Vimes;n160326 said:
Fler och fler skriver "en" istället för "man". Jag har ett helvete att läsa satser där "en" ska vara subjektsform, och måste utan undantag läsa om minst en gång för att fatta vad som står. Att använda "man"-konstruktioner är kanske ett jävla oskick alldeles oavsett identitetspolitiska hänsyn, kan ni inte sluta med det helt istället för att ge mig huvudvärk? Eller kommer jag vänja mig?
Du kommer nog att vänja dig.
"En" är ju dåligt av andra anledningar, nämligen att det betyder
en som i siffran. Vanligen när man säger att "man" gör si eller så menar man ju all folk i allmänhet gör det, alltså fler än en.
På engelska finns inte riktigt någon motsvarighet till vårt "man". Man kan säga "one", men det låter stolpigt och formellt. Vanligen när man vill kommunicera samma sak så använder man konstruktioner med "you", vilket ju måste vara upphovet till oändlig förvirring för den man pratar med. Fransmännen använder "on", vilket också betyder
vi -- alltså motsatsen till engelsmännen, vilket också vittnar om gallernas mer självreflexiva natur. Tyskarna använder "man", vilket i sin substantiverade form, som "das Man", betecknar massans inautentiska vardagstillvaro. Med en sådan föraktfull inställning till det rutinmässiga och opersonligt typiska är det kanske inte undra på att tyskarna gav upphov till Hitler.
För att återgå till svenskan: alla vet att svenskar är konformister, så får jag komma med ett anspråkslöst förslag som kommer att tillfredsställa både feminister och människor som har det helt legitima önskemålet att slippa höra "en" i subjektsställning; nämligen att ersätta "man" med det könsneutrala "mall" -- för att markera att det typiska alltid bör ses som ett mönster att rätta sig efter.