Mannen i skogen
Präst
- gamism
- narrativism
- djupimmersionism
- simulationism
- The Big Project
- forge
- BRP (Basic Roleplaying)
- fudge
- samberättande (jo, jag hör vad det låter som, men vad ligger i det?)
- wrnu
The Big Model:Purgatorius said:[*]The Big Project
Det används, lustigt nog, i det norska rollspelet Draug.2097 said:Det andra, Fudge, är det nästan ingen som använder (utom jag) men det har ändå varit ganska inflytelserikt. Det utvecklades på nyhetsgruppen rec.games.design under tidigt nittiotal som ett avskalat simspel.
Några ska jag nog kunna bidra med.Kan någon hjälpa mig och förklara vad orden i listan nedan betyder?
Det Forge som menas är ett samlingsnamn på spel som kommit till som ett resultat av diskutioner, och tankar och teorier skapade ur det, hållna på webplatsen The Forge.forge
Ett spelsystem uppfunnet av personerna bakom tillverkaren Chaosisum och använt som deras hussystem. Exempel på spel som använder BRP är Call of Cthulhu, RuneQuest och tidiga Drakar och Demoner.BRP (Basic Roleplaying)
Förkortning av www.rollspel.nuwrnu
Ett generiskt spelsystem, mest känt för att det använder speciella tärningar, s.k. "fudgetärningar".fudge
Dessa petar jag inte ens på med en ten-foot pole då det bara skapar flame-wars.gamism
narrativism
djupimmersionism
simulationism
samberättande
I egenskap av ordets främste användare och agendans främste förespråkare på forumet och så vidare kan jag väl ta på mig den här.Purgatorius said:[*]djupimmersionism
Och, inte minst, det ligger till grund för Solar System, regelmotorn i The Shadow of Yesterday, samt Fate, regelmotorn i Spirit of the Century. Fudge (och inte minst dess tärningar) finns i allra högsta grad kvar som idémässig grund till en massa livskraftiga regelvarianter. Kan ju vara kul att veta.Krille said:Det används, lustigt nog, i det norska rollspelet Draug.2097 said:Det andra, Fudge, är det nästan ingen som använder (utom jag) men det har ändå varit ganska inflytelserikt. Det utvecklades på nyhetsgruppen rec.games.design under tidigt nittiotal som ett avskalat simspel.
...och var dessutom mycket bättre från början än när Krångel Edwards kommit in och missförstått allting.the threefold med gamism, dramatism och simulationism fanns innan!
Skilda fördelningar.2097 said:I Feng Shui och Fudge kan man få ett resultat som sträcker sig lika långt och mycket plus som minus.
Har inget med saken att göra.2097 said:Starblazer (ett SotC-derivat och därför Fudge-derivat) använder exakt samma slumpgenerator som Feng Shui (två olika t6or, en som alltid är minus och en som alltid är plus. Tror de har fimpat boxcars dock).
Skalorna sträcker sig olika antal steg, fördelningen mellan stegen skiljer sig.2097 said:I TSOY har man samma värden som Feng Shui dvs siffror.
So?2097 said:Alla dessa spel har likheten "färdighetsvärde +/- tärningsslag = resultat" och är gjorda av gamla SOS-fans.
Att processer, skalor och fördelningar uppför sig som O'Sullivans spec. Det räcker inte med att den har en slumpgenerator som ger ett tal mellan -X och +X.2097 said:Vad "är" i så fall Fudge?
Nåja, tills motsatsen är bevisad vill jag ändå tro att jag kan lära mig något intressant från vad som helst. Men här insåg jag att jag nog ändå behövde få höra lite definitioner innan jag aktivt kunde börja värdera vad folk skrev.Rising said:...jag vilja ge rådet att helt enkelt bara skita i trådar där folk använder ord som han inte förstår. Om folk inte förklarar termerna medan de använder dem, då är inte trådarna tillräckligt intressanta.