Nekromanti En ny(?) tärningsmekanism...

DragonLord

Warrior
VARNING! Inlägget skrivs av en extremt trött spelmakare som antagligen har svårt att göra sig förstådd. VARNING!

Okej, från att ha dillat om ett system med satsningar och målområden (orkar verkligen inte länka just nu) och sedan övergått tillfälligt till en version på Eons färdighetsslag, så har jag nu landat på någon sorts mellanting...

Det hela går ut på detta:

Spelaren har ett färdighetsvärde, i stil med Eon, DoD, osv. Alltså är skalan ungefär 1-20.

En handling har en svårighet som spelledaren bestämmer i tärningar. Spelledaren bestämmer ett antal obegränsade T6or som utgör värdet spelaren sedan ska slå över med ett av spelaren valt antal obegränsade T6or, MEN spelaren måste fortfarande hålla sig under sitt eget färdighetsvärde, annars så har karaktären klantat sig...

Exempel 1: Ulf har 13 i Klättra och ska klättra över borgmuren för att komma åt sin älskade i tornet. Spelledaren bedömer att det är svårt att klättra upp för muren, så Ulf får 3T6 i svårighet (normalt sett är en borgmur inte så klättervänlig, men det växer väl murgröna och tjafs på den). Ulf chansar och använder 3T6 för sitt slag. Han ska alltså slå under 13, men över spelledarens 3T6. Ulf slår 1, 1, 6 och det efter att de obegränsade tärningarna är färdigslagna så är slutsumman 12. Spelledaren slår 3, 4, 2 = 9 och Ulf kommer upp då han lyckades träffa mellan 9 (svårigheten) och 13 (sitt värde i klättra). Bravo, Ulf!

Är det någon som har någon kommentar angående mekanismen? Alla former av kritik uppskattas.

/Pontus, ska försöka komma med något intressantare nästa gång, promise...

Alharra

Warrior
Låter osannolikt dåligt i mina öron. Tänk om SL hade lyckats slå över Ulfs FV? Om han tex slagit 14? Då har alltså Ulf trots sitt perfekta slag gentemot sitt eget kunnande misslyckats bara för att SL hade mer tur? Jag tycker nog färdighetsslag borde slås mot färdigheten allena. Att blanda in ett slumptal från SL verkar både omotiverat och... idiotiskt. :gremconfused:

zuntona

Swordsman
Jag tycker bara det blir för mycket tärningsrullande. Svårigheten bör enbart modifiera Ulfs egna antal tärningar och motstånds värdet av SL är dåligt men måste det vara med så borde det var ett fast värde.

Boll

Veteran
En spontan fråga:

1. Kommer det inte bli otroligt jobbigt att lyckas med färdigheter? I EON är det tillräckligt svårt i.o.m. deras ObT6:or man skall slå under sitt färdighetsvärde (jag lyckas alltid slå sexor), men nu skall man samtidigt lyckas slå över ett annat värde! Kommer inte räckvidden tal som man lyckas med sitt färdighetsslag på vara väldigt liten?

Annars verkar det kul, men kommer antgligen att bli lite slöare (än EON's system) med tanke på att två slag slås för varje färdighet.

Muggas

Hero
Rent logiskt är det vettigt uppbyggt... förutom att svårighetsintervallen varierar så mycket p g a spelledarens svårighetsslag. Varför inte minska det intervallet genom att ha en fast svårighet + tärningsslag, d v s t e x ett svårighetsvärde + 1T6 från spelledaren sida? Gillar nytänkandet i din idé, mer sånt behövs! :gremlaugh:

DragonLord

Warrior
Då har alltså Ulf trots sitt perfekta slag gentemot sitt eget kunnande misslyckats bara för att SL hade mer tur?

Njä, inte riktigt. Systemet går inte ut på att slå så lågt som möjligt, utan på att träffa ett målområde (mellan svårighetstärningarna och färdighetsvärdet) genom att satsa på ett slag, beroende på hur försiktig man vill vara. Därför så bör Ulfs slag inte anses vara perfekt.

Jag förstår dock din reaktion. Tanken är emellertid att spelaren för "vanliga" handlingar bara kör med 1T6, vilket gör spannet lite större. Systemet är till stor del min lösning på att få bort lite arbetsbörda från spelledarens axlar, då det är ohemult jobbigt att bedöma svårighetsgrader på skalorna 1-20 i siffor, medan det är hyfsat lätt att bedöma dem enligt modellen Lätt/Medelsvårt/Svårt/Toksvårt/Omöjligt och sedan låta dessa representeras av olika tärningar. Det finns för många gråzoner att tänka på om man ska sätta ut ett fast värde.

Jag har iofs mina föraningar om att det hela kan bli a) slött, eftersom så många tärningar är inblandade, b) svårt att satsa, eftersom svårigheten blir slumpad, och c) svårt att bedöma fummel och perfekt.

/Pontus

DragonLord

Warrior
Som jag förklarar närmare i ett inlägg nedan så är det en del av satsningsmomentet, men visst, det blir en sabla massa tärningsrullande...

/Pontus

DragonLord

Warrior
Jag hade tänkt låta spelledaren slå ett litet antal (läs: en enda) tärningar för enklare uppgifter, så då ska förhoppningsvis spannet för ett lyckat slag bli lite större. Jag funderar också på om det kan vara lämpligt att ändra skalan till lite högre tal. Det var mest bara en idé som dök upp i skallen på mig för några timmar sedan, så den behöver finslipas lite.

/Pontus

DragonLord

Warrior
Tackar så mycket för den positiva kritiken.

Visst så skulle man kunna låta svårighetsvärdet vara fast, men jag och de rollspelare jag har bollat liknande idéer på upplever det som en pina att som spelledare sätta ut ett godtyckligt tal på svårigheter, medan de tycker att Eons "Äh, ta fyra tärningar och låt de' rulla!" är mycket lättare att bedöma. Därför så försöker jag göra det lite lättare genom att låta dem bedöma lite abstrakt här.

De gånger jag har provat mekanismen ikväll har dock varit väldigt hap-hazard. Skulle en högre skala med högre typiska färdighetsvärden (= högre intervall) kunna lösa detta tro? Jag tycker om idén tror jag iaf, även om den för tillfället verkar väldigt slumpmässig. Olika tärningar, kanske...

/Pontus, har fått blodad tärning, eller tand...hur det nu var...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Håller inte med. Starchallenge bedömmer svårigheter med enkelt, lite svårt etc och har fasta värden. Ju högre FV desto svårare motstånd. Jag är inte med på en variation på 3T6. Och om nu lätt= 1T6 och Svårt=3T6 så kan ju lätt faktiskt bli svårare än ett Svårt kast.

Däremot gillar jag det där med målområden. jag var nära på att ta med det i SC tills jag insåg att hela "slå så lågt som möjligt" varianten inte längre fungerade som jag ville. Så jag lät det gå. man får slåss med subtraktioner. :gremlaugh:

Surukai

Warrior
Böjd att hålla med

JAg är nog böjd att hålla med om att yttterligare tärningar inte är vidare effektivt.

Redan i Eon-original måste man slå över 100 tärningar per stridsrunda även om det bara är 5-8 deltagare i striden (4-5 spelare och 1-3 "skurkar)
Nu slår man iof flera tärningar samtidigt men det är fortfarande fruktansvärt jobbigt att försöka hålla kvar någon stämning mitt ibland de åtskilliga additioner, jämförelserna och tabellblädder.

zuntona

Swordsman
Jag tycker inte om ideen. Man kan väl satsa flera tärningar än vad svårigheten kräver och på det sättet satsa mer. Jag står kvar vid att jag tror det kommer försega hela systemet och kommer förstöra mer än vad det skulle tillbringa.

DragonLord

Warrior
Och om nu lätt= 1T6 och Svårt=3T6 så kan ju lätt faktiskt bli svårare än ett Svårt kast.

Ja, det är ett problem om man ser det så. Iofs kan man tänka sig att det är lite slump som spelar in, även om det inte är helt trovärdigt. Det är som jag har skrivit lite av en svårighetsmekanism som ska underlätta för spelledaren när han sätter svårigheter. Det känns ofta som om siffersvårigheter ger gap och blir godtyckliga att bestämma.

/Pontus, börjar fundera på om godtyckligt kanske ändå är bättre...

Man Mountainman

Storsvagåret
Nä, det låter läskigt. Jag gjord en gång ett spelsystem som krävde att spelldaren skulle slå ett slag för varje slag som spelarna gjorde. Jag insåg snabbt att det blev vidrigt mycket att göra. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det skulle vara att för varje slag spelarna slår tvingas slå tre tärningar och addera dem, för att inte tala om hur jobbigt det skulle vara om de var obegränsade.

Själva den mekaniska principen ser jag inget fel med, utom möjligtvis att det kanske kan bli lite väl knepigt att lyckas med en handling om skalan är 1-20. Målområdet blir för litet. Gör skalan större!

Genesis

Ni dés ni maître
Alharra hade en fråga längre ned, som du aldrig besvarade. Vad händer om SL slår över Ulfs FV? Misslyckas Ulf automatiskt då? Det kan kännas lite tufft som spelare att misslyckas utan att ens få slå sina tärningar.

DragonLord

Warrior
Oj, hoppsan...har varit tankspridd...

Jo, så var det faktiskt tänkt, men jag hade tänkt organisera om det hela till fasta värden som korresponderar mot nivåer som Mycket Lätt, Lätt, Normalt, Svårt, Omöjligt, osv...

Målet med det är att avlasta spelledaren så att han/hon slipper bedöma i gråzonerna mellan nivåerna. Liksom, vad gör ett snäpp i svårigheten mer eller mindre? Inte mycket, anser jag. Spelledaren kan istället koncentrera sig på att berätta en story, vilket trots allt är hans jobb.

/Pontus

Cohen

Swordsman
Borde det inte kunna fungera med att man lägger samman sitt färdighetsvärde och tärningsslaget istället för att slå under sitt färdighetsvärde?

På så sätt är det alltid möjligt att komma högre än svårigheten.

DragonLord

Warrior
Med obegränsade slag så är det problemet att spelledaren alltid kan komma högre. Dessutom är tanken att man ska slå under sitt värde och över en svårighet. Man ska hålla sig inom sina begränsningar med samtidigt klara uppgiften. Har uppfattningen att detta simulerar att man faktiskt anstränger sig istället för den något passiva känsla rätt många vanliga färdighetsslag har. Men det kanske mest är jag... Däremot gilalr jag hela konceptet med målområde.

/Pontus

Cohen

Swordsman
Då tycker jag att man ska begränsa svårigheten en aning, annars kan enkla uppgifter helt plötsligt bli helt omöjliga.

DragonLord

Warrior
Ja, det är tänkt att en Lätt svårighet faktiskt ska vara lätt. :gremsmile:

Hade däremot tänkt följa Dnalors råd att öka skalan, låter som en bra idé.

/Pontus