr i en order är det nästan alltid billigare att ta grejerna från USA än UK.
Ytterligare ett tips. Lita inte på att Enigma kan förse er med grejer inom rimlig tid. Grejer är oerhört ofta slut där och de är inte heller så snabba på att skicka. Vincit är bättre på att skicka grejer snabbt och där kan man lita hyfsat på deras lagerstatus, men de är alltid oerhört sena med att få in nyheter från Fantasy Flight. Deras estimerade inleveransdatum stämmer aldrig.
Jag tror också att ni måste gå ned lite i pris. The One Ring är t.ex. ca 140 kr dyrare hos er än hos AdLibris.
De flesta som beställer på nätet går efter pris och pålitlighet, snarare än charm och kundservice. Hade jag inte redan ägt ett ex av den boken hade jag valt mellan att handla den på SF-Bokhandeln eller Adlibris. Det hade varit en avvägning mellan pris och att supporta min lokala spelbutik. Att beställa från er hade inte varit aktuellt.