En ny spelvärld

entomophobiac

Low Prep High Play
Har fått en idé som jag har svårt att riktigt formulera, för det är en såndär klassisk A+B+C-grej som en egentligen inte skall hålla på med om en är äldre än 13. (Jag är äldre än 13...)

Komponenter jag vill ha:
  • Ett starkt yttre hot som går att slåss mot. Starship Troopers bugs; rymdinvasion; transdimensionell terror; Cthulhu vaknar; Triffiderna tar över. Etc. Det här hotet har redan vunnit. Kriget är över, men vi kan fortfarande vinna slagen och hanka oss fram.
  • Huvudrollerna är "larger than life", typ pulphjältar. Dock inga trikåer eller superhjältefasoner. De är matinéhjältar som står emot mörkret och fungerar som mediala ikoner för den brokiga skaran överlevare. Om detta sedan bara är yta eller om det faktiskt ÄR på det lättsamma pulpiga sättet vet jag inte än.
  • Huvudrollerna har powered armor drop suits, Starship Troopers-style, men mer personliga, i likhet med stridsmålade WW2-flygplan eller mechas eller Tank Girl. Det är alltid slut på något, för lite ammo, för lite bränsle, och det slår gnistor om dem. Men de fungerar. I alla fall för dagen.
  • Spelgruppen är en crew som alla har varsin drop suit och utför uppdrag, antingen på eget bevåg likt någon sorts privateers eller genom krypterade ordrar från okänd högre instans. Helst inte en allt för militär känsla på det; mer Kellys hjältar än Saving Private Ryan, liksom.
  • Uppdragen sker på exotiska rymdoperaplaneter och det kan göras snabba klipp från en till en annan, med världsomspännande konsekvenser.
Så ... ni som tagit er igenom de här punkterna: vad blir era spontana reflektioner?

luddwig

Lawful evil
I kombination med ett regelsystem som är a) hyggligt stabilt, b) lagom detaljerat och c) löser resurshanteringen på ett smidigt sätt är det helt klart något jag skulle vilja spela.

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
  • Huvudrollerna har powered armor drop suits, Starship Troopers-style, men mer personliga, i likhet med stridsmålade WW2-flygplan eller mechas eller Tank Girl. Det är alltid slut på något, för lite ammo, för lite bränsle, och det slår gnistor om dem. Men de fungerar. I alla fall för dagen.
Istället för resurshantering skulle jag gärna se slumptabeller för hur väl suitsen fungerar och/eller vad som är problemet med dem just idag. Skulle ge kul variation till uppdragen!

entomophobiac

Low Prep High Play
Istället för resurshantering skulle jag gärna se slumptabeller för hur väl suitsen fungerar och/eller vad som är problemet med dem just idag. Skulle ge kul variation till uppdragen!
Det här är en superkul idé!

Det är ju helt klart vad som händer och hur det händer som är intressant i sammanhanget, inte realism. Så ett enkelt sätt att överblicka olika komponenter i ett droppskal och hur de kan strula är nog en skitbra början. Tabeller är rätt oslagbara för det.

krank

Går ondskans ärenden
Jag är väldigt positiv, delvis för att jag aldrig blivit äldre än typ 13 i vilken sorts fiktion jag gillar.

Men jag vill se en äventyrs/uppdragsgenerator innan jag greppar hur det faktiskt blir skojjigt spel av det =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Yes! Det här var min första tanke också (eller jag tänkte nog kortlek, konstigt nog. För normalt föredrar jag slumptabeller).

Jag tänkte att man skulle kunna ha två nivåer också. Först slumpar man ett problem som hela gruppen har (Det här kan vara just resursrelaterade problem som brist på ammo), och sen slumpar alla ett personligt problem som är mer något strul med den egna rustningen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Yes! Det här var min första tanke också (eller jag tänkte nog kortlek, konstigt nog. För normalt föredrar jag slumptabeller).

Jag tänkte att man skulle kunna ha två nivåer också. Först slumpar man ett problem som hela gruppen har (Det här kan vara just resursrelaterade problem som brist på ammo), och sen slumpar alla ett personligt problem som är mer något strul med den egna rustningen.
Gruppens problem blir ju väldigt lätt uppdraget.

"Vi måste hitta mer bränsle till vårt rymdskepp och måste därför räda en fientlig bränslestation på Planeten Kumulus-III".

Sen har spelare A ett trasigt manövergyro, och spelare B en strulande armservo.

entomophobiac

Low Prep High Play
En sak jag funderar på rakt av är övergripande mål. Att vara konstant underdog och kämpa för överlevnad riskerar ju att bli tjatigt. Övergripande mål kan ju vara att starta en fristad för överlevande människor, att besegra någon särskilt elak fiende, rädda en ockuperad koloni, etc.

kaptendral

Warrior
Har hotet dragit vidare eller lever man under nån sorts ockupation? I det första fallet har man ju återuppbyggnaden av samhället och i det andra har man hoppet om befrielse. Tänker typ Independence Day där man kan besegra fienden mot alla odds genom att hitta en specifik svaghet och attackera den.

Jag tycker iaf det har potential. Personligen skulle jag gärna ha med rätt mycket drama också. Och hellre att spelarna själva valde uppdrag än att det kom order uppifrån.

Lupus Maximus

Tekniker
Vadå inte äldre än 13? :oops:

Så... för att få tag på en viktig reservdel till ett rymdskepp måste det göras en räd djupt inne på monsterterritorium (alla lågt hängande frukter är ju redan plockade). Men för en mer långsiktig lösning måste en fabrik säkras. Vi vet var en finns, men den planeten har en öppen portal. Och sedan behöver fabriken ha material att jobba med, även om vi lyckas stänga portalen och rensa planeten. Lite åt det hållet?

entomophobiac

Low Prep High Play
Vadå inte äldre än 13? :oops:

Så... för att få tag på en viktig reservdel till ett rymdskepp måste det göras en räd djupt inne på monsterterritorium (alla lågt hängande frukter är ju redan plockade). Men för en mer långsiktig lösning måste en fabrik säkras. Vi vet var en finns, men den planeten har en öppen portal. Och sedan behöver fabriken ha material att jobba med, även om vi lyckas stänga portalen och rensa planeten. Lite åt det hållet?
JA!

Lupus Maximus

Tekniker
Kan ju också vara att man är med i "Alliansen". Så man har just inte någon överordnad, utan det finns en massa grupper som är på samma sida som man själv.

Skeppet Sisu har kanske en reservdel man behöver, och de är villig att byta den mot en reservdel de behöver. "Så, skall vi göra en räd mot plats X där det kan finnas delen vi behöver, eller plats Y som kanske har delen Sisu behöver?"

entomophobiac

Low Prep High Play
Jo, det krävs gruppdynamik mellan spelarnas grupp och andra grupper i spelvärlden. På något sätt. Väl dolda handelsplatser, kringresanade mekanikerkaravaner, kanske en till synes söndersprängd fabrik som fortfarande huserar sporadisk nyproduktion av droppskalsdelar. Och sen den här flyktigheten i en desperat situation. Gruppen lär sig att återkomma till Karavansplats Helgon, men gång fyra är den helt enkelt bortsprängd och kontaktpersonens lik vittnar om varför.