Nekromanti En nybörjarstad

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tänk Forgotten Realms, typ.

Du är en äventyrare. En riktig jävla murder-hobo som precis kommer till stan efter att ha rensat ut din första dungeon. Du har badat i koboldernas blod, snott deras guldpengar, hittat ett masterwork-svärd och du överlevde fighten med bossen. Om du bara får sova en natt så kommer du att dinga till level 2.

Du och dina äventyrarpolare har nu fickorna fulla med stålar.

Vad vill du det ska finnas i byn du kommer till?

Laowai

Hero
Smedja, gärna en alkemist av nån sort. Ett tempel, gärna med phat loot att stjäla (orimligt kanske)
En marknadsplats med bulletinboard med "wanted" skyltar.
En taverna där man kan höra vidare rykten.

Mer än så är nog inte riktigt rimligt att vänta sig från en by tror jag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Laowai said:
Mer än så är nog inte riktigt rimligt att vänta sig från en by tror jag.
Skit i vad du kan förvänta dig! Nu har du ju för en gångs skull chansen att välja vad fan du vill! :gremsmile:

Laowai

Hero
Well then *knäcker knogarna*

Att byn är byggd på en äldre stad med stort jävla kloaksystem med gamla rostiga gallergrindar, fallgropar, oozes som äter avfall och äventyrare, tunnlar som leder ner i världens mörka innandöme och en massa otyg.

En gammal trollgubbe med sitt fallfärdiga torn i utkanten av stan som kan kitta schysst gear åt äventyrarna.

Ett stort jävla hantverkarkvarter där ässjorna aldrig slocknar, och arbetarna står och producerar vapen i aldrig sinande takt till nationens war effort.

Ghetton och mörka gränder där man kan hitta vad man vill om man pratar med rätt hälare.

En skicklig, väl drillad och effektiv vaktstyrka som härdats och knutits samman av hårda strider mot diverse fanstyg som försökt plundra byn på dess godsaker (flavour ungefär som black watch eller vad de heter i Game of Thrones)

Ett handelskompani som gör vad som helst för pengar. Inklusive trafficking och droghandel.

En korrupt stadsledning som ser åt andra hållet för detta sålänge mutorna hamnar i kistorna.

Förtryckta minoriteter som man kan hjälpa/krossa.

hmm, borde ha mer. Blir säkert inspirerad när andra kommer med förslag.

Unfair

Hero
En snobbig adelsman som försöker stöta på min priest.
Ett gäng rakade dvärkar som teroriserar adelsmannens pigor.
En marknad med ett stånd som säljer "äkta förgiftade äpplen"
En man på tavernan som pratar om att han ska ut på äventyr.
En brunn som folk brukar ramla ner i när de är fulla.
En taverna utan någon ledig säng.
En bunt bönder som tror att jag är en demon för att jag är så täkt i kobold blod.
En tiggare som försöker sno mina pengar och som skyller på stadens smed när jag fångar honnom.
En bagare som inte vågar tillbaka till sin kvart för han tror att den är hämsökt.
Ett rykte om att kungens männ söker nya rekryter.
En fet alv.

Storuggla

Champion
Forgotten Realms? Okej: Värdshus, Badhus, Bordell, Kvarn, Magiskaprylaraffär, Tempel med en level 9 cleric i, minidungoen under staden, borgmästarhus, diverseaffär, smedja med vapensmed i, stadsmur, Edward Blom och en trollkarl minst level 12.

Hade du sagt Greyhawk eller någon annan setting hade jag skalat ner det, men nu fläskade jag på :gremwink:

Storuggla, pandor skiter i era jordbävningar

Rickard

Urverk speldesign
Slå 1T6
1: Du besöker en prostituerad. Slå ett till slag.
2: Du besöker två prostituerade. Slå ett till slag.
3: Du besöker tre prostituerade. Slå ett till slag.
4: Du besöker fyra prostituerade. Slå ett till slag.
5: Du besöker fem prostituerade. Slå ett till slag.
6: En tjuv stjäl dina resterande pengar

/Han som bara behöver en slumptabell

tull

Hero
hmm. Jag vill nog ha en lönnkrog snarare än taverna. Med äkta styggsprit som har en känsla av finkel och slarvigt renad från kol. Brygd på rödbeta, potatis eller något annat suspekt. Mäsk!

Ägaren skall vara en fet, muskulös och på något obekvämt sätt sexig half-orc (med hängkassar osv) som inte bryr sig om eventuella slagsmål före de orsakat slagmål eller brand. På loftet skall det finnas en övernattningsmöjlighet där den av alkohol utslagne riddaren sover bredvid den notoriskt kopulerande och prostitutionsmissbrukande gnomen. Inga väggar, möjligtvis tygskynken. Det skall vara en så pass god rånrisk att äventyrsgruppen måste sätta ut en nattvakt, precis som om de vore i skogen.

Smedja och andra diverseverksamheter får gärna också finnas i byn/samhället men den levande knytpunkten med det lilla extra skall vara torget. Där bygdens försäljare för ett ständigt köpkrig med handelskaravanerna som besöker staden. Där skall man kunna köpa allt ifrån havre till gift och magiska grejer (om någon sån typ hälsar på).

Staden skall styras med järnhand av den sexmissbrukande gnomens fader. När borgmästare, bygdedemokrati osv kommer in i fantasy tycker jag det blir lite PK och fånigt. Jag vill ha en lokalsamhällesdespot. Gärna med märklig inspiration från obskyra despoter i vår värld (Q/G/Kaddaffi, Hitler, Pol Pot, Kommunalrådet i Vellinge osv).

Det får gärna finnas någon utsatt grupp också. Gärna alver eller halvalver, det är en personlig favorit.

Jag vill gärna ha någon fara i bygden. Kanske en vampyr?

Miljön som bygden existerar i får gärna vara ett träsk. Tycker det skulle passa väl in i min bild, där man livnär sig på att ta ut tull och skatt av olika flottar som kommer med handelsvaror eftersom floden är säkrare än vägen. Gärna "laglöst", med inslag av den starkes rätt.

Sapient

Swashbuckler
Ute på den öde heden viner en isande vind. Dimma stiger sakta upp från lågt belägna sumphål. Här och var klamrar sig vindpinade enbuskar fast i den magra jorden. När skymningen faller ser ni på avstånd rökslingor från en enslig liten by stiga mot den mörknande himlens allt tyngre regnmoln.

Precis innan regnet börjar strila ned över era vadmalskappor och skymmer byn i kvällningen, ser ni att den verkar ha sett sina bästa dagar för länge sedan. Det är en liten klunga av förfallna små torp och stugor som i bästa fall kanske kan erbjuda ett tillfälligt skydd undan vädret, men knappast en natt i lyx. Har ni tur kanske ni kan få dela ett skjul med några magra getter.

Regnet ger er dock inte mycket val. Någon lägerplats ute på heden är inte att tala om, och förresten är all ved redan sur av regnet. Och den sista provianten gjorde ni av med i går.

Precis när ni kliver över det halvt om halvt nedrasade staketet som omgärdar byn, hör ni ett dovt morrande. Ingen människa syns till, men ur mörkret omkring er lyser flera par röda ögon. Slå initiativ...

Jasså, sa du Forgotten Realms? Eh, glöm att jag skrev något...

tull

Hero
Sapient said:
Ute på den öde heden viner en isande vind. Dimma stiger sakta upp från lågt belägna sumphål. Här och var klamrar sig vindpinade enbuskar fast i den magra jorden. När skymningen faller ser ni på avstånd rökslingor från en enslig liten by stiga mot den mörknande himlens allt tyngre regnmoln.

Precis innan regnet börjar strila ned över era vadmalskappor och skymmer byn i kvällningen, ser ni att den verkar ha sett sina bästa dagar för länge sedan. Det är en liten klunga av förfallna små torp och stugor som i bästa fall kanske kan erbjuda ett tillfälligt skydd undan vädret, men knappast en natt i lyx. Har ni tur kanske ni kan få dela ett skjul med några magra getter.

Regnet ger er dock inte mycket val. Någon lägerplats ute på heden är inte att tala om, och förresten är all ved redan sur av regnet. Och den sista provianten gjorde ni av med i går.

Precis när ni kliver över det halvt om halvt nedrasade staketet som omgärdar byn, hör ni ett dovt morrande. Ingen människa syns till, men ur mörkret omkring er lyser flera par röda ögon. Slå initiativ...

Jasså, sa du Forgotten Realms? Eh, glöm att jag skrev något...
Fast det här funkar utmärkt i Forgotten Realms tycker jag! :gremdrink: Väl skrivet för övrigt. Du har ett bra språk.

solvebring

Superhero
x Hantverkare med coola varor
x Köpmän med omfattande sortiment
x Smeder som vet vad de gör
x Underhållare som både är lustiga liksom makabra
x Hälare och kriminella som säljer farliga och mer ljusskygga varor
x Dryckeshallar, värdshus och krogar där man kan träffa folk från hela världen och supa, skvallra och göra privata affärer
x Ett soft badhus
x En akademi eller ett coolt bibliotek som är så där trollkarlsspejsat a la Pratchett
x Gillen dit jag kan gå för att få träning och vägledning
x Helare och häxbrygdskokare som kan sälja mig helande örter liksom knark och gift
x Djurtränare som kan sälja mig en cool ledsagare
x En stor marknad där jag kan prata skit, supa, köpa konstiga saker, kolla på slavar och begå fickstölder

Nej... Nu börjar jag upprepa mig. Kort sagt är handeln och livet och larmet det viktigaste för mig. Jag vill kunna göra affärer, både köpa och sälja - och det alltifrån vardagliga varor till de mest morbida sådana. Jag vill kunna skvallra med köpmän och vagabonder från fjärran länder, supa med gillesbröder och få skön massage på fridfulla badhus med exotiska oljor - och jag vill kunna vila, liksom träna och bilda mig. Och staden ska ha flera sidor - fina, välartade kvarter liksom smoggig, dödlig slum.

... En stad som lever och sprudlar av färg och variation. Det är alltid awesome. Ju fler konstiga detaljer desto bättre. Gärna mycket som pågår bakom kulisserna. Om nu stadens styrande aristokrati påvisar en välskött stad med en god moralisk anda vill jag att den ska vara mörk och nedlusad med korruption bakom det. Kanske är det i själva verket lönnmördargillet som styr staden, och kanske går stadsvakten tjuvgillets ärenden, kanske är kungen själv bara en dassig opiumdrönare som styrs av sina rådgivare.

Sapient

Swashbuckler
Persson said:
Fast det här funkar utmärkt i Forgotten Realms tycker jag! :gremdrink: Väl skrivet för övrigt. Du har ett bra språk.
Tack. :gremblush:

Jag har alltid uppfattat FR som mer, tja, "glad-fantasy". Men det är klart, en och annan vindpinad hed borde det ju finnas plats för. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Hade jag som jag är idag överlevt ett näste med kobolder så hade jag direkt sökt mig till värdshuset, tvättat av mig den värsta skiten (lite koboldinälvor blir alltid kvar), och sen onekligen sökt mig till utskänkningsdelen av inrättningen.

Sprit är således vad jag törstar efter då jag avverkat kobolder.

Edit: Woho! 200 inlägg. Är stolt över att det här blev mitt tvåhundrade inlägg. Känns rätt.

Ymir

Liten kantbaron
- Tempel åt feta sword & sorcery-religioner, allra helst bisarra apgudar.

- Spindelhemsökta torn

- Lotusätare och/eller hassassiner

- Mind flayers i kloakerna

- Ziggurater

- Gränslös dekadens

- Något sätt att förlora sina stålar på ett roligt men suboptimalt vis, typ hasardspel, vadslagning, bloodsport, tjuvaktiga horor som gått ihop med stadens gatubarn för att på listiga sätt sno allt kunderna äger.

- Roliga saker att köpa. Detta inkluderar inte +3-items så mycket som liksom Bags of Holding, obskyra consumables, märkliga ritual-scrolls, konstiga artefakter, levande mekaniska fåglar och exotiska slavar (som i sin personliga ståry har nya plottrådar åt en att hugga tag i).

(Kanske borde jag spela Conan snarare än D&D, men ja...)