DragonLord
Warrior
VARNING! Inlägget skrivs av en extremt trött spelmakare som antagligen har svårt att göra sig förstådd. VARNING!
Okej, från att ha dillat om ett system med satsningar och målområden (orkar verkligen inte länka just nu) och sedan övergått tillfälligt till en version på Eons färdighetsslag, så har jag nu landat på någon sorts mellanting...
Det hela går ut på detta:
Spelaren har ett färdighetsvärde, i stil med Eon, DoD, osv. Alltså är skalan ungefär 1-20.
En handling har en svårighet som spelledaren bestämmer i tärningar. Spelledaren bestämmer ett antal obegränsade T6or som utgör värdet spelaren sedan ska slå över med ett av spelaren valt antal obegränsade T6or, MEN spelaren måste fortfarande hålla sig under sitt eget färdighetsvärde, annars så har karaktären klantat sig...
Exempel 1: Ulf har 13 i Klättra och ska klättra över borgmuren för att komma åt sin älskade i tornet. Spelledaren bedömer att det är svårt att klättra upp för muren, så Ulf får 3T6 i svårighet (normalt sett är en borgmur inte så klättervänlig, men det växer väl murgröna och tjafs på den). Ulf chansar och använder 3T6 för sitt slag. Han ska alltså slå under 13, men över spelledarens 3T6. Ulf slår 1, 1, 6 och det efter att de obegränsade tärningarna är färdigslagna så är slutsumman 12. Spelledaren slår 3, 4, 2 = 9 och Ulf kommer upp då han lyckades träffa mellan 9 (svårigheten) och 13 (sitt värde i klättra). Bravo, Ulf!
Är det någon som har någon kommentar angående mekanismen? Alla former av kritik uppskattas.
/Pontus, ska försöka komma med något intressantare nästa gång, promise...
Okej, från att ha dillat om ett system med satsningar och målområden (orkar verkligen inte länka just nu) och sedan övergått tillfälligt till en version på Eons färdighetsslag, så har jag nu landat på någon sorts mellanting...
Det hela går ut på detta:
Spelaren har ett färdighetsvärde, i stil med Eon, DoD, osv. Alltså är skalan ungefär 1-20.
En handling har en svårighet som spelledaren bestämmer i tärningar. Spelledaren bestämmer ett antal obegränsade T6or som utgör värdet spelaren sedan ska slå över med ett av spelaren valt antal obegränsade T6or, MEN spelaren måste fortfarande hålla sig under sitt eget färdighetsvärde, annars så har karaktären klantat sig...
Exempel 1: Ulf har 13 i Klättra och ska klättra över borgmuren för att komma åt sin älskade i tornet. Spelledaren bedömer att det är svårt att klättra upp för muren, så Ulf får 3T6 i svårighet (normalt sett är en borgmur inte så klättervänlig, men det växer väl murgröna och tjafs på den). Ulf chansar och använder 3T6 för sitt slag. Han ska alltså slå under 13, men över spelledarens 3T6. Ulf slår 1, 1, 6 och det efter att de obegränsade tärningarna är färdigslagna så är slutsumman 12. Spelledaren slår 3, 4, 2 = 9 och Ulf kommer upp då han lyckades träffa mellan 9 (svårigheten) och 13 (sitt värde i klättra). Bravo, Ulf!
Är det någon som har någon kommentar angående mekanismen? Alla former av kritik uppskattas.
/Pontus, ska försöka komma med något intressantare nästa gång, promise...